felsökningshjälp; gsx-1100 '82 startar inte

DJ Berndt

-saviour of the universe-
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
gsx-1100E -82, zx9r -01
hej!

har en suzuki gsx 1100 e från 1982. som rubriken avslöjar skulle jag behäva lite hjälp med felsökning.
så här ligger det till:
startmotorn drar runt motorn och där kommer soppa, men den tänder inte. drar bort tändhatten och märker att det inte kommer någon gnista.

då är frågan; var ska jag börja leta efter fel? kan någon vänlig själ göra nån form av liten punktlista på ställen som man i tur och ordning ska kontrollera/mäta på. finns det några typiska fel?

vh. daniel
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
hej!

har en suzuki gsx 1100 e från 1982. som rubriken avslöjar skulle jag behäva lite hjälp med felsökning.
så här ligger det till:
startmotorn drar runt motorn och där kommer soppa, men den tänder inte. drar bort tändhatten och märker att det inte kommer någon gnista.

då är frågan; var ska jag börja leta efter fel? kan någon vänlig själ göra nån form av liten punktlista på ställen som man i tur och ordning ska kontrollera/mäta på. finns det några typiska fel?

vh. daniel

Om du ska kolla gnistan så måste du jorda båda stiften (från samma spole) för att få något resultat.
Har du plockat lös alla tändkablar?
 
Last edited:

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
fixa ett elschema o börja med att kolla att du har späning till cdi boxen. föresten kolla säkringen vet inte hur det är avsäkrat om den har en separat. Men ett elschema o börja kolla späningen till boxen sen så är det hallefektsgivaren som sitter monterad någon stans på vevaxeln i motorn som kan spöka. läs om hur du felsöker på en sådan i en reparations manual till din hoj.
 

DJ Berndt

-saviour of the universe-
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
gsx-1100E -82, zx9r -01
Om du ska kolla gnistan så måste du jorda båda stiften (från samma spole) för att få något resultat.
Har du plockat lös alla tändkablar?

nej, jag plockade bara bort en tändhatt för att kolla om det var tillräcklig gnista för ett överslag.. men det var det inte.

fixa ett elschema o börja med att kolla att du har späning till cdi boxen. föresten kolla säkringen vet inte hur det är avsäkrat om den har en separat. Men ett elschema o börja kolla späningen till boxen sen så är det hallefektsgivaren som sitter monterad någon stans på vevaxeln i motorn som kan spöka. läs om hur du felsöker på en sådan i en reparations manual till din hoj.

tack för tipsen, ska kolla upp de sakerna!
 
Last edited:

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Vänta nu har du en gnista men som är för svag?
isådanna fall mät upp resistansen i tändspolarna
 

DJ Berndt

-saviour of the universe-
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
gsx-1100E -82, zx9r -01
Vänta nu har du en gnista men som är för svag?
isådanna fall mät upp resistansen i tändspolarna

nej, det vet jag inte. allt jag vet är att det inte är tillräcklig gnista för att få ett överslag när jag drar bort tändhatten. men jag kan ju mäta resistansen i spolarna ändå! :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top