Felinställd förgasare ktm

Gick med
18 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
japp
Bytte förgasare och va skitnöjd, gick bra mkt bättre.
Men nu när jag landat på jorden och har kört lite mer så märker jag att den inte går som den ska.


Vid hastig fullgas känns det som att den slirar på kopplingen, segar till för att halvsekunden senare skjuta iväg.

Sen när jag tittar på tändstiftet så är det väldigt ljust, borde ju vara tvärtom!

En teori kan ju vara att man inte aktiverat helfartsmunstycket så mkt utan det är lågfart som gjort stiftet torrt/ljust.


Data: ktm 640, dubbla acrapovic, öppen luftburk, keihin fcr mx 41. 48/168, "trimnålen" på 4hacket.

Alltså precis by the book och ändå fucker det! :huvet

Förgasare sitter så fruktansvärt illa till att jag verkligen grämer mig för att vara där och riva igen..suck.

Va ska man göra?
 
Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
ställ in Spritz-pumpen så den sprutar så tidigt som möjligt.
du kan passa på att göra o-ringsmodden oxå. kräng av gasaren från insugsgummit o sen gasar du lite långsamt. strålen ska komma precis under trotteln och inte på eler långt efter. justeras med den lilla skruven på bilden.
attachment.php
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Håller med cakka. Oringsmodd är melodin och skruva in eller är det ut skruven max så den pinkar max ivf. Jag får ibland sätta dit dubbla oringar för att få rätt pullver i axpumpen (1m lång stråle i 1,5 sek ungefär) Jag kör O-ringar från drivkedjor. Klar hållbarast! Man kan få slipa ett litet extra dike/spår i plastarmen om man måste ha dubbla ringar annar kan ena ringen halka av.

Kan ju event häna att du kan gå upp till 170 i högfart dessutom. Kolla först med fullgasrepa på minst 700m sista växel och slå av tändning utan att släppa gasen. Då först får man rättvis färg på stiftet för att kolla rätt högfart.
 
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
japp
det var som sjutton, jag trodde ni skulle råda mig flytta på nålen eller nåt?

Ja men då ska jag se när den börjar spruta.

Förstår dock inte logiken i det hela.. då den går bra upp till 3/4 dels gas (vid hastigt gaspåslag). Det är bara den sista fjärdedelen som spökar.

Gasar man sakta och mjukt så märker man inte av det, men gasar man rappt fullgas med hög växel i så känns det tydligt.
 
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
japp
va ute och provade fullgasrepa nu och kollade tändstiftet.. det var väldigt ljust, gränsen mot vitt.

Jag som trodde 168 va normalt i högfart... blir att slänga på 170 nu och sänka nålen ett snäpp.
 
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
japp
Positivt besked hojjen segar inte till längre vid fullgas. Upplevs lite rappare också.

Stiftet är dock fortfarande åt det magra hållet. Efter en blandad repa på 1mil så är stuftet vit/brunt.

Ska prova sätta ner nålen ett steg till och se om stiftet blir brunt, magkänslan säger dock att jag borde slänga på 50/172.
 

Öhm@n

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Skara
Hoj
KTM 640 Prestige Suzuki Gsx r 1000 K5 Honda CBR 954 RR 02
Har oxå precis skruvat dit en FCR 41 på min 640 har dubbla acra o öppnad luftburk.

Satt 42/168 munstycken i den när jag monterade dit den... den gick magert som fan, dog i varenda korsning o small vid gasavslag.

Bytte till 48/172 idag o kollade även sprutet vid trotteln som verkade ok.
Nu går den mkt bättre o rappare men känns ändå som 50 på lågfart inte skulle skada...

Berätta gärna hur det blev om du byter till 50/172
 
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
japp
mm återkommer med det.. lär dock ta tid då jag inte har dom munstyckena hemma. Provar ett steg till med nålen istället.

Vi har exakt likadana hojjar, skönt att höra att du också har samma tankar som jag. Man undrar ju varför våra hojjar kräver fetare bestyckning jämfört med när gasarna sitter på 625:eek:rna.

Är du stift gyllenbrunt nu?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
För att kolla att man har rätt lågfartsmunstycke i sin Fcr gasare gör man följande. With the bike warm and idleing turn the fuel screw in till the idle drops/misses.Then go back out till the idle peaks/smooths.

This should happen between 1 and 2.5 turns on a fcr carb.

If you end up at less than 1 turn you need a smaller pilot jet.more than 2.5 you need a bigger pilot jet.

choose the appropriate size and retest.
 

Bifogat

  • FCRTuningguide.jpg
    FCRTuningguide.jpg
    65.5 KB · Visningar: 124

Öhm@n

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Skara
Hoj
KTM 640 Prestige Suzuki Gsx r 1000 K5 Honda CBR 954 RR 02
Hur öppnar ni luftburkarna(storlek)? Större hål = Större Mainjet!

Skruvar av locket på luftburken bara... plus att jag borrade några xtra hål i sidorna på den nu.:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
det var som sjutton, jag trodde ni skulle råda mig flytta på nålen eller nåt?

Ja men då ska jag se när den börjar spruta.

Förstår dock inte logiken i det hela.. då den går bra upp till 3/4 dels gas (vid hastigt gaspåslag). Det är bara den sista fjärdedelen som spökar.

Gasar man sakta och mjukt så märker man inte av det, men gasar man rappt fullgas med hög växel i så känns det tydligt.

Hade du beskiriv det så hade du fått ett annat svar.. Det stog bara vid hastigt fullgaspådrag stuper den till........
Då ska du i med minst 5 steg större högfart 175" minst,,, kan nog bli skapligt bra då får du även en fetare mitt register.. Och om du vill feta på mellanreg ännu mer som du säger,, måste själva nålen hissas,,clipps neråt på stegen. (Tycke skrev tvärt om). Jag skulle behållt nålen där den är och satt i 175-180.. Trava in på närmsta järnbo som har borrar och köp en 1,8mm borra upp det som sitter i nu till 1,8mm. Kehin räknar nämligen i mm så det är bara att borra hur som helst. Vanlig handborrmaskin duger och rakt behöver det inte bli heller.. Det går även utmärkt att löda igen munstyckena med vanligt lödten och gasollampa o borra om 100ggr.

Kan mycket väl tänkas att den vill ha 180" då ska du få känna på råstark botten och mellanreg Köp borr och borra,,,Men beställ även ett 175"

Men Oringsmodden ska man göra som standard åtgärd liks F,,,,Blir 7 reser rappare roligare svar,,,väldigt bra vid upptag på bakhjul! man kan få skurva ut o in justerskruven för axpumpen några gånger för bästa resultat efter oring ditsättning.
Och lågfarten byter man endast ut som tidigare beskrivits genom skruva lyssna och notera antal varv ut vid bra gång. Sätt inte i för stora munstycken i onödan för dom här gasarna har ju axpump så dom ska ha snål lågfart eller rättare sagt rätt storlek varken mer eller mindre. Över 48 är det mest portade fuggar och vässkammar som ska ha. För stora lågfartare sotar bara igen toppen i onödan.
 
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
japp
Eg, borde det inte vara enklare att sätta silvertejp över luftburken till dess att allt e i balans?

Precis som Öhman så har jag inget lock på luftburken utan den tar i fett med luft!!

Känns lite väl å gå upp på tokfeta munstycken, motiverar verkligen effekten bränsleförbrukningen?

Bara en tanke..
 
Last edited:

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Grejen e den att det blir inge mer effekt om du toköppnar luftburken. Toppen kan bara flöda till en gräns, efter den gränsen är det bara större mainjet du får.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Eg, borde det inte vara enklare att sätta silvertejp över luftburken till dess att allt e i balans?

Precis som Öhman så har jag inget lock på luftburken utan den tar i fett med luft!!

Känns lite väl å gå upp på tokfeta munstycken, motiverar verkligen effekten bränsleförbrukningen?

Bara en tanke..
Om du silvertejpar och ställer in efter detta så måste du starta om från 0 när du öppnat burken igen.. Locket borta i toppen duger nog .
Luftburken ska vara så öppen som det går helt enkelt ,,,hellst ingen alls. Dessa förgasare har ingen vacumtrottel som är balanserad mot ett visst tröghet från luftburken. Och som jag hör din bete sig och färg på stift så ska den ha minst 175-180 i högfart. Du kommer få oboyfärgat stift med denna bestyckning.
Så länge man inte har nålen för högt hissad och för stort lågfart så drar dom inge mer i onödan. Det större munstycket kommer ge mer mos också.. Ju mer en motor stuper lite här o där dessto gladare ska man vara för då går det bestycka bort och få pulver istället.
 

Öhm@n

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Skara
Hoj
KTM 640 Prestige Suzuki Gsx r 1000 K5 Honda CBR 954 RR 02
mm återkommer med det.. lär dock ta tid då jag inte har dom munstyckena hemma. Provar ett steg till med nålen istället.

Vi har exakt likadana hojjar, skönt att höra att du också har samma tankar som jag. Man undrar ju varför våra hojjar kräver fetare bestyckning jämfört med när gasarna sitter på 625:eek:rna.

Är du stift gyllenbrunt nu?

Har varit ute kört lite längre sträckor nu o tycker faktiskt den går riktigt bra!

Har inte varit ute i garaget sen jag styckade om den, så jag har faktiskt inte kollat stiftet!:gnissla

Men jag återkommer så fort jag gjort det...
 
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
japp
:yoparty:yoparty:yoparty

Kunde inte hålla mig.. slängde på det och drog en repa!

ÄNTLIGEN hojjen går som en gud! Grymt bra gassvar och råstark.
man får vara försiktig på gasen nu för den reser sig till och med på 4ans växel :yoparty

Ska kolla på stiftet imorgon och se om det är gyllenbrunt det borde det vara :)

:banana
 

Öhm@n

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Skara
Hoj
KTM 640 Prestige Suzuki Gsx r 1000 K5 Honda CBR 954 RR 02
:yoparty:yoparty:yoparty

Kunde inte hålla mig.. slängde på det och drog en repa!

ÄNTLIGEN hojjen går som en gud! Grymt bra gassvar och råstark.
man får vara försiktig på gasen nu för den reser sig till och med på 4ans växel :yoparty

Ska kolla på stiftet imorgon och se om det är gyllenbrunt det borde det vara :)

:banana

Faan vad kul att du fick iordning på det!:)
Men så satans går inte min så att den vill resa på 4:an... reser inte på 3:an heller vid ren gas utan koppling!
Kanske borde pröva 175 jag oxå... bytte du till 50 lf oxå eller har du kvar 48?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top