Fem års körvana för att köra sporthoj

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Avarage skrev:
De hojar som definitivt hör dit och som också är kraftigt överrepresenterade i statistiken över dödade motorcyklister, jämfört med andra hojmodeller är:
- Yamha R1
- Honda VTR 1000
- Honda CBR 900
- Honda CBR 600
- Kawasaki ZX 900

Om vi däremot skall titta på vilka hojtyper som är inblandade i flest dödsolyckor så är det en överväldigande majoritet av sporthojsförare. Faktum är att 80st. mc-förare som körde Supersporthojar under perioden 2000-2003 avled i olyckor med mc av totalt 146st. mc-förare.

7 av 10 personer som tagit sitt körkort och avled under gällande period körde Supersporthoj.

Fler än 50% av de som omkom i klassen Supersporthoj var 20-29 år gammal.

4 av 10 omkommna mc-förare höll mer än 30 km/h över skyltad hastighet och nästan 9 av 10 förare som körde mycket över (dvs. mer än +30km/h) körde ssupersporthoj.

Och slutligen 85% av de som omkom och ägde sina egna motorcyklar hade ägt denna i kortare tid än 2 år.

Något förbud tror jag inte hjälper. Inte heller ett krav på åldersgräns för en viss typ av mc. Det skjuter bara problemet till en annan klass av hojar. För dessa killar har ett behov av adrenalin och behöver känna sig accepterade av de "stora killarna" som de fakto KÖR supersporthojar och som dessa killar ser upp till. Det går lika bra att köra ihjäl sig på en Zephyr/Hornet eller VFR som på en R1:a varför problemet bara kommer att förflyttas till en annan klass.

Vad som fungerar (tror jag) är ren och skär utbildning. Många dödsolyckor hade kunnat undvikas om mc-föraren hade större körskicklighet och en annan attityd till mc-körning. Vi andra, som är äldre och som kört i många år, kan hjälpas åt att INTE sätta ett grupptryck på de yngre i och med vårat sätt att vara och prata.


Mvh!
// Niklas
Håller med dig! Trotts att supersporthojar är mindre förlåtande än andra typer mc tror jag inte att problemet är egentligen vilken typ av hoj folk kör. Jag tror att det är en viss typ av person, dom kör ihjäl sig på supersporthojar men fick dom inte köpa såna hojar skulle dom nog köra ihjäl sig på supermotard eller nåt. Dom köper supersporthojar för att dom är häftiga men kör vårdslöst och över deras förmåga oavsett vilka hoj dom kör.

En annan intressant statistik som kommit fram är att folk som genomgått friviligt vidareutbildning är överrepresenterade i dödsstatistiken. Jag tror inte att vidareutbildning är negativt, TVÄRTOM! Nej, jag tror att detta beror på att a) en viss typ människor (se ovan) är överrepresenterade på såna kurser och b) att efter man kört på bana så inser man att man inte alls legat så nära gränsen som man trodde och då kör man kanske lite (eller mycket) fortare på den allmäna vägnätet. Men gränsen ligger mycket lägre på en vanlig landsväg än den gör på banan då det finns grus, djur, gupp, sprickor osv. Då plötsligt kör man ganska nära gränsen för en vanlig landsväg utan att kanske vara så medveten om det.

Sedan är det klart att man själv ligger återigen i riskzonen om man köpt en ny hoj inom dom senaste två åren. Körvana med sin egen hoj förebygger olyckor ju.
 
Last edited:

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Låter skit bra att man ska ha 5års erfarenhet av trafik, har man bara kört bana med råvass racer så måste man ju suga på att manövrera sin gat-sporthoj...

Mig veterligen har Max Biaggi inget körkort för hoj. Han måste med andra ord vara en trafikfara! :kocko

Skall det ändras, ändra uppkörningen.

Kör du upp för bil och kör automat, då får du ett kort med behörighet AUTOMAT.

Kör du upp med sporthoj = behörighet för SPORTHOJ.

Har du erfarenhet av sporthoj eller racing, automatiskt SH klassad lapp :tummenupp

Det är vad jag tycker om något ska ändras, personligen tycker jag att det funkar som det gör idag.
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Faster skrev:
Mig veterligen har Max Biaggi inget körkort för hoj. Han måste med andra ord vara en trafikfara! :kocko

Nu har han det, tog det förra året. Det visades på Eurosport i anslutning till en GP-tävling. Men han är Italienare så han är en trafikfara iallafall.
 

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Alnarp
Hoj
VFR 750F
Avarage skrev:
Du har helt klart en poäng! För oavsett om man skall ha ett förbud eller olika restriktioner för att få lov att köra en Supersporthoj så måste man komma upp med en definition på VAD en Supersporthoj är.

Och för att inte handlarna sedan skall gå runt det hela, liknande den överenskommelse man hade förr om max 100 hk där man pronto när hojen lämnades in för första servicen plockade bort strypningen som någon vecka tidigare monterats av generalagenten, MÅSTE man även binda upp generalagenter och gärna även handlare till att följa övernskommna regler för hur dessa Supersporthojar skall hanteras.


Vad är en Supersporthoj för dig?

Mvh!
// Niklas

För mig är en supersporthoj en sån som jag vill ha :tungan
Typ, R1, R6, ZX6R osv. Men en liste över modellbeteckningar är ju knappast en vettig definition... generellt sett tycker jag att små motorcyklar(600cc) borde premieras på ngt sätt i sammanhanget iom att dom är mer lätthanterliga
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Faster skrev:
Mig veterligen har Max Biaggi inget körkort för hoj. Han måste med andra ord vara en trafikfara!

Ja, det låter väl rimligt att han kanske är... Eller du menar att det är samma sak att kräma på i full rulle på en bana o köra i trafik..?! :va
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Mr. Red skrev:
generellt sett tycker jag att små motorcyklar(600cc) borde premieras på ngt sätt i sammanhanget iom att dom är mer lätthanterliga


Eftersom det är hela 10-15 kilo i skillnad på en 600cc supersport och en 1000cc supersport?

Ehh.. Nej.



Men jag kanske tänkte fel nu? Det händer även mig, om än dock inte ofta.
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Jag tycker det låter vettigt.
Personligen så väntade jag 8 år innan jag köpte min första sporthoj och det gav mig mycket rutin + att man behövde inte skenförsäkra. Men idag ska "Olle 22" ha en R1a -05 som han skenförsäkrar på moster Agda i Småträsk och med största sannolikhet så vurpas den innom första sässongen.

/my 49cents
 

Captain_Insane

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2004
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR-750 (sold) Kawasaki ER-5 (BILLIG) Husaberg FS (lånad)
Comi skrev:
Det dör 30 personer varje år i sverige av alvedon. (sant)
Hur många dör av rökning? några tusen!
Men det är klart att man ska rädda tio liv om året. Att sen inte låta folk som kommer tvingas dö för sitt land (i händelse av krig) välja vilket fordon dom ska köra. Tja.
Rösta Blått!

Tro inte att jag inte lider med dom som förlorar pojkvän/flickvän/anhörig men det är val folk gör, om dom vill åka buss eller hoj.
Alla vet ju att det är farligt.

Sen vore det kul att veta vilka hojar dom klassar som sporthojar.
Det kan nog diffa lite.
Jag har sett olika statistik på skador och det brukar inte vara sporthojar som dödar traffikanter. Det brukar vara bilar som dödar.

liten notering bara... tror inte så många som käkar alvedon och dött av det, dödat någon annan pga av knapringen.... sen visst passivrökning kanske dödat någon... men det är inte många.... däremot en hel del mc olyckor innebär att någon annan än bara eller kanske inte änns föraren utan den stackarn som kommer ivägen dör... (detta kanske redan är noterat hade inte tid att läsa alla inlägg)

jag tycker att det är ett bra förslag.
 

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Alnarp
Hoj
VFR 750F
Zee skrev:
Eftersom det är hela 10-15 kilo i skillnad på en 600cc supersport och en 1000cc supersport?

Ehh.. Nej.



Men jag kanske tänkte fel nu? Det händer även mig, om än dock inte ofta.
Var nog lite otydlig, tänkte på körkortsbehörighet där man direkt kan utesluta supersporthojar... så borda man tillåta ett högre effekt/vikt för en "liten" motorcykel jämfört med en "stor"... nu har jag iofs aldrig kört varken 600 eller 1000, så det grundas inte på egna erfarenheter...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Lt Jake skrev:
Det är sant att unga sporthojsförare (läs jag) är överrepresenterade i olyckor. Men om vi tar en titt på unga bilförare, och då väldigt ofta i "GTI-bilar" (läs även där jag) så är de än mer överrepresenterade i trafikolyckor.. Har dock inte sett någon åtgärdsplan för att få ner den frekvensen.
Är mitt liv viktigare när jag sitter på hojen än i bilen? Konstigt.

J.

Nej, ditt liv är lika mycket värt oavsett var/hur du är!
Men de projekt som sedan ett par år dragits igång med bla. SMC är av naturliga orsaker riktade till motorcyklismen.

VV. har flera olika OLA-projekt (tex. Tung-OLA för tung trafik, Buss-OLA för busstrafiken mfl.) men projektet MC-OLA är även det av naturliga skäl riktade till oss motorcyklister.

Hur statistiken för olyckor med personbilar och dödlig utgång ser ut har jag ingen aning om. Men jag har svårt att tro att man där har en lika liten grupp (4,2%) som står för en så stor andel döda trafikanter (50%) som män, 20-29 år och som ägt sin Supersporthoj kortare tid än 2 år gör!?

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
ksann skrev:
En annan intressant statistik som kommit fram är att folk som genomgått friviligt vidareutbildning är överrepresenterade i dödsstatistiken.

Var kan jag ta del av denna statistik? Dvs. VEM/VILKA har tagit fram den?

Gäller statistiken för mc-förare som har kört sk. bankörningar men där ingen utbildning skett eller gäller statistiken för instruktörsledd utbdildning som skett på bana?

Mvh!
// Niklas
 

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Täby
Hoj
929 Bläjd
Ålder säger jag! som många sagt så ger inte en bokstav med beteckningen A på lappen automatisk körvana!
Sen att vissa inte borde få skaffa hoj överhuvudtaget som skulle kunna köra ihjäl sig på en mt5:a är en sak! det finns alltid "spärrlösa idioter" i precis alla åldrar... tyvärr!
kan mycket väl tänka mig att dessa står för 80% av sportolyckorna,
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Det pratas om förbud, information och utbildning av MC-förare, osv.

Men, utan att ha någon statistik tillgänglig vill jag nog påstå att det ofta är vänstersvängande bilister, bilister som kör ut på huvudled framför en MC, bilister som gör U-svängar, mm som orsakar olyckor.

Därför borde en del energi läggas på att informera BILISTER om att alla tvåhjulingar inte är moppar.

Sedan är kombinationen halvslö bilist/jävligt snabbt kommande hoj en olycklig kombination.
Där kommer erfarenheten in stort... det går trots allt snabbare att stanna från 110 än från 190 om en bil sticker ut framför en.
Man kan åka på en smäll i 110 också, men sannolikheten är större i 190.

Kör ALDRIG så ni är beroende av andra trafikanters fulla uppmärksamhet för att ni själva inte ska råka illa ut. Det är en del av erfarenheten man får genom åren.
Du kan (i större eller mindre omfattning) ha kontroll på din egen hoj, men du kan inte kontrollera någon annans fordon ... betrakta bilister som älgar, det gör dig till en säkrare hojåkare
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Jag tror att lösningen är mycket enklare än så..

Tänk nu såhär: En 20år gammal kille är ju typ hårdare än stålmannen, snabbare än blixten och coolare än James Bond.
Vad han däremot inte är,så är det rik som ett troll, så när han alltså tjänat ihop sin första 100lakan som han inte behövt betala hyra, barn osv. med vill han alltså ha ett fordon som steker allt..

Köper en fet båge o börjar brassa, det e ju lugnt att han inte är så duktig på det eftersom han själv kan ju inte bli skadad och hojen är försäkrad..

Ställ nu killen inför utsikten att han inte får en krona för sin båge när han craschar, hur tror du då han tänker?
Han e ju cool som satan men pinsamt medveten om att han inte är så jävla rik, alltså tänker han för en gångs skull med plånboken istället för kuken, vipps, antingen skiter han i det, köper en billigare(långsammare) hoj, eller så kör han duktigt mycket lugnare..

I vilket fall som helst så blir det bra mycket mindre olyckor och då även sänks förs. premier..

Ta bort vagnskade förs., det är allt för mycket folk som nyttjar den..
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag tog kort för lätt Mc 1981 och det blev automatiskt tung Mc 1983.

På den tiden var jag ganska försiktig samt att första hojjen Honda CB 125K -70 inte var speciellt snabb, ingen klotning.
Vid 18 års ålder var Kawasaki Z1000 hojjen som kördes under 2 säsonger, ingen klotning.
Vid 21 (1986) skaffade jag en Suzuki RG500.
Nu var hojjen liiiiite vassare men jag var fortfarande den försiktige typen och klarade mej under 3 säsonger utan klota.

Under tiden från 1990 och fram till 2003, kördes bara sporadiskt på olika "sporthojjar" för att slutligen 2004 införskaffa en R1:a -00. Fortfarande ingen klotning.

Men eftersom den "nya" hojjen har alla de hästar den har vill jag naturligtvis åka i 279km/h samt lära mej åka bakhjul. Det borde ju aldrig vara aktuellt då jag alltid varit försiktig och feg samt har haft kort väldigt länge.

Vad jag vill komma till är att det första året man får köra Supersporthoj kommer att bli farligt för vissa individer oavsett om det inträffar under deras 18:e eller 30:e levnadsår.

Ps. Det måste finnas fler som jag, eller? Ds.
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Blå R1 skrev:
Ta bort vagnskade förs., det är allt för mycket folk som nyttjar den..

Ta då bort stöldförsäkringen också, den utnyttjas rätt friskt i vissa sammanhang också...
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Zee skrev:
Ja, det låter väl rimligt att han kanske är... Eller du menar att det är samma sak att kräma på i full rulle på en bana o köra i trafik..?! :va

Seriöst, gillar inte påhopp men för fan...

E du blond på riktigt eller? :kocko

Det spelar ingen roll vad väghållaren satt upp för hastighetsskyltar där man kör, allt handlar om DU kan manövrera din sporthoj, moped, cykel eller jävla permobil utan att ta död på dig själv eller någon annan.

Exemplet Max Biaggi som jag drog innan var självklart att han RIMLIGTVIS borde kunna hantera en motorcykel. Inte att man skall hålla stumt och bromsa sig förbi snuten in i närmsta rondell.

IDIOT :fatta!
 
Last edited:

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R1-04 race/banhoj
Jag vill inte vänta sju år på att få köra, jag vill köra nu!!!
jag e fullt medveten om riskerna, när kortet e mitt kommer jag vara odödlig, men om jag vurpar är det jag som är död, ingen annan. det är sällan några andra olyckor än singelolyckor.
Livet är kort, dessutom finns det få saker som är bättre än att köra hoj, jag har alltid ett gapflabb på lut, och skratta det ska man väl få göra innan 25?
Hojar främjar en lyckligare befolkning, det är mitt liv, mina pengar, min hoj och mitt ansvar.
ingen annans.
jag vet att jag är ung och oerfaren, men om man dör på hoj, med ett leende på läpparna, så måste det va bästa sättet att gå på. eller?
 

Freelancer

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
suzuki sv650s
Lindén skrev:
Varför skall vi som kör sh mc behöva utbildas!
Visst händer det grejjer men hur ofta händer det grejjer när bara en mc är inblandad!
Hur ofta är det mc förarens fel enkom???

Nästan hälften av alla dödsolyckor var singelolyckor:

Avarage skrev:
Ca. 45% av olyckor med dödlig utgång 2000-2003 var singelolyckor. I majoriteten av dessa fall hade mc´n klarat kurvan i den bedömda hastigheten vid olyckstillfället varför vi kan dra slutsatsen att föraren förmodligen har gjort ett misstag.

--

numero_uno skrev:
Jag vill inte vänta sju år på att få köra, jag vill köra nu!!!
jag e fullt medveten om riskerna, när kortet e mitt kommer jag vara odödlig, men om jag vurpar är det jag som är död, ingen annan. det är sällan några andra olyckor än singelolyckor.

Tänk om din olycka tillhör den andra hälften av dödsolyckorna, dvs. den hälft som inte är en singelolycka? Anser du dig ha rätt till att köra riskfyllt och riskera andras liv, bara för att du själv inte (verkar det som) bryr dig om du dör eller ej? Brist på respekt för andra människor skulle jag vilja kalla det. Samma respekt som alla hojtjuvar (och andra tjuvar) saknar.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top