Felsökning på Honda MBX 125 F, hjälp!!!

Solid snake

Guest
coffe skrev:
Kanske.. men det var en som hjälpte mig med att sätta ihop den och han skulle kunnat se om den inte var bra!

Kunnat se om det inte var bra.... ?

Så din polare kan se om en kolv är en tiondels millimeter för stor?

Isf ska han ha cred, för ingen jag vet kan se med sån noggrannhet. :7peta

coffe

Christoffer Johansson
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
XR600R -96
Solid snake skrev:
Kunnat se om det inte var bra.... ?

Så din polare kan se om en kolv är en tiondels millimeter för stor?

Isf ska han ha cred, för ingen jag vet kan se med sån noggrannhet. :7peta

Okej, han såg det väl knappast... men borde han inte märka det?
Dessutom så borrades cylindern av Åby cykel & motor, dom har borrat många gånger i cylindrar!!!

Solid snake

Guest
coffe skrev:
Okej, han såg det väl knappast... men borde han inte märka det?
Dessutom så borrades cylindern av Åby cykel & motor, dom har borrat många gånger i cylindrar!!!

Jamen, tänk om det var en praoelev som borrade?

Åby CYKEL <--- där hade jag inte lämnat min cylle. :skrämd

Det måste inte märkas direkt, det märks när den blir varm vill jag lova, när den nyper.

coffe

Christoffer Johansson
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
XR600R -96
Solid snake skrev:
Jamen, tänk om det var en praoelev som borrade?

Åby CYKEL <--- där hade jag inte lämnat min cylle. :skrämd

Det måste inte märkas direkt, det märks när den blir varm vill jag lova, när den nyper.

Jag vet att det inte var någon proaelev, men hur märker man det då?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Istället för att tjaffsa om att dom har rätt kan du väl likagärna kontrollera spelet, ville du ha hjälp eller inte?

Du hade ändrat ditt inlägg, att den hade läckt kylarvatten? Då är väl överhettning kanske uppenbart?

coffe

Christoffer Johansson
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
XR600R -96
Anton_Ljunghusen skrev:
Istället för att tjaffsa om att dom har rätt kan du väl likagärna kontrollera spelet, ville du ha hjälp eller inte?

Du hade ändrat ditt inlägg, att den hade läckt kylarvatten? Då är väl överhettning kanske uppenbart?

Ja, det skulle stå så från början. Jag vet att den överhettades, men kolven skall väl inte bara gå sönder (en bit har ju lossnat)?

Solid snake

Guest
coffe skrev:
men hur blev det för varmt då? Det blev det ju efter locket pajja & allt kylarvatten läckt ut!

När motorn är igång så pågår det en förbränning, då blir det värmeutveckling, sen har man friktion, det blir varmt av det också.

Du trodde väl inte att motorn blir varm om det inte pågår förbränning?

Hade jag varit du så hade jag lämnat iväg den där hojen till en verkstad, du verkar inte kunna speciellt mycket, inte för att vara taskig, men det är så det ligger till.

Om du inte har kylarvatten i den så kan du räkna med att den blir varm, den får ju ingen kylning då.

coffe

Christoffer Johansson
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
XR600R -96
Solid snake skrev:
När motorn är igång så pågår det en förbränning, då blir det värmeutveckling, sen har man friktion, det blir varmt av det också.

Du trodde väl inte att motorn blir varm om det inte pågår förbränning?

Hade jag varit du så hade jag lämnat iväg den där hojen till en verkstad, du verkar inte kunna speciellt mycket, inte för att vara taskig, men det är så det ligger till.

Om du inte har kylarvatten i den så kan du räkna med att den blir varm, den får ju ingen kylning då.

Du fattar ju inte vad jag menar, det fanns fullt med kylarvatten som sedan åkte ut efter att locket hade gått sönder!

Så locket kunde inte gått sönder av överhettning, eftersom det kylde vid det tillfället.

Last edited:

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
coffe skrev:
Du fattar ju inte vad jag menar, det fanns fullt med kylarvatten som sedan åkte ut efter att locket hade gått sönder!

Men det kanske var stopp någonstans, så vattnet bara låg där och blev varmare och varmare för att sedan spräcka toppen?

edit: Det är din skyldighet att skriva så att han förstår ifall du vill ha hjälp. :fakta

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Vet inte hur locket gått sönder, men byt/laga locket, släng i ny kolv och ev hona cylindern så ska du se att du får fart på den..
Lämna in den tycker jag också

coffe

Christoffer Johansson
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
XR600R -96
Anton_Ljunghusen skrev:
Vet inte hur locket gått sönder, men byt/laga locket, släng i ny kolv och ev hona cylindern så ska du se att du får fart på den..
Lämna in den tycker jag också

Fast det är just där skon klämmer, jag behöver ju veta hur locket kunde gå sönder.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024