Felsöka tändningspickup, hur?

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Tändningspickupen är väl den som sitter bakom samma kåpa som kopplingskåpan?
På vilket sätt kan det bli fel på den? Är det el-relaterat? Hur felsöker jag?

Det är så att hojen ibland går ner på nån cylinder, har kollat andra grejern men denna står på tur :)
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Ja det är ju ett alternativ, finns det något annat sätt? :confused:
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
En gissning är

Muggen skrev:
2132489 Tändningspickupen är väl den som sitter bakom samma kåpa som kopplingskåpan?
På vilket sätt kan det bli fel på den? Är det el-relaterat? Hur felsöker jag?
Det är så att hojen ibland går ner på nån cylinder, har kollat andra grejern men denna står på tur :)
Gissar att pick-upen är av enklaste slag. En spole (med specificerad resistans) som pulsas (avger en spänning) av en pigg/upphöjning på ngn roterande del, oftast svänghjulet. Pulsen (som är mkt svag!) matas in i CDI-boxen där den tas som intäkt på att nu j-ar är veven i rätt läge! GNISTA ON!
Resistansen brukar finnas angiven i verkstadshandböcker (iaf i alla mina) men troligare är att ett kabelbrott någonstans.
Gissar (igen..) att resistansen borde ligga mln 200-1000ohm. Minns inte exakt.
 

Wander

Medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Allt sålt
Oftast bara en pickup med fler markeringar per varv. Så funkar någon cylinder så funkar nog pickupen. Jag säger inte att det finns undattag, för det finns det.
Men du kan mäta den som Kahobe säger dock vill jag påstå att det kan gå längre ner i ohm typ 90. Så om du har mellan 90-200ohm urkopplad, så funkar den enligt mig.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Wander skrev:
2132733 Oftast bara en pickup med fler markeringar per varv. Så funkar någon cylinder så funkar nog pickupen. Jag säger inte att det finns undattag, för det finns det.
Men du kan mäta den som Kahobe säger dock vill jag påstå att det kan gå längre ner i ohm typ 90. Så om du har mellan 90-200ohm urkopplad, så funkar den enligt mig.

Vad jag förstår så funkar den eller så funkar den inte alls?
Då kanske jag kan utesluta att det är den som spökar?
För hojen startar ju och IBLAND svarar den inte alls på gas utan blöddrar o vill dö, dock kan ja ha igång motorn lite längre om jag sätter igång choken när det blir så.

Men att den ibland när det blir sådär konstigt att den inte tänder på alla cyllar förstår jag inte, för varvar jag upp hojen så kommer den där släckta cylindern igång igen..
Slutar jag gasa direkt efteråt så kan det fortfarande vara så att den inte går på alla.. :3freak

Ah, ja blir inte klok på detta alltså. Speciellt inte när man inte har råd att lämna in hojen :(
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Muggen skrev:
2132769 Vad jag förstår så funkar den eller så funkar den inte alls?
Ah, ja blir inte klok på detta alltså. Speciellt inte när man inte har råd att lämna in hojen :(
Att hålla jobb från verkstäder är en principsak. Ska det fuskas vill jag göra det själv..
Mkt riktigt, det KAN ju vara så att det är dålig magnetisk kontakt till picupen. Den har flyttat på sig eller så.
Börja kanske med lite ryck-och-slit-metod för att kolla ev dålig kontakt/kabelbrott?
Betr resistansen.. den kan nog vara lägre än 200ohm utan att det är fel.. (sent på kvällen..)
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Kahobe skrev:
2134622 Att hålla jobb från verkstäder är en principsak. Ska det fuskas vill jag göra det själv..
Mkt riktigt, det KAN ju vara så att det är dålig magnetisk kontakt till picupen. Den har flyttat på sig eller så.
Börja kanske med lite ryck-och-slit-metod för att kolla ev dålig kontakt/kabelbrott?
Betr resistansen.. den kan nog vara lägre än 200ohm utan att det är fel.. (sent på kvällen..)

Ryckte lite igår på den, tror nog jag kan utesluta den efter lite tankeverksamhet :hihi
Problemet visar sig först på ritkigt när motorn kommer upp i arbetstemp, innan dess går hojen perfekt.

Nästa påhitt jag har, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2134691#post2134691
 

bummer

monstrous
Gick med
6 Aug 2008
Ort
Knäred
Hoj
Ducati monster 900
har själv exakt samma problem, går bra när den är kall sen helt plötsligt börjar den gå ojämnt och vill dö.
går att få igeng den på tomgång men vid gaspådrag dör den, har man dock med hjälp av chocken fått den över låt säga 5000rpm så kan man varva ut den.. ´
Fabbe- har du fått nån ordning på det ännu? börjar bli desperat då man inte har råd att lämna in hojen för att felsöka:S
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
har själv exakt samma problem, går bra när den är kall sen helt plötsligt börjar den gå ojämnt och vill dö.
går att få igeng den på tomgång men vid gaspådrag dör den, har man dock med hjälp av chocken fått den över låt säga 5000rpm så kan man varva ut den.. ´
Fabbe- har du fått nån ordning på det ännu? börjar bli desperat då man inte har råd att lämna in hojen för att felsöka:S

Bummer ditt stolpskott. Tråden är ju ffs över 2 år gammal! :D
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top