Håller med dig! Trotts att supersporthojar är mindre förlåtande än andra typer mc tror jag inte att problemet är egentligen vilken typ av hoj folk kör. Jag tror att det är en viss typ av person, dom kör ihjäl sig på supersporthojar men fick dom inte köpa såna hojar skulle dom nog köra ihjäl sig på supermotard eller nåt. Dom köper supersporthojar för att dom är häftiga men kör vårdslöst och över deras förmåga oavsett vilka hoj dom kör.Avarage skrev:De hojar som definitivt hör dit och som också är kraftigt överrepresenterade i statistiken över dödade motorcyklister, jämfört med andra hojmodeller är:
- Yamha R1
- Honda VTR 1000
- Honda CBR 900
- Honda CBR 600
- Kawasaki ZX 900
Om vi däremot skall titta på vilka hojtyper som är inblandade i flest dödsolyckor så är det en överväldigande majoritet av sporthojsförare. Faktum är att 80st. mc-förare som körde Supersporthojar under perioden 2000-2003 avled i olyckor med mc av totalt 146st. mc-förare.
7 av 10 personer som tagit sitt körkort och avled under gällande period körde Supersporthoj.
Fler än 50% av de som omkom i klassen Supersporthoj var 20-29 år gammal.
4 av 10 omkommna mc-förare höll mer än 30 km/h över skyltad hastighet och nästan 9 av 10 förare som körde mycket över (dvs. mer än +30km/h) körde ssupersporthoj.
Och slutligen 85% av de som omkom och ägde sina egna motorcyklar hade ägt denna i kortare tid än 2 år.
Något förbud tror jag inte hjälper. Inte heller ett krav på åldersgräns för en viss typ av mc. Det skjuter bara problemet till en annan klass av hojar. För dessa killar har ett behov av adrenalin och behöver känna sig accepterade av de "stora killarna" som de fakto KÖR supersporthojar och som dessa killar ser upp till. Det går lika bra att köra ihjäl sig på en Zephyr/Hornet eller VFR som på en R1:a varför problemet bara kommer att förflyttas till en annan klass.
Vad som fungerar (tror jag) är ren och skär utbildning. Många dödsolyckor hade kunnat undvikas om mc-föraren hade större körskicklighet och en annan attityd till mc-körning. Vi andra, som är äldre och som kört i många år, kan hjälpas åt att INTE sätta ett grupptryck på de yngre i och med vårat sätt att vara och prata.
Mvh!
// Niklas
En annan intressant statistik som kommit fram är att folk som genomgått friviligt vidareutbildning är överrepresenterade i dödsstatistiken. Jag tror inte att vidareutbildning är negativt, TVÄRTOM! Nej, jag tror att detta beror på att a) en viss typ människor (se ovan) är överrepresenterade på såna kurser och b) att efter man kört på bana så inser man att man inte alls legat så nära gränsen som man trodde och då kör man kanske lite (eller mycket) fortare på den allmäna vägnätet. Men gränsen ligger mycket lägre på en vanlig landsväg än den gör på banan då det finns grus, djur, gupp, sprickor osv. Då plötsligt kör man ganska nära gränsen för en vanlig landsväg utan att kanske vara så medveten om det.
Sedan är det klart att man själv ligger återigen i riskzonen om man köpt en ny hoj inom dom senaste två åren. Körvana med sin egen hoj förebygger olyckor ju.
Last edited: