skyfarter skrev:
korvgubbe skrev:Jag tycker det är rimligt med x antal år med hojkort innan man får sätta sig på R-hojarna. Körvanan är i mina ögon viktigare än att stirra sig blind på ålder men 25 skulle kanske ändå vara en lämplig ålder.
"Av de cirka 2.000 personskador i samband med mc-olyckor, som anmäldes till försäkringsbolagen i fjol, gällde nästan 500 sporthojsåkare. Av cirka 220.000 motorcyklar är knappt 12.000 sport-mc. "
Andel personskadorna med sporthoj = 25%
Andel sporthojar av totala hojarna = 5%
skyfarter skrev:
jag är med dig i det du säger man samtidigt så måste vi inse att det faktiskt dör folk i trafiken och att man på alla tänkbara vis får försöka förbättra situationen och sänka dödsfallen. 5 års körkort som du säger kanske inte är det bästa men under förutsättning att de flästa kör hoj av dem som har kort så skulle det vara en jättebra sak att införa. Något kanske bättre men svårare att räkna på är att ha ägt en hoj i 5 år för att få köra sporthoj. Alltså stå som ägare på papperet under 5 år sammanlagt för de hojarna man haft.Comi skrev:Det dör 30 personer varje år i sverige av alvedon. (sant)
Hur många dör av rökning? några tusen!
Men det är klart att man ska rädda tio liv om året. Att sen inte låta folk som kommer tvingas dö för sitt land (i händelse av krig) välja vilket fordon dom ska köra. Tja.
Rösta Blått!
Tro inte att jag inte lider med dom som förlorar pojkvän/flickvän/anhörig men det är val folk gör, om dom vill åka buss eller hoj.
Alla vet ju att det är farligt.
Sen vore det kul att veta vilka hojar dom klassar som sporthojar.
Det kan nog diffa lite.
Jag har sett olika statistik på skador och det brukar inte vara sporthojar som dödar traffikanter. Det brukar vara bilar som dödar.
ozto skrev:får man automatiskt körvana för man har haft hojkort?
Comi skrev:Rösta Blått!
Victor skrev:Typ som restrikterad fartspärr på 250km/h och annat fjanteri.
Då kan vi få hålla på och köra ihjäl oss i fred, det är allt jag begär.
Mögel skrev:Nu har jag e fråga om dom får igenom detta så man måste ha fem års erfarenhet vad händer med mig då ska inte jag få köra min hoj då????
Eller gäller detta bara sånna som tar körkort efter lagen kommit i bruk??
Comi skrev:Rösta Blått!QUOTE]
Jojo, det förslag som Blått har när det gäller fordonsförsäkringar sänker verkligen kostnaderna för våra hojförsäkringar INTE!!! :kocko
Hörde om en beräkning som Folksam gjort som visade på ca 100% ökning av våra fördonsförsäkringar. Så grattis om det förslaget går igenom och vi ska pynta dubbelt på både hoj och bil
Förstår vad du menar men tycker ändå att det är att stoppa huvudet i sanden.Comi skrev:Det dör 30 personer varje år i sverige av alvedon. (sant)
Hur många dör av rökning? några tusen!
Men det är klart att man ska rädda tio liv om året. Att sen inte låta folk som kommer tvingas dö för sitt land (i händelse av krig) välja vilket fordon dom ska köra. Tja.
Rösta Blått!
Tro inte att jag inte lider med dom som förlorar pojkvän/flickvän/anhörig men det är val folk gör, om dom vill åka buss eller hoj.
Alla vet ju att det är farligt.
Sen vore det kul att veta vilka hojar dom klassar som sporthojar.
Det kan nog diffa lite.
Jag har sett olika statistik på skador och det brukar inte vara sporthojar som dödar traffikanter. Det brukar vara bilar som dödar.
Erfarenhet slår ålder alla dagar i veckan så att enbart gå på ålder tycker jag är fel.Swedie skrev:Tycker personligen det är smått Dumt att sätta 5 år som ett måste att ha körkort innan man får köra en Sporthoj. Ska räcka med 25 års ålder.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|