Felplacerad regskylt.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Detta är det enda jag har fått till svar när jag frågade VV vad som gällde för placering av registreringsskylt. Står ingenting om vem som avgör eller liknande.

Så är det ord mot ord som gäller eller?

Vafan, det är ju värsta tolkningsfrågan då.:confused:

Vet inte om de men reflexen eller att den inte finns kostar 500:- dagtid och 1000:- vid mörker.

Ohhh dra åt h-e, det var inte billigt för en sketen reflex, ska fan modda dit den på något vänster bara för det.

Jag besiktigade utan reflex.. och signalhorn för den delen, den gick igenom ändå. :)

Najs avatar:tummenupp

Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Kör med laglig skylt rätt placerad.. eller plocka bort den helt!
Om du blir stoppad är böterna 1500kr, oavsett om du har mini-skylt eller kör utan..

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Allt sitter i beskådarens öga :) Har fabror blå haft en toppen dag så slipper du troligtvis undan om du har tur. Har han blivit nekad av frugan i morse å han kanske är tvungen att arbeta övertid istället för som planerat åka till stugan å fiska, så blir du troligtvis han offer.

Samma gäller bilprovningen, åkte förbi bilprovningen i halmstad en dag för att jag ville göra ett bullertest med mitt slipon.
Inga problem, dem var hur hjälpsamma som helst. Trots att dem hade en massa annat att göra.

Hade strax över 103dB (103,9dB) Men han sa att skulle det varit en ordinare besiktning så hade han släppt igenom mig ändå.

Så allt bero på beskådarens ögon :)

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Allt sitter i beskådarens öga :) Har fabror blå haft en toppen dag så slipper du troligtvis undan om du har tur. Har han blivit nekad av frugan i morse å han kanske är tvungen att arbeta övertid istället för som planerat åka till stugan å fiska, så blir du troligtvis han offer.

Samma gäller bilprovningen, åkte förbi bilprovningen i halmstad en dag för att jag ville göra ett bullertest med mitt slipon.
Inga problem, dem var hur hjälpsamma som helst. Trots att dem hade en massa annat att göra.

Hade strax över 103dB (103,9dB) Men han sa att skulle det varit en ordinare besiktning så hade han släppt igenom mig ändå.

Så allt bero på beskådarens ögon :)

Men säg att min hoj går igenom besiktningen som den är, kan en polis fortfarande ge mig böter? Lite sjukt isf.
(Säg att jag har skyltbelysning och allt det där, jag tänker enbart på vinkeln nu)

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Men säg att min hoj går igenom besiktningen som den är, kan en polis fortfarande ge mig böter? Lite sjukt isf.
(Säg att jag har skyltbelysning och allt det där, jag tänker enbart på vinkeln nu)

Oh ja, besiktningsgubbarna sover ibland.
En vecka efter jag var inne på besiktning med en lastbil blev jag stannad av polisen.
På besiktningen hade de upptäckt en skada på vänster framdäck. Men de bedömde att det var lugnt att köra vidare med, efter att de undersökt det ordentligt.

Polisen i kontrollen tyckte det var det värsta han hade sett och ville först att vi skulle ringa bärgare till närmsta däckfirma..
Till slut nöjde han sig med att jag skulle köra lugnt resten av dagen och sen direkt till däcksverkstad.
Men där ser man hur olika de bedömer en del saker.

astrosmurf_79

Blå Racersmurf
Gick med
19 May 2006
Hoj
Blå kawa ZR 7S
Hur kan Polisen veta om du gjort ngn ändring efter kontrollbesiktningen så självklart att de kan bötfälla dig o ge dig en ombesiktning, tror nämligen inte att polisen brukar stå precis utanför bilprovningen o kolla fordon.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
skulle tro att du åker dit

på den där placeringen. Skylten är inte lätt läsbar med den vinkeln. Givetvis en tolkningsfråga, och det är tyvärr polismannens tolkning som gäller. Han tar ett digitalkort på skylten vid diskussion och du kan driva det till rätten, men du torskar naturligtvis.
Skylten är inte lätt avläsningsbar.

Att sen många polismän och besiktningsmän ser mellan fingarna är en annan sak, om du stöter på en som inte gör det. Det verkar vara nya direktiv om att stävja "registreringsskylts anarkin", så vi lär se fler trådar om detta. Gör vi tillräcklig mycket liv om detta som hojåkarkollektiv så kan vi troligtvis se fram emot en lag om regskylt fram...

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
El såldo !
Det finns en hel tråd om detta men för att göra en lång historia kort och om jag inte minns fel

1. Skylten skall sitta bakom bakre hjulaxeln.
2. Den får inte luta mer än 25°.
3. Den skall vara tillverkad av VV.
4. Den skall vara belyst.
5. Det skall finnas en reflex.

Om man inte uppfyller detta så är antagligen resultatet beroende på den kontrollerande
polismannens sinnesstämning, huvuduppgift för dagen, inställning till hojar och anledningen till att man blivit stoppad som avgör påföljden

Hamren har även en 6:e punkt!

Men den vet man aldrig om var det är, det tar han då han stoppar dig ! :D

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Ser väldigt många sporthojjar som har nummerplåten precis ovanför bakhjulet/under sitsen. Fel?

Hur ska man göra om bakdelen på sina fula mc om det ändå inte uppskattas av polisen? Det är juh trots allt nummerplåten som är mest ivägen. :(

guldlock

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2006
Hoj
Aprilia rs
Jag har placerat min regskylt lite i vad jag kallar gråzon för att vara lagligt .

Om nu länsman stannar mig, är det han som avgör om det blir böter eller skickar han mig till bilprovningen för ombesiktning. Den är ju läsbar men vinkeln är liiite väl skarp.
På hur många meter ska skylten vara läsbar?

Antar att böterna för en felplacerad skylt är lika höga, som att köra utan skylt. Dvs 1500:-

Du kan ju dra upp hojjen på bakan så sitter den ju rätt :arsele

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Är ganska säker på att reflexen inte får sitta högre än 90 cm över marken.

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Hoj
En gammal ÄrrEtta
SBP och polisen är som många har sagt, två skilda världar.

men man kan alltid försöka övertala polisen att SBP har rätt. Men polisen kan alltid säga att man har ändrat nått efter besiktningen. Tex bytt ljuddämpare eller flyttat skylten.

Bäst är väll att ha med sig alla papper verje gång man är ute å kör. En hel pärm med byråkratisk skit. Där man har papper på att allt är godkänt å fint.

Förstår inte varför det är så mycket tjafs om en liten plåtbit. Varför ska poliser vara så kinkiga å petiga. Det är väl viktigare att man kör lungt där det är lite mer folk å traffik. Å gasar på där man har lite mera frihet.

vad spelar det igentligen för roll var skylten sitter å storlek m.m. Jag kan köra lika fort för det.

jaja, vi lever juh i ett "fritt" land så man ska väl inte klaga............. :/

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Fick ett lååååååångt mail förra året när jag rådfrågade myndigheten ang. reg.skylt, baklyse och blinkers men kan inte hitta mailet, finns dock i ngn tråd på Streetfighters.

Har för mig att skylten ska kunna avläsas 20m bakom hojen i samma höjd som regskylten sitter samt att den ska kunna avläsas i 45graders vinkel uppåt bakåt från samma avstånd, den måste sitta bakom bakre fälgens centrum.

Är ungefär samma regler som för bakljus, 15graders vinkel åt sidan bakåt gäller dock bara på bakljusen.

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Förstår inte varför det är så mycket tjafs om en liten plåtbit. Varför ska poliser vara så kinkiga å petiga. Det är väl viktigare att man kör lungt där det är lite mer folk å traffik. Å gasar på där man har lite mera frihet.

vad spelar det igentligen för roll var skylten sitter å storlek m.m. Jag kan köra lika fort för det.

Hoppas verkligen inte att du tror att skyltens placering och utformning har NÅGONTING att göra med hur DU kör!!!

Fick förklarat för mig i september i fjol att det har mest att göra med att det ALLTID skall gå att se skylten för att det ska gå lätt och snabbt att kolla om fordonet är stöldanmält/oförsäkrat/oskattat/efterlyst osv...

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska