felkod r1

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Försökte i teknik och mek forumet men det var ju inte ett svar!

frågar här i stället brukar ge bättre resultat.

När jag slår på tendningen på hojen går varvräknaren upp till 2k varv och står kvar där när jag sedan startar hojen så går mätaren upp till 4k varv har hört att deta kan vara någon form av felkod! någon som vet vad det betyder? eller vart man kan hitta förklaringen?

tacksam för svar snarast! Mv. Oskar
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
hornet oskar skrev:
Försökte i teknik och mek forumet men det var ju inte ett svar!

frågar här i stället brukar ge bättre resultat.

När jag slår på tendningen på hojen går varvräknaren upp till 2k varv och står kvar där när jag sedan startar hojen så går mätaren upp till 4k varv har hört att deta kan vara någon form av felkod! någon som vet vad det betyder? eller vart man kan hitta förklaringen?

tacksam för svar snarast! Mv. Oskar

Låter lite skumt som din kod visas.

Det finns tre felkoder som visas av varvräknaren:
1) Trottelpossensor..... 3000 r/min
2) EXUP.................... 7000 r/min
3) Tanknivågivare....... 8000 r/min

Koden visas i cykler om:
3sek 0 r/m
2.5sek kod (r/min)
3sek Verkligt varvtal
Och så börjar det om igen.

Om motorn är avstängd, tändn på så blir det:
0 r/min... felkod.... 0 r/min... osv
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Ozzian skrev:
Ändrar sej värdet när du drar lite i gashandtaget? (motor av, tändning på)

det vet jag inte!

verkar inte fungera som det bör när man varvar ordentligt så flyger nålen upp på rött typ går inte alls i den hastigheten som den borde
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Mja, det verkar nog inte som det är själva felkodssystemet som indikerar utan snarare instrumenteringen som är skum.

(Jag utgår från att det är en R1 -98 vi pratar om? :) )
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
i dag var jag ute vid hojen och pillade då hade jag av tanken och kopplede ur larmet som jag trodde kunde ligga bakom konstigheterna... så var ej fallet!

när jag utan tank slår på tändning går mätaren upp till 2000 för att sedan gå upp till nästan 4000 (efter att oljelampan har slocknat) och sedan går den ner till nästan 3000 och efter några sekunder upp till nästan 4000 igen och fortsätter såhär ett tag.

den höll inte på så innan jag satte i larmet (som jag har avinstallerat hel nu) och jag har efter detta inte plockat loss instrumenteringen har grejat med sladdarna som går till och från start och dödar reglaget men känns inte om att det kan ha någon inverkan eller?

vad kan det vara? vart hittar man felkoderna?

tacksam för svar Mv. Oskar
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det finns inget felloggningssystem som på t,ex en modern bil, allt du kan få fram är dessa tre larm i realtid som jag skrivit om tidigare och de ska inte bete sej som din varvräknare gör.

En sak till du gör mha varvräknaren är att kalibrera trottelposgivaren men det är en sekvens som innefattar i ur och ikoppling av kontakten till givaren med tändningen påslagen (obs kontakten måste vickas åt ena hållet innan den kan dras loss).
Därefter visas spjällets viloläge på varvräknaren och justeras in därmed, 5000r/min = korrekt läge, 0 eller 10000r/min = utanför område.

Det var därför jag tidigare frågade om varvräknaren rörde sej när du slår på tändningen och försiktigt ger lite gas.
Det verkar dock som något hänt med instrumentet eller ev något fel i kontaktstycket till instrumenteringen.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
kanske ska testa att koppla i och ur instrumenet ev dra på lite kontakt spray!

får se vad som händer när jag kopplar i tanken i dag igen antagligen blir det väll som häromdagen att den står still på 4000

åter kommer när jag vet mera!

Mv. oskar
 

Wheee

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
99, R1, Yamaha
Jag fattar inte...

Ozzian skrev:
Det finns inget felloggningssystem som på t,ex en modern bil, allt du kan få fram är dessa tre larm i realtid som jag skrivit om tidigare och de ska inte bete sej som din varvräknare gör.

En sak till du gör mha varvräknaren är att kalibrera trottelposgivaren men det är en sekvens som innefattar i ur och ikoppling av kontakten till givaren med tändningen påslagen (obs kontakten måste vickas åt ena hållet innan den kan dras loss).
Därefter visas spjällets viloläge på varvräknaren och justeras in därmed, 5000r/min = korrekt läge, 0 eller 10000r/min = utanför område.

Det var därför jag tidigare frågade om varvräknaren rörde sej när du slår på tändningen och försiktigt ger lite gas.
Det verkar dock som något hänt med instrumentet eller ev något fel i kontaktstycket till instrumenteringen.

Tänk va bra!
Jag har oxå fått ett meddelande från min maskin, tydligen var det trottelpossensor'n som talade. -Ozzian, tror du att du kan skriva hur man justerar den så till och med jag fattar?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är i sig inte så svårt att justera trottelpossensorn.
Det beror givetvis hur mycket mekarvana man har, du måste demontera tanken.

Men först måste man fråga sej varför sensorn larmar?

Sensorn kan ha gått sönder, det kan vara glapp/kabelbrott eller så är den bara feljusterad.

Givaren har ett område som är dess normala viloläge, om man av någon anledning blir tvungen att ändra tomgångsskruven till gasspjällen så går givaren ibland ur sitt läge, då räcker det att justera givaren, i de andra fallen så är det felsökning med ohmmeter som gäller.

Mitt första tips är att hämta hem den kompletta servicemanualen:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=72782&highlight=manualer

Det är en ganska stor fil så det vill ju till att man har en skaplig uppkoppling, sedan så är den på Engelska, om dessa saker är ett problem så säg till så förklarar jag hur man gör eller så skannar jag av just det avsnittet åt dej.

Det är ganska trångt att lossa de två skruvar som håller givaren, de är dessutom Torx, så jag brukar använda ett löst Torx bits och sedan på med en liten skiftnyckel eller fastnyckel direkt på bitset. :tummenupp
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
Det finns tre felkoder som visas av varvräknaren:
1) Trottelpossensor..... 3000 r/min
2) EXUP.................... 7000 r/min
3) Tanknivågivare....... 8000 r/min

hur nollställer man nån av dessa koder??? jag har byt tank så min varvräknare går upp till 8000r/min går det att nollställa eller är det ny givare som gäller??

78//
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det finns tre felkoder som visas av varvräknaren:
1) Trottelpossensor..... 3000 r/min
2) EXUP.................... 7000 r/min
3) Tanknivågivare....... 8000 r/min

hur nollställer man nån av dessa koder??? jag har byt tank så min varvräknare går upp till 8000r/min går det att nollställa eller är det ny givare som gäller??

78//
Vad har du för årsmodell?

Så vitt jag vet så finns ingen felloggning som går att återställa förens -04 (möjligen -02?).
Hur som helst så måste du nog åtgärda felet med tankgivaren kolla kontaktstycket en gång till.

(I givaren sitter även ett motstånd som gör att felsystemet även kan känna av om det är kortslutning så det duger inte att hårdbygla om man skulle vilja skippa nivålarmet).
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
Vad har du för årsmodell?

Så vitt jag vet så finns ingen felloggning som går att återställa förens -04 (möjligen -02?).
Hur som helst så måste du nog åtgärda felet med tankgivaren kolla kontaktstycket en gång till.

(I givaren sitter även ett motstånd som gör att felsystemet även kan känna av om det är kortslutning så det duger inte att hårdbygla om man skulle vilja skippa nivålarmet).


min e en 99:a får prova att hänga tillbaka gamla tanken å se om det funkar. du råkar inte veta hus stort motståndet är om man har ett motstånd borde man kunna bygla med det..

78//
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
min e en 99:a får prova att hänga tillbaka gamla tanken å se om det funkar. du råkar inte veta hus stort motståndet är om man har ett motstånd borde man kunna bygla med det..

78//
Jag körde med ett 1/4watts-motstånd på min -99 när den skulle in på "bromsning", minns inte motståndsvärdet men tror jag har kvar det nere i verkstan, annars får du mäta på den gamla tanken, är den tom så får du vända upp och ner på den så att flottörswitchen indikerar "fullt" och mäta.

Jag kollar om jag hittar värdena lite senare :tummenupp
Edit: Kan tyvärr inte hitta motståndet längre, nåja, du har ju den andra tanken att mäta på så det löser sej väl?
 
Last edited:

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
Hade ett liknande fel men då var det mitt batteri som var knas. Inte riktigt samma utan jag hade bara problem när motorn var igång. Då stod mätarn konstant på 2500-3000 varv på tomgång när den absolut inte varvade så högt. Ett tips ;D
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
Jag körde med ett 1/4watts-motstånd på min -99 när den skulle in på "bromsning", minns inte motståndsvärdet men tror jag har kvar det nere i verkstan, annars får du mäta på den gamla tanken, är den tom så får du vända upp och ner på den så att flottörswitchen indikerar "fullt" och mäta.

Jag kollar om jag hittar värdena lite senare :tummenupp
Edit: Kan tyvärr inte hitta motståndet längre, nåja, du har ju den andra tanken att mäta på så det löser sej väl?

mätte upp motståndet till 1.3k ohm men hade inge sånt men det funkade med ett 2.2k ohm ska fixa en nu givare så fort som möjligt
tack för hjälpen
78//
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top