Felsöka gnistbrist..?

timmermannen

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Hoj
kawazaki z 1000 E -80
Hej, har en gammal cykel-MC som jag nyss ärvt. Prövade att få igång den men det kommer då ingen gnista till stiftet, inte heller om jag byter stift. Så jag lurar på vad jag borde börja felsöka i första hand.
Försökta att få loss den runda skyddskåpan som täcker (generatorn?), nåt tips på hur man kan lossa den på enklaste vis?

/Andreas

Bifogat

• DSC_0009.jpg
    DSC_0009.jpg
    240.7 KB · Visningar: 80

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Det kan vara lite olika fel. Kolla först genom hålen i svänghjulet att brytarna stänger och öppnar som de ska ca 0,5 mm fullt öppna. Andra tänkbara fel är trasig kondensator eller tändspole. Det du kallar för kåpan lossar man med en svänghjulsavdragare.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gud så befriande, finns väl o princip bara fyra fel att välja på, spetarna, kondensatorn, tändspolen och sist överslag någonstans i kablaget mellan dessa och till dödarknapp.

Skulle först kolla att man inte ser nåt synbart på kablaget, sprickor eller likande som kan ge överslag, sen skulle jag kolla att spetsarna öppnar och stänger, nästa steg blir att kolla efter oxid på spetsarna, kan räcka att dra ett papper mellan spetsarna för att det ska börja funka. Har varit med om oxid på spetsarna på gammelbilarna som körs sällan och har då räckt att pilla med nåt mellan spetsarna för att få igång motorn igen.

En elektrolytkondensator som inte används börjar ju ofta läcka i alla fall i gamla gitarrförstärkare så det borde vara samma i en gammal hoj så den skulle vara nästa steg att byta den och då skulle jag också byta spetsar i samma veva.

Detta är vad jag skulle börja med, får du tag på spetsar och konding så byt dessa direkt men då måste du hittar en avdragare till svänghjulet.

timmermannen

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Hoj
kawazaki z 1000 E -80
Toppen, då har jag att göra.
är det ett tips man koppla loss tändhatten+kabeln och mäta resistensen i den med en ohm-mätare för att se om den är helt hel?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Av någon anledning kom jag att tänka på när min lillebror hade ett liknande problem på sin moped. För att utesluta fel på tändstiftet tyckte jag att han kunde sätta pekfingret i tändhatten och trycka lite försiktigt på kicken. Han missade det där med försiktigt och av hans reaktion att döma var det spänning fram till tändhatten.:rock

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Toppen, då har jag att göra.
är det ett tips man koppla loss tändhatten+kabeln och mäta resistensen i den med en ohm-mätare för att se om den är helt hel?

Det kan nog vara svårt att få några tydliga resultat på det. Jag hade nog hellre bytt tändkabel och hatt när jag ändå håller på då de inte kostar många kronor. Däremot kan du resistansmäta tändspolen när du får bort svänghjulet för att se så det inte är någon knas med lindningen.

Fast det mest troliga är ändå att det är brytarna eller kondingen som strular, som nämnts ovan.

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Bara för din upplysning för hur det fungerar: Det du kallar skyddskåpan är ett svänghjul med inbyggda magneter. Under svänghjulet finns två spolar, den ena utgör tändspolen och till den är brytarspetsarna kopplade. Spetsarna sluter kretsen så att tändspolen genererar högspänning till stiften. Kondensatorn är till för att minska slitaget på brytarspetsarna då dom öppnar. Den andra spolen genererar spänning till hojens belysning. Svänghjulet har alltså en dubbel funktion, både del i generatorn samt att jämna ut motorns vridmoment, som kommer stötvis.

PS. Vilken lycka att få sätta tänderna i ett sådant objekt. Grattis!

Last edited:

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Bara en liten tanke, du håller gängorna på stiftet mot jord när du kollar gnistan ?, så du inte har det som på bilden ?.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...