felsökningshjälp; gsx-1100 '82 startar inte

DJ Berndt

-saviour of the universe-
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
gsx-1100E -82, zx9r -01
hej!

har en suzuki gsx 1100 e från 1982. som rubriken avslöjar skulle jag behäva lite hjälp med felsökning.
så här ligger det till:
startmotorn drar runt motorn och där kommer soppa, men den tänder inte. drar bort tändhatten och märker att det inte kommer någon gnista.

då är frågan; var ska jag börja leta efter fel? kan någon vänlig själ göra nån form av liten punktlista på ställen som man i tur och ordning ska kontrollera/mäta på. finns det några typiska fel?

vh. daniel
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
hej!

har en suzuki gsx 1100 e från 1982. som rubriken avslöjar skulle jag behäva lite hjälp med felsökning.
så här ligger det till:
startmotorn drar runt motorn och där kommer soppa, men den tänder inte. drar bort tändhatten och märker att det inte kommer någon gnista.

då är frågan; var ska jag börja leta efter fel? kan någon vänlig själ göra nån form av liten punktlista på ställen som man i tur och ordning ska kontrollera/mäta på. finns det några typiska fel?

vh. daniel

Om du ska kolla gnistan så måste du jorda båda stiften (från samma spole) för att få något resultat.
Har du plockat lös alla tändkablar?
 
Last edited:

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
fixa ett elschema o börja med att kolla att du har späning till cdi boxen. föresten kolla säkringen vet inte hur det är avsäkrat om den har en separat. Men ett elschema o börja kolla späningen till boxen sen så är det hallefektsgivaren som sitter monterad någon stans på vevaxeln i motorn som kan spöka. läs om hur du felsöker på en sådan i en reparations manual till din hoj.
 

DJ Berndt

-saviour of the universe-
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
gsx-1100E -82, zx9r -01
Om du ska kolla gnistan så måste du jorda båda stiften (från samma spole) för att få något resultat.
Har du plockat lös alla tändkablar?

nej, jag plockade bara bort en tändhatt för att kolla om det var tillräcklig gnista för ett överslag.. men det var det inte.

fixa ett elschema o börja med att kolla att du har späning till cdi boxen. föresten kolla säkringen vet inte hur det är avsäkrat om den har en separat. Men ett elschema o börja kolla späningen till boxen sen så är det hallefektsgivaren som sitter monterad någon stans på vevaxeln i motorn som kan spöka. läs om hur du felsöker på en sådan i en reparations manual till din hoj.

tack för tipsen, ska kolla upp de sakerna!
 
Last edited:

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Vänta nu har du en gnista men som är för svag?
isådanna fall mät upp resistansen i tändspolarna
 

DJ Berndt

-saviour of the universe-
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
gsx-1100E -82, zx9r -01
Vänta nu har du en gnista men som är för svag?
isådanna fall mät upp resistansen i tändspolarna

nej, det vet jag inte. allt jag vet är att det inte är tillräcklig gnista för att få ett överslag när jag drar bort tändhatten. men jag kan ju mäta resistansen i spolarna ändå! :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top