Fem års körvana för att köra sporthoj

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
numero_uno skrev:
Jag vill inte vänta sju år på att få köra, jag vill köra nu!!!
jag e fullt medveten om riskerna, när kortet e mitt kommer jag vara odödlig, men om jag vurpar är det jag som är död, ingen annan. det är sällan några andra olyckor än singelolyckor.
Livet är kort, dessutom finns det få saker som är bättre än att köra hoj, jag har alltid ett gapflabb på lut, och skratta det ska man väl få göra innan 25?
Hojar främjar en lyckligare befolkning, det är mitt liv, mina pengar, min hoj och mitt ansvar.
ingen annans.
jag vet att jag är ung och oerfaren, men om man dör på hoj, med ett leende på läpparna, så måste det va bästa sättet att gå på. eller?

Jag håller lite med dig :)

Men, klotar du ordentligt och överlever så gör det ONT, riktigt jävla ont.

Själv är jag 28år, klotade fett våren 2003, tog mig 13-14månader att bli människa igen, inge kul inte...

Kan säga att jag inte låg ute och rejsade, tappade "bara" fokus ett ögonblick och då gick det åt skogen.

Det kan hända vem som hellst oavsett vilken typ av hoj man kör. Själv hade jag inte velat sitta på mycket annat när jag crashade (SP2). Förutom då en cross eller lättare supermotard.

Olyckor händer, oavsett va fan vi instiftar för olika regler. Tycker redan det är ganska kontrollerat med mellanviktare och vad fan det heter.

Förlåt att jag svär så mycket men jag är på lite dåligt humör, ska inte låta det gå ut över er egentligen :huvet

Kör med huvudet och inte korvkiosk/stajla för 14:isar kuken så kommer allt att gå skit bra :tummenupp

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
numero_uno skrev:
men om man dör på hoj, med ett leende på läpparna, så måste det va bästa sättet att gå på. eller?

Jag tror inte att ambulanspersonalen har hämtat så många leende lik. :rolleyes:
Det finns inget fint med att dö i en trafikolycka , det är bara tragiskt.

TT-Henke

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Hoj
-Honda CBR 929-
Den här disskusionen behövs, och nått kommer att behöva göras.. MEN...

Har inga av beslutsfattarna sett på TV ? På Sveriges Värsta bilförare ??
HUR i hela ¤%&/( kan man tro på någon sorts nollvision med sådant folk i trafiken ? Och det värsta är att det där nog bara är toppen av isberget ! (Glöm inte Agda 80+ också....)

Det är dags att inse att det är en STOR del av befolkningen som bevisligen INTE KAN framföra ett fordon !!

Det GÅR alltså inte att "tvinga" bort riskmoment/beteenden med högre premier mm... när en viss procent av de övriga fordonsförare är inkompetenta.

Mina 2 öre...

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Faster skrev:
Seriöst, gillar inte påhopp men för fan...

E du blond på riktigt eller? :kocko

Det spelar ingen roll vad väghållaren satt upp för hastighetsskyltar där man kör, allt handlar om DU kan manövrera din sporthoj, moped, cykel eller jävla permobil utan att ta död på dig själv eller någon annan.

Exemplet Max Biaggi som jag drog innan var självklart att han RIMLIGTVIS borde kunna hantera en motorcykel. Inte att man skall hålla stumt och bromsa sig förbi snuten in i närmsta rondell.

IDIOT :fatta!

Nej jag är inte blond. Det verkar du däremot vara. Det är väl endå inte samma sak att kunna hantera en MC som att kunna trafikregler osv?! Nu vet inte jag hur Biaggis situation är exakt, men generellt kan man väl föffan inte anta att en proffisionell RR-förare automatiskt kan framföra en hoj i trafiken?! Det är ju inte ens säkert att Biaggi kan en sådan enkel sak som höger-regeln. Sluta tänk som en insekt föffan!

Kalla inte mig för en idiot när du själv gör tankevurpor!

Last edited:

Bobby Orr

Viljan är stor, kunnandet mindre......
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
Yamaha R6
Jag har hört lite "snack" om att det är saker på gång om man skulle utbilda sig på en bana! Vad jag menar är att: Har man tex licens så skulle man kunna få en billigare försäkring! Detta borgar ju för att man kan köra sporthoj, inte bara ta lappen på en en vanlig körskola och sen sätta sig på 180 hästar och vrida på rullen. Jag tycker detta låter toppen! Inte för att jag själv har kört så himla mycket, men jag kan lova att på dom 14 milen jag körde på bana för några veckor sedan har gjort mig till en mycket bättre och säkrare förare! Att sen få köra av sig lite på bana är något jag tror alla sporthojsförare skulle gilla :)

Fillee

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Ducati 1098
De är ju bättre att ta bort alla gammla tanter och gubbar som är 70-80 år och halv blinda som är ute och kör...

En lagom full 20 åring har samma reaktionsförmåga som en gubbe i 80 åldern nykter...
Dom är ju minst lika farliga som sporthojar!

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Yamaha R6 -06-
Jäkla skitsnack! Försöka börja trixa med att man ska ha en viss ålder och körvana för att få köra sporthoj kan dom ju försöka med! Va fasen ska myndigheter och andra lägga sig i det för? Det är väl upp till var och en......allt ska va så jäkla komplicerat så fort man ska göra något i detta landet! :huvet

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Bobby Orr skrev:
Jag har hört lite "snack" om att det är saker på gång om man skulle utbilda sig på en bana! Vad jag menar är att: Har man tex licens så skulle man kunna få en billigare försäkring! Detta borgar ju för att man kan köra sporthoj, inte bara ta lappen på en en vanlig körskola och sen sätta sig på 180 hästar och vrida på rullen. Jag tycker detta låter toppen! Inte för att jag själv har kört så himla mycket, men jag kan lova att på dom 14 milen jag körde på bana för några veckor sedan har gjort mig till en mycket bättre och säkrare förare! Att sen få köra av sig lite på bana är något jag tror alla sporthojsförare skulle gilla :)

Licens blir man inte bättre förare av med automatik. Efter 8 (max) timmars teoretisk utbildning med påföljande bandag där man i huvudsak går igenom vilka regler som gäller på bana. Så som startförfaranden mm. That´s it. Sedan är det bara att slanta upp (2400 kr, hmm, vilket år var det denna summan gällde för?) och vipps har du din RR-licens.

Mer körtekniskt skicklig förare blir man först efter ett antal timmars nötande på bana och har inget med licensen att göra mer än att den krävs för att du skall FÅ träna (vissa träningar)/tävla.

När det gäller utbildningen du pratar om har SMC Skåne och SMC Stockholm utbildat mc-förare i många år. I Stockholm kan man köra varje vecka på Rörken (nu var den ligger? :D ).

I övriga landet är det bara att hoppas på att det startas upp under 2006 så håll ögonen öppna de som är intresserade av att förbättre sin körteknik. Det är skitkul, och jag har kört i runda slängar 40 000 mil sedan 1988 och lär mig nya saker fortfarande! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
En kort fråga, som är lite OT men jag hoppas någfra av Er kan ge så ärligt svar som möjligt.

Vad skulle locka Er att gå en utbildning på bana för en dag där ni garanterat får lära Er att förbättra Er körteknik?

Mvh!
// Niklas

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Avarage skrev:
En kort fråga, som är lite OT men jag hoppas någfra av Er kan ge så ärligt svar som möjligt.

Vad skulle locka Er att gå en utbildning på bana för en dag där ni garanterat får lära Er att förbättra Er körteknik?

Mvh!
// Niklas

Jag skulle gärna köra på bana men vill inte vurpa med min hoj.. :3freak Så som svar på din fråga om man hade fått låna/hyra hoj så skulle jag va väldigt intresserad!!! :)

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Fillee skrev:
En lagom full 20 åring har samma reaktionsförmåga som en gubbe i 80 åldern nykter...

En 80 årig Gubbe är klok nog att inte sätta sig på en sporthoj.
Tyvärr gäller inte det en lagom full 20åring...

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Någon tidigare nämde att vi som hojåkare kanske ska tänka till ist för att bara gapa om ev regler som kommer att komma. Personligen tycker jag att de begränsningar som idag finns är bra men efterlevs dåligt. Skitungarna tar ju ändå bort 25kw strypningen. Däremot tror jag inte på ett förbud rent allmänt som 25år ålder eller 5års erfarenhet.
Tror helt klart på bättre utbildning. Jag ser klara skillnader på min utbildning och teknik mot vänner som tagit sitt kort privat...

Någon politiker yttrade sej om att man skulle införa någon form av prov typ uppkörning vart 5e år för att få behålla kortet. Tror det skulle vara en bra satsning eftersom vi då skulle få bort de som haft kort men inte åker samt att vi som kör aktivt skulle vara tvingade att hålla oss uppdaterade och lite då och då få tänka till hur man egentligen ska köra.
Jag körde upp från Lätt mc till tung nydligen. Har kört bil i 12år och man lägger sej till med en massa olater som kan vara bra att bli av med, tror också att det påverkar körningen och riskmedvetandet om man får repera lite av sin utbildning.
Tycker dessutom att liknade system skulle införas på B-behörighet, uppkörning och obligatorisk halbana vart 5e år. Men ska ifs ha bra med tid på sej att få köra upp och inte bli av med kortet direkt om man inte klarar det. Men säg ett halvår eller så.. Kan man efter ett halvår inte klara en uppkörning så har man inget i trafiken att göra.. eller? tror aldrig att politikerna kan få oss att sluta stå på i bland.. Men de kan sura til det för oss.. Så för min del kör jag helre upp vart 5e år och får köra på vad jag vill när jag vill det..

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Hej på er!

Jag är endast 21 år gammal. Tog mellan vid 18 och fick tung redan vid 20 så förra året körde jag CBR600 och i år kör jag R1.
Jag tycker definitivt Inte att jag är omogen förare, men det gör mig inte direkt till en bra förare. Jag behöver utbildning för att bli bättre. Jag har inte vart å kört något broms å kurvtagnins utbildning ännu men jag är säker på att det ger tio gånger mer än den väldigt begränsade utbildningen jag fick i körskolan.
Om jag ska vänta 5 år på supersporthoj så kommer jag köra annan hoj, å vad hjälper det?

PS. Jag har ju faktiskt vurpat i år, men även en gammel veteran hade nog kört omkull på den där grusplanen... DS. :rolleyes:

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
Avarage skrev:
Var kan jag ta del av denna statistik? Dvs. VEM/VILKA har tagit fram den?

Gäller statistiken för mc-förare som har kört sk. bankörningar men där ingen utbildning skett eller gäller statistiken för instruktörsledd utbdildning som skett på bana?

Mvh!
// Niklas
Såg det här på SH:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=89213
Man finner inte något belägg för att frivilligt vald utbildning efter att man har tagit körkort haft någon effekt på olycksrisk, tvärtom kan frivilligt vald utbildning öka olycksrisken.
Det står även:
Förbud mot att unga förare kör tung motorcykel ser inte ut att ha någon säkerhetsvinst. Undersökningar tyder på att antal olyckor reduceras kraftigt för den typ motorcykel man förbuds köra, men nedgången uppvägs av en ökning i antal olyckor med lätta motorcyklar.
Hela rapporten finns på VV hemsida: Hämta i PDF format

Last edited:

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
pogo skrev:
Hej på er!

Jag är endast 21 år gammal. Tog mellan vid 18 och fick tung redan vid 20 så förra året körde jag CBR600 och i år kör jag R1.
Jag tycker definitivt Inte att jag är omogen förare, men det gör mig inte direkt till en bra förare. Jag behöver utbildning för att bli bättre. Jag har inte vart å kört något broms å kurvtagnins utbildning ännu men jag är säker på att det ger tio gånger mer än den väldigt begränsade utbildningen jag fick i körskolan.
Om jag ska vänta 5 år på supersporthoj så kommer jag köra annan hoj, å vad hjälper det?

PS. Jag har ju faktiskt vurpat i år, men även en gammel veteran hade nog kört omkull på den där grusplanen... DS. :rolleyes:

Tror ju inte att det är omkullkörningar på grusplaner som är problemet. Om det nu är ett problem överhuvudtaget med SH?

Hur många dör i bilar med turbo varje år.. är det turbons fel? :confused:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Kawwa skrev:
Jag började köra lungnare (mer med insidan) efter jag hade fåttt barn.
Så lösningen är enkel, bara de med minst 2 barn får köra R-hoj. :tummenupp

1st Barn = 600cc
2st Barn = 1000cc

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag kan bara instämma efter att ha sett en del förare före och efter en bandag. Visst de hanterar sina fordon bättre men detta kompenseras väldigt ofta av att man kör fortare då den ökade manöverksickligheten gör att det inte känns som det går lika fort.
Det som behövs är riskmedvetenhet.

Jag fick mig en tankeställare efter min olycka förra sommaren, här följer en kort resume

Jag är ute och cruisar och kör på de vanliga fina vägarna i häckeberga i ytterst makligt tempo 70-90. Ett litet backkrön ligger längs vägen men det är så lågt att man ser över nästan hela det krävs maximal otur för att en bil skall kunna gömma sig bakom krönet så jag slår inte av utan håller fortfarande omkring 80.
Nog fan är där en bil på andra sidan dessutom kör damen i den på fel sida vägen och bär bländad av den neråtgående solen.

Jag bromsar och siktar på att köra av ut i åkern för att undvika kollision. Effektiv bromsare som man är efter många timmar på racebana så får jag ner farten till 18km/h enl dataloggingen och är påväg ut i åkern när jag frontar bilen med damen som inte har hunnit reagera utan fortfarande kör på min sida vägen i ca 70km/h.
Jag slungas av motorcykeln mot bilen träffar vindrutan och krossar den med ryggen för att därefter fortsätta över bilen ner på asfalten bakom. Klarar mig dock hyggligt tack vare bra skyddsutrustning och ett jäkla flyt.

Summa sumarium så är motparten skyldig men det gör fortfarande ont och trots en massa timmar på bana och en i princip optimal inbromsning så räckte det inte då min fart var för hög.

Det som är lite trist i samanhanget är att de gånger jag är ute och pressar lite mer i Häckeberga så är det inte ovanligt att jag och många med mig har 150-160 på samma ställe och det känns rätt odramatiskt.
I 150 hinner man knappt reagera innan man klyvt bilen på mitten.

Sen kan man sitta och skylla på inkompetenta bilister men det är fortfarande du som dör/skadas och vems felet är är av rätt akademisk betydelse på bårhuset.

Så självransakan sporthojsåkare det är bara ett ansvarsfullt körsätt som gör att vi överlever, det finns inga förbud som hjälper mot en förare utan riskmedvetenhet.

MC Doktorn

Guest
Borsiin JR skrev:
Så självransakan sporthojsåkare det är bara ett ansvarsfullt körsätt som gör att vi överlever, det finns inga förbud som hjälper mot en förare utan riskmedvetenhet.

Kan bara hålla med dig förarskicklighetet och X antar bandag på dom varvtiderna saknar betydelse , ibland är det slumpen som avgör om man drabbas.
Man kommer aldrig ifrån att det är 20 ggr större risk att dö eller skadas allvarligt på en sporthoj jfr med en bil.

Därigenom har jag fattat mitt beslut.

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Tycker det som vanligt är synd att övrigt folk drabbas. För det finns faktiskt folk som kör sporthoj som kör lugnt! Som jag. Anledningen till att jag köpte mig en sporthoj var främst att jag tycker de är så mycket mer behagliga att titta på än diverse andra främst kåplösa hojar, sedan så är det accelerationen som lockade. Och då menar jag inte från 1-100 m på 1 sekund, utan draget.

Kan säga att jag hade blivit galen om jag nu inte tagit körkortet än och var några år yngre om förslaget kommer att börja gälla. Så då hade jag fått puttra omkring på en hoj jag inte ens tycker om p.g.a. att ett gäng unga pojkar tycker om att köra som de gör.

Rättvist?

Men visst, förstår förslaget. Låter klokt. Men alla de som inte klotar då?
Är så trött på att man alltid drabbas p.g.a. andra människor, inom alla områden.

Borde de inte sätta åldersgräns på snabba bilar då också? Och båtar? Folk dör väl där med...

Men men jag är ju inte drabbad denna gång eftersom jag redan har körkort och hoj så jag kan ju sitta och va glad istället :)

Livet är orättvist och kommer alltid förbli så.
Fast det är trist för de som kör lugnt, på supersporthojar. För man kan faktiskt göra det ;)

ChipseT

Gasa?
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM 640 LC4 -01
nu har jag visserligen inte läst hela tråden så kanske blir dubbel post här...

men jag tycker nog nästan att man borde ha A-begränsad för ALLA som tar körkort, även om man tar det när man e 30+ osv..
Kanske öka längden på hur länge man e begränsad också.. Till 3 år eller något..
Så att jag som ska ta körkort nu, 20 år inte får A förrän jag är 23år... Och som Karl som är 35 inte får sitt förrän han är 38..

MVH Oskar

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...