Fem års körvana för att köra sporthoj

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
skyfarter skrev:

Jag tycker det är rimligt med x antal år med hojkort innan man får sätta sig på R-hojarna. Körvanan är i mina ögon viktigare än att stirra sig blind på ålder men 25 skulle kanske ändå vara en lämplig ålder.

"Av de cirka 2.000 personskador i samband med mc-olyckor, som anmäldes till försäkringsbolagen i fjol, gällde nästan 500 sporthojsåkare. Av cirka 220.000 motorcyklar är knappt 12.000 sport-mc. "

Andel personskadorna med sporthoj = 25%
Andel sporthojar av totala hojarna = 5%
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
korvgubbe skrev:
Jag tycker det är rimligt med x antal år med hojkort innan man får sätta sig på R-hojarna. Körvanan är i mina ögon viktigare än att stirra sig blind på ålder men 25 skulle kanske ändå vara en lämplig ålder.

"Av de cirka 2.000 personskador i samband med mc-olyckor, som anmäldes till försäkringsbolagen i fjol, gällde nästan 500 sporthojsåkare. Av cirka 220.000 motorcyklar är knappt 12.000 sport-mc. "

Andel personskadorna med sporthoj = 25%
Andel sporthojar av totala hojarna = 5%

får man automatiskt körvana för man har haft hojkort?
 

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
skyfarter skrev:

Det dör 30 personer varje år i sverige av alvedon. (sant)
Hur många dör av rökning? några tusen!
Men det är klart att man ska rädda tio liv om året. Att sen inte låta folk som kommer tvingas dö för sitt land (i händelse av krig) välja vilket fordon dom ska köra. Tja.
Rösta Blått!

Tro inte att jag inte lider med dom som förlorar pojkvän/flickvän/anhörig men det är val folk gör, om dom vill åka buss eller hoj.
Alla vet ju att det är farligt.

Sen vore det kul att veta vilka hojar dom klassar som sporthojar.
Det kan nog diffa lite.
Jag har sett olika statistik på skador och det brukar inte vara sporthojar som dödar traffikanter. Det brukar vara bilar som dödar.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Comi skrev:
Det dör 30 personer varje år i sverige av alvedon. (sant)
Hur många dör av rökning? några tusen!
Men det är klart att man ska rädda tio liv om året. Att sen inte låta folk som kommer tvingas dö för sitt land (i händelse av krig) välja vilket fordon dom ska köra. Tja.
Rösta Blått!

Tro inte att jag inte lider med dom som förlorar pojkvän/flickvän/anhörig men det är val folk gör, om dom vill åka buss eller hoj.
Alla vet ju att det är farligt.

Sen vore det kul att veta vilka hojar dom klassar som sporthojar.
Det kan nog diffa lite.
Jag har sett olika statistik på skador och det brukar inte vara sporthojar som dödar traffikanter. Det brukar vara bilar som dödar.
jag är med dig i det du säger man samtidigt så måste vi inse att det faktiskt dör folk i trafiken och att man på alla tänkbara vis får försöka förbättra situationen och sänka dödsfallen. 5 års körkort som du säger kanske inte är det bästa men under förutsättning att de flästa kör hoj av dem som har kort så skulle det vara en jättebra sak att införa. Något kanske bättre men svårare att räkna på är att ha ägt en hoj i 5 år för att få köra sporthoj. Alltså stå som ägare på papperet under 5 år sammanlagt för de hojarna man haft.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
ozto skrev:
får man automatiskt körvana för man har haft hojkort?

Nej, inte per definition. Men sannolikheten att en person har mer hojvana efter 5 års hojkortsinnehav än den som inte haft a-kort är ju ett par 100%.....

Det är lite löjligt att resonera som så att man minsann inte behöver köra hoj bara för att man har hojkort. Finns inget sätt att kontrollera alla individer.

Vad ska man göra? banprov?
Det framgår ju rätt tydligt i artikeln att Sporthojsförare tillskrivs hög manöverskicklighet men att det inte är där problemet ligger utan att det rör vanan att hantera hojen i trafik. Alltså att man lär sig om riskbedömning i trafik på vanliga vägar och att man inte ska överskatta sin egen förmåga....

Personligen tror jag att 3-5 års hojvana(A-kort) innan man får köra R-hoj skulle sänka andelen sporthojsförare bland de skade rätt ordentligt.

Det är väl inte lönt att tjura som ett barn som lyfts upp ur sandlådan och blunda för det faktum att R-hojarna är överrespresenterade och att EU och myndigheterna är väl medvetna om detta problem. Istället för att då bara slå bakut och tjura så är det väl lämpligare att nå en kompromisslösning som inte innebär att R-hojar förbjuds.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Comi skrev:

Jag är väldigt tveksam till att det gör nån skillnad. Politiker oavsett färg vet inget om hojar, de läser samma utredningar.
Jag hoppas på mera nonsensförslag som ingen efterlever men håller omvärden lite lungnare.
Typ som restrikterad fartspärr på 250km/h och annat fjanteri.
Då kan vi få hålla på och köra ihjäl oss i fred, det är allt jag begär.
 

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
Victor skrev:
Typ som restrikterad fartspärr på 250km/h och annat fjanteri.
Då kan vi få hålla på och köra ihjäl oss i fred, det är allt jag begär.

Jag håller med.
Vi är rörande överens.
Jag ska låtsas att jag tänker köra ihjäl mig så länge jag kan.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Nu har jag en fråga, Om dom får igenom detta så man måste ha fem års erfarenhet vad händer med mig då ska inte jag få köra min hoj då????
Eller gäller detta bara sånna som tar körkort efter lagen kommit i bruk??
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Mögel skrev:
Nu har jag e fråga om dom får igenom detta så man måste ha fem års erfarenhet vad händer med mig då ska inte jag få köra min hoj då????
Eller gäller detta bara sånna som tar körkort efter lagen kommit i bruk??


Det är ytterst sällan, för att säga aldrig som man applicerar lagar retroaktivt. Alltså drabbas inte de som redan har hojkort. på samma sätt krävde man inte katalysatorer på gamla bilar bara för att det blev ett krav på de nya och inte ens de som godkänds som körkortshandledare på felaktiga grunder blev av med sitt handledarskap...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tycker personligen det är smått Dumt att sätta 5 år som ett måste att ha körkort innan man får köra en Sporthoj. Ska räcka med 25 års ålder.

Sättet i sig minskar säkert antalet döda på sporthojar. Men jag tror dom bara flyttar problemet nån annanstans. bah.

Försäkringspremierna kommer efter detta öka även på mindre hojar i med detta. Vilket gör att allt annat än custom är för dyrt att köra.
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Comi skrev:
Rösta Blått!QUOTE]

Jojo, det förslag som Blått har när det gäller fordonsförsäkringar sänker verkligen kostnaderna för våra hojförsäkringar INTE!!! :kocko
Hörde om en beräkning som Folksam gjort som visade på ca 100% ökning av våra fördonsförsäkringar. Så grattis om det förslaget går igenom och vi ska pynta dubbelt på både hoj och bil :huvet
 

sandstream

Guest
Comi skrev:
Det dör 30 personer varje år i sverige av alvedon. (sant)
Hur många dör av rökning? några tusen!
Men det är klart att man ska rädda tio liv om året. Att sen inte låta folk som kommer tvingas dö för sitt land (i händelse av krig) välja vilket fordon dom ska köra. Tja.
Rösta Blått!

Tro inte att jag inte lider med dom som förlorar pojkvän/flickvän/anhörig men det är val folk gör, om dom vill åka buss eller hoj.
Alla vet ju att det är farligt.

Sen vore det kul att veta vilka hojar dom klassar som sporthojar.
Det kan nog diffa lite.
Jag har sett olika statistik på skador och det brukar inte vara sporthojar som dödar traffikanter. Det brukar vara bilar som dödar.
Förstår vad du menar men tycker ändå att det är att stoppa huvudet i sanden.

Det dör mellan 8.000 - 10.000 personer i Sverige varje år pga rökning.
Eftersom vi inte gör något åt det (mer än att förbjuda dem från att röka på vissa platser) så kan vi ju strunta i att 500-600 personer dör i trafiken varje år.
Ju färre hojåkare som dör ju mindre diskussioner i media och rop på förbud.

Det råder ju ingen tvekan om att unga sporthojsåkare är kraftigt överrepresenterade i dödsolyckor så att något måste göras tycker jag är helt naturligt.
Någon exakt ålder är svårt att sätta men innehavande av hojkort ett visst antal år och en gedigen utbildning är enligt mig rätt väg att gå.
 

sandstream

Guest
Swedie skrev:
Tycker personligen det är smått Dumt att sätta 5 år som ett måste att ha körkort innan man får köra en Sporthoj. Ska räcka med 25 års ålder.
Erfarenhet slår ålder alla dagar i veckan så att enbart gå på ålder tycker jag är fel.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Körkort....Social rättighet...?

Nu börjar vi sporthojsåkare låta precis som Pensionärsorganisationerna när
nån för fram statistik och krav angående de äldres rättighet att ta med sig
sitt körkort ända ner i graven!

- Helt klart kommer det någon form av åtgärder i nollvisionens anda...oavsett
om alla "experter" är överens om rätt eller fel....
- Sen kan vi göra som några gör sig till tals för här...bara hata..hata..eller så
försöker vi som kollektiv använda lite av det förstånd vi har och föreslå, alternativt
supporta det vettigaste förslagen.
- Ingen kan väl vara så blind att man inte reagerar på den statistik och de
exempel som synts de senaste åren i massmedia, klart att de måste till NÅGON form av restriktioner/högre krav.
- Att förändra körkortsutbildningen och ändra i behörighetsåldrarna är inget
stort ingrepp, det har tillämpats tidigare och efterfrågas ju även här, nu...
tänker på alla inlägg om "dom som fått sitt mc-kort".
- Kom ihåg att det faktiskt var MC-kollektivet med SMC i spetsen som drev
frågan om förändringen av körkortsbehörigheterna och separat utbildning för mc-kort.
- Allternativen till förändringar skrämmer mig mer.......
- Total Förbud för mc...
- Effektbegränsningar via konstruktioner i motorerna...max cylvolym..osv.
- Rullburar på all mc......var på tapeten under -70talet.
-
Tänk till nu....imorron kan det vara för sent.

KentW
 

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
K1200R
Tror det är viktigast med bättre utbildning där bankörning ska ingå. Det är först när man kommer ut på en bana som man inser att man kanske inte var så bra som man tidigare trott. Efter bara några körningar har man ökat sina säkerhets marginaler oerhört.

Många protesterar säkert nu, men ett krav på ABS är nog inte så dumt, det krävs väldigt mycket rutin och träning för att inte göra bort sig när det väl gäller.
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
På 5 år hinner man förstöra sitt liv genom att INTE åka sporthoj! :tungan

..Och vad kommer i så fall räknas till sporthoj? Alla snygga hojar kanske?

Edit: I stället för det här med åldersgräns etc. tycker jag att man kunde ha någonting i samma regi som halkkörningen för B-kort.
Säg en hel/halv dag där man anordnar kurs, typ SMCs bromsövningar, och där man faktiskt får lära sig köra sporthoj på ett säkert sätt (finns väl något sådant redan?). I så fall kunde det bli ett krav för alla som kör sport att genomgå den övningen.. ..Men det är förståss mycket enklare att titta på siffrorna i sin dator och neka folk att köpa hoj..
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top