Victor skrev:
Nu känns det som den där konstiga attityden SMC har kommer fram igen. Jag förmodar att det man ska lära sig på en bana är att hantera fordonet?
Och folk kör olika fort, jag lär mig inget på att köra runt i krypfart.
Det är som de här tokigt värdelösa "mastervarv" vissa håller på med. Det ska tydligen vara bra för att man ska lära sig spåret runt banan men med knapp styrfart är det svårt.
Och hur kommer det sig att SMC har ensamrätt på utbildning av hojförare i Sverige? Jag har varit på bandagar som varit minst lika bra arrangerade och man fått väldigt mycket feedback på sin körning. Det är lite märkligt och känns unket.
Hmm, det var inte riktigt min mening att ta på mig SMC´s inställning till andra arrangörers banarrangemang. Det var heller inte min avsikt! Om det är så mitt inlägg uppfattades så ber jag om ursäkt!
Vad jag jämför med är personliga erfarenheter utifrån ett antal bandagar genom årens lopp där man har haft en föråkare som visar spårval och inget annat. Och där personlig feedback fullständigt saknas. Jag vet inte hur många sådana bandagar jag varit på men det är ett antal.
Jag är dock övertygad om att det idag finns ett flertal banarrangörer som gör ett minst lika gott jobb som tex. SMC (som jag använder som exempel eftersom det är deras utbildning jag har inblick i men jag vet att det finns andra också).
Så någon ensamrätt på utbildning av mc-förare finns inte! Det är upp till vem som helst att sätta igång! Det viktiga är inte VEM som gör det utan ATT vi gemensamt ser till att hjälpas åt att utbilda oss motorcyklister så vi blir skickligare/säkrare.
Folk kör olika fort även på SMC´s utbildningsdagar vilket är orsaken till att man där har olika gruppindelningar just med avseende på erfarenhet och hastighet. För som vi nog alla vet ställer omkörningar till det om man ligger och övar på något. Man vill sällan bli störd av att behöva ödsla koncentration på var/när och hur man skall köra om. Så ur utbildningssynvinkel är det bättre om man har en så homogen grupp som möjligt och även ur ren säkerhetsaspekt!
För att lära in ett nytt beteende kan få av oss ligga på 95% av vår kapacitet eftersom det då bara finns 5% kvar att koncentrera sig på det nya man skall ta in. Så därför är det mest lämpligt att ligga på 75-85% när man övar på något nytt. 75% för mig är förmodligen inte samma tempo som 75% för dig och där är också förklaringen till olika gruppindelningar!
När det gäller sk. "mastervarv" eller uppvärmning kan man också kalla det så är det kommet av erfarenhet genom åren som tydligt visat att det ur kraschhänseende är en stor fördel om man går ut lugnt för att sedan succesivt öka tempot i stället för att försöka köra 100% från början.
Vissa människor, du kanske, klarar 100% från första kurvan men många av oss andra behöver en mjukstart för att succesivt komma upp i tempo. Låter det inte vettigt om en så enkel åtgärd kan hålla nere antalet krascher på en utbildningsdag?
Sedan är inte dessa utbildningar avsedda för tävlingsförare eller förare som önskar en avancerad körutbildning pga. deras redan gedigna körskicklighet. Om en sådan förare kommer till en sådan här utbildning blir han/hon förmodligen besviken pga. just tempot. En tävlingsförare, oavsett antal tävlingsår/klass/A eller B-förare har oftast ett helt annat tempo i kroppen om han/hon fortfarande är aktiv. Om tempot kan förbises och sinnet är öppet och mottagligt så kanske det kan ge något trots allt men målgruppen med en SMC-utbildning är "svensson" i olika former och med olika körstilar/erfarenheter.
Mitt svar som du reagrerade på var dock, som sagt, baserat på egna erfarenheter där man har 50 deltagare i varje grupp och en föråkare som "visar spårval" för 2 förare längst fram. Resten hänger inte med på Anderstorpsrakan utan blir obönhörligen efter. In i första kurvan blir det sedan trafikstockning i den anarki som råder när alla försöker bromsa sig om 10 förare med 5 förare i bredd.
Om detta hade varit ETT varv eller möjligen ETT körpass hade det kanske varit förlåtligt men senariot upprepade sig gång efter gång och det handlar INTE om min ovana av förare som kör om på höger/vänster sida eller annat. jag har inga problem med det utan vad det handlar om i just dessa fall som jag hade som referens när jag svarade var att det INTE var en utbildning utan endast en möjlighet för svensson att gasa av sig på bana.
Mvh!
// Niklas