Fem års körvana för att köra sporthoj

stoffelito

Mer vild än tam....
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Umeå
Hoj
ZX9R GRÖÖÖN
Faster skrev:
Låter skit bra att man ska ha 5års erfarenhet av trafik, har man bara kört bana med råvass racer så måste man ju suga på att manövrera sin gat-sporthoj...

Mig veterligen har Max Biaggi inget körkort för hoj. Han måste med andra ord vara en trafikfara! :kocko

Skall det ändras, ändra uppkörningen.

Kör du upp för bil och kör automat, då får du ett kort med behörighet AUTOMAT.

Kör du upp med sporthoj = behörighet för SPORTHOJ.

Har du erfarenhet av sporthoj eller racing, automatiskt SH klassad lapp :tummenupp

Det är vad jag tycker om något ska ändras, personligen tycker jag att det funkar som det gör idag.



LÅter vettigt!
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Vad kan vi själva göra för att få en bättre syn på oss som sporthojsåkare, till de som inte åker!
Att begränsa genom att höja dittan o dattan blir ju snart en klassfråga, för vem har råd att betala mer för att köra hoj!
Är så jävla trött på att bara sitta snällt och ta emot alla beslut från de som minst vet "regeringen"

Kan man skapa en debatt på TV och ta några för & emot .. få ut frågan så att inte bara vi som är intresserade av hojar utan även agda kan se & höra att problemen kan t.o.m vara Agda som är ute o kör inte bara den där 20-åriga killen som nyss fick sitt kort!

Skall vi bara invänta massa jävla förbud o regler ????

Sverige i ett nötskal! Dags för uppror :smasha
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Mögel skrev:
Jag skulle gärna köra på bana men vill inte vurpa med min hoj.. :3freak Så som svar på din fråga om man hade fått låna/hyra hoj så skulle jag va väldigt intresserad!!! :)

Är du inte rädd att vurpa med din hoj i trafiken då? :va

En utbildningsdag på bana skall och KAN inte jämföras med en fri bandag där målsättningen för de flesta tycks vara att slå personlig varvrekord varje varv. Så din rädsla för att köra på bana är befogad. Men en UTBILDNING som vi nu pratar om. Är just en UTBILDNING och inget annat.

Om utbildningsdagen arrangeras av SMC så gäller dessutom försäkringen precis som om du kör ute i trafiken.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag skall läsa rapporten innan jag ger någon längre kommentar. Men om ditt citat (se nedan) stämmer så finns det redan nu ett stort frågetecken.

ksann skrev:
Man finner inte något belägg för att frivilligt vald utbildning efter att man har tagit körkort haft någon effekt på olycksrisk, tvärtom kan frivilligt vald utbildning öka olycksrisken.

Ordet KAN används i detta stycke och innebär att man inte VET. Detta stämmer också med vad jag minns från de uppgifte rjag har fått muntligen (jag kan minnas fel). Nämligen att någon statistik/undersökning i just detta inte är gjord. MEN att man SKALL följa upp den utbildning som nu SMC genomför i form av Broms & Kurv Kurser (BKK).

Jag förstår dock funderingen kring det hela och då särskillt om den sk. utbildningen har bestått av instruktörer som ENDAST visar spårval på aktuell bana och inget mer (tex. riskmedvetenhet).

Mvh!
// Niklas
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Avarage skrev:
Jag skall läsa rapporten innan jag ger någon längre kommentar. Men om ditt citat (se nedan) stämmer så finns det redan nu ett stort frågetecken.



Ordet KAN används i detta stycke och innebär att man inte VET. Detta stämmer också med vad jag minns från de uppgifte rjag har fått muntligen (jag kan minnas fel). Nämligen att någon statistik/undersökning i just detta inte är gjord. MEN att man SKALL följa upp den utbildning som nu SMC genomför i form av Broms & Kurv Kurser (BKK).

Jag förstår dock funderingen kring det hela och då särskillt om den sk. utbildningen har bestått av instruktörer som ENDAST visar spårval på aktuell bana och inget mer (tex. riskmedvetenhet).

Mvh!
// Niklas
Jag bara citerade sammanfattningen, den baserades på statistik som finns i rapporten (se skärmdumpar):
Frivilligt vald formell upplärning reducerar inte antal olyckor bland moped- och motorcykelförare. De som har genomgått formell upplärning har tvärtemot flera olyckor än de som inte har genomgått sådan upplärning. Detta gäller i särskilt grad om man ser på olyckor pr. kört kilometer.
Liksom rapporten säger jag INTE att det inte finns nåt värde i vidareutbildning - bara att man som du själv sa måste inkludera en del riskmedvetenhet i den.
 

Bifogat

  • Clipboard1.gif
    Clipboard1.gif
    39.1 KB · Visningar: 52
  • Clipboard2.gif
    Clipboard2.gif
    20 KB · Visningar: 35
  • Clipboard3.gif
    Clipboard3.gif
    63.9 KB · Visningar: 40
Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
visst men jag tror och vet att många "singelolyckor" som hänt i krokarna har det vart bilar inblandade i men har ändå rubriserats som just singel olyckor för att bilen klarade sig!
 

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R6 -06-
De e bare å åk! :tomten Det kan inte genomföras något sådant enbart i Sverige....det måste tas upp i EU och då ska det gälla alla medlemmar i EU.
Nej, så lätt ska det inte gå....det är upp till var och en att inse sina begränsningar och köra riskmedvetet. Förresten är Singelolyckor den vanligaste orsaken till Krasch eller dödsfall. Och för det andra så är bilförarna oftare orsaken till olyckor med MC inblandad, kanske dags för en vidare utbildning för bilförare? NEJ säger jag gå och pissa med er ni som e för den här skiten med begränsningar också vidare. :fatta!
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Varför måste man sverige vara det bästa landet i världen på att omyndigförklara folk?

Det handlar ju om var man ska lägga ribban som med allt annat. För ska vi vara riktigt ärliga så har väl inte Motorcycklar nått riktigt berättigand över huvud taget. Det är och förblir en leksak.

1. Antingen så tillåter vi leksaker och så får alla köra vilken leksak de själva vill.

2. Förbjud MC totalt. Så kan vi ju passa på å förbjuda husvagnar och liknande onödiga fordon också när vi ändå håller på.

Jag förespråkar dock alt 1...dvs lite livskvalitet. Dock har det sitt pris.

citat från ett tidigare inlägg "rösta blått"
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Avarage skrev:
Jag skall läsa rapporten innan jag ger någon längre kommentar. Men om ditt citat (se nedan) stämmer så finns det redan nu ett stort frågetecken.

Inte så förvånande kanske? Det krävs en hel del saker på plats innan inlärning av avsedda kunskaper sker. T ex genom att köra runt på en bana med "tips" som stöd, uppfyller inte dessa krav. (även om man skulle önska)
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Avarage skrev:
Är du inte rädd att vurpa med din hoj i trafiken då? :va

En utbildningsdag på bana skall och KAN inte jämföras med en fri bandag där målsättningen för de flesta tycks vara att slå personlig varvrekord varje varv. Så din rädsla för att köra på bana är befogad. Men en UTBILDNING som vi nu pratar om. Är just en UTBILDNING och inget annat.

Om utbildningsdagen arrangeras av SMC så gäller dessutom försäkringen precis som om du kör ute i trafiken.

Mvh!
// Niklas

Nu känns det som den där konstiga attityden SMC har kommer fram igen. Jag förmodar att det man ska lära sig på en bana är att hantera fordonet?
Och folk kör olika fort, jag lär mig inget på att köra runt i krypfart.
Det är som de här tokigt värdelösa "mastervarv" vissa håller på med. Det ska tydligen vara bra för att man ska lära sig spåret runt banan men med knapp styrfart är det svårt.
Och hur kommer det sig att SMC har ensamrätt på utbildning av hojförare i Sverige? Jag har varit på bandagar som varit minst lika bra arrangerade och man fått väldigt mycket feedback på sin körning. Det är lite märkligt och känns unket.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
#Olsson# skrev:
Inte så förvånande kanske? Det krävs en hel del saker på plats innan inlärning av avsedda kunskaper sker. T ex genom att köra runt på en bana med "tips" som stöd, uppfyller inte dessa krav. (även om man skulle önska)

Japp, du har helt rätt! För om man skall lära in något nytt beteende så att det sitter i "ryggmärhen" krävs mellan 2000-3000 repetitioner vilket av naturliga skäl inte hinns med på EN dag.

Så det deltagaren får med sig efter en dags utbildning är, när det gäller körtekniken, tips och idéer på hur den kan förbättreas och ett antal övningar som sedan kräver repetition för att befästas. Repition är som bekant kunskapens moder! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Victor skrev:
Nu känns det som den där konstiga attityden SMC har kommer fram igen. Jag förmodar att det man ska lära sig på en bana är att hantera fordonet?
Och folk kör olika fort, jag lär mig inget på att köra runt i krypfart.
Det är som de här tokigt värdelösa "mastervarv" vissa håller på med. Det ska tydligen vara bra för att man ska lära sig spåret runt banan men med knapp styrfart är det svårt.
Och hur kommer det sig att SMC har ensamrätt på utbildning av hojförare i Sverige? Jag har varit på bandagar som varit minst lika bra arrangerade och man fått väldigt mycket feedback på sin körning. Det är lite märkligt och känns unket.

Hmm, det var inte riktigt min mening att ta på mig SMC´s inställning till andra arrangörers banarrangemang. Det var heller inte min avsikt! Om det är så mitt inlägg uppfattades så ber jag om ursäkt!

Vad jag jämför med är personliga erfarenheter utifrån ett antal bandagar genom årens lopp där man har haft en föråkare som visar spårval och inget annat. Och där personlig feedback fullständigt saknas. Jag vet inte hur många sådana bandagar jag varit på men det är ett antal.

Jag är dock övertygad om att det idag finns ett flertal banarrangörer som gör ett minst lika gott jobb som tex. SMC (som jag använder som exempel eftersom det är deras utbildning jag har inblick i men jag vet att det finns andra också).

Så någon ensamrätt på utbildning av mc-förare finns inte! Det är upp till vem som helst att sätta igång! Det viktiga är inte VEM som gör det utan ATT vi gemensamt ser till att hjälpas åt att utbilda oss motorcyklister så vi blir skickligare/säkrare. :tummenupp

Folk kör olika fort även på SMC´s utbildningsdagar vilket är orsaken till att man där har olika gruppindelningar just med avseende på erfarenhet och hastighet. För som vi nog alla vet ställer omkörningar till det om man ligger och övar på något. Man vill sällan bli störd av att behöva ödsla koncentration på var/när och hur man skall köra om. Så ur utbildningssynvinkel är det bättre om man har en så homogen grupp som möjligt och även ur ren säkerhetsaspekt!

För att lära in ett nytt beteende kan få av oss ligga på 95% av vår kapacitet eftersom det då bara finns 5% kvar att koncentrera sig på det nya man skall ta in. Så därför är det mest lämpligt att ligga på 75-85% när man övar på något nytt. 75% för mig är förmodligen inte samma tempo som 75% för dig och där är också förklaringen till olika gruppindelningar!

När det gäller sk. "mastervarv" eller uppvärmning kan man också kalla det så är det kommet av erfarenhet genom åren som tydligt visat att det ur kraschhänseende är en stor fördel om man går ut lugnt för att sedan succesivt öka tempot i stället för att försöka köra 100% från början.

Vissa människor, du kanske, klarar 100% från första kurvan men många av oss andra behöver en mjukstart för att succesivt komma upp i tempo. Låter det inte vettigt om en så enkel åtgärd kan hålla nere antalet krascher på en utbildningsdag?

Sedan är inte dessa utbildningar avsedda för tävlingsförare eller förare som önskar en avancerad körutbildning pga. deras redan gedigna körskicklighet. Om en sådan förare kommer till en sådan här utbildning blir han/hon förmodligen besviken pga. just tempot. En tävlingsförare, oavsett antal tävlingsår/klass/A eller B-förare har oftast ett helt annat tempo i kroppen om han/hon fortfarande är aktiv. Om tempot kan förbises och sinnet är öppet och mottagligt så kanske det kan ge något trots allt men målgruppen med en SMC-utbildning är "svensson" i olika former och med olika körstilar/erfarenheter.

Mitt svar som du reagrerade på var dock, som sagt, baserat på egna erfarenheter där man har 50 deltagare i varje grupp och en föråkare som "visar spårval" för 2 förare längst fram. Resten hänger inte med på Anderstorpsrakan utan blir obönhörligen efter. In i första kurvan blir det sedan trafikstockning i den anarki som råder när alla försöker bromsa sig om 10 förare med 5 förare i bredd.

Om detta hade varit ETT varv eller möjligen ETT körpass hade det kanske varit förlåtligt men senariot upprepade sig gång efter gång och det handlar INTE om min ovana av förare som kör om på höger/vänster sida eller annat. jag har inga problem med det utan vad det handlar om i just dessa fall som jag hade som referens när jag svarade var att det INTE var en utbildning utan endast en möjlighet för svensson att gasa av sig på bana.

Mvh!
// Niklas
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Avarage skrev:
Hmm, det var inte riktigt min mening att ta på mig SMC´s inställning till andra arrangörers banarrangemang. Det var heller inte min avsikt!
Närå, det var bara första tanken som slog mig. Jag är inte ens säker på om du jobbar för SMC, fast det är väl en god gissning.

Avarage skrev:
Mitt svar som du reagrerade på var dock, som sagt, baserat på egna erfarenheter där man har 50 deltagare i varje grupp och en föråkare som "visar spårval" för 2 förare längst fram. Resten hänger inte med på Anderstorpsrakan utan blir obönhörligen efter. In i första kurvan blir det sedan trafikstockning i den anarki som råder när alla försöker bromsa sig om 10 förare med 5 förare i bredd.

Ja, det där låter bekant och är jäkligt jobbigt. Jag blir illamående bara man ser det får bankanten. Problemet borde inte vara så svårt att lösa men om man ska hålla en sammlad grupp som många instruktörer vill så blir det så.
Jag är väldigt skeptisk till att utbildning på bana är genomförbar. Ett litet smakprov kanske men inte regelrätt utbildning. Banhyror kostar multum och för att få det att gå runt måste nog SMC lägga in egna pengar. Inte mig emot kanske men som afärside vette fan.
I senaste nummret av mc-folket är det en stor skrytartikel om hur bra CSS är. Kul om det funkar men jag är skeptisk.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Victor skrev:
Nu känns det som den där konstiga attityden SMC har kommer fram igen. Jag förmodar att det man ska lära sig på en bana är att hantera fordonet?
Och folk kör olika fort, jag lär mig inget på att köra runt i krypfart.
Det är som de här tokigt värdelösa "mastervarv" vissa håller på med. Det ska tydligen vara bra för att man ska lära sig spåret runt banan men med knapp styrfart är det svårt.
Och hur kommer det sig att SMC har ensamrätt på utbildning av hojförare i Sverige? Jag har varit på bandagar som varit minst lika bra arrangerade och man fått väldigt mycket feedback på sin körning. Det är lite märkligt och känns unket.

Whoops, vi ett proffs på SH.com, avslöja genast din riktiga identitet :)

Vilken bandag har du varit på då? Mig veterligen finns det bara en bandag utöver SMC där feedback ges. 2005 var det innan Licenskursen på A-torp. Tror det var Anders "Petjo" Lilja eller Jimmy Lindström som höll i den. 2004 var det Christer Miinin.

SMC Skåne kommer ändra sitt upplägg till det positiva 2006, för alla typer av förare. Vi ändrade redan strategin 19-20 Augusti på Knutstorp och har aldrig fått så fin kritik från deltagare, även då i röd grupp som normalt är väldigt kräsna och vill få ut så mkt som möjligt av dagen(vilket jag förstår till 100%). Boka in dig nästa år! Så kommer du få en härlig dag :tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Victor skrev:
I senaste nummret av mc-folket är det en stor skrytartikel om hur bra CSS är. Kul om det funkar men jag är skeptisk.

Det finns väl bara ett sätt att ta reda på det, att anmäla dig och gå en av deras kurser! För det spelar ju ingen roll vad andra säger det är ju DIN uppfattning som gäller för just dig och min för mig! :tummenupp

Så anmäl dig och öppna dina sinnen för att vara mottaglig för nya inputs så kommer du få en dag fylld av ahaupplevelser.

CSS har ju trots allt 25 års erfarenhet av att utbilda mc-förare vare sig det är nybliven gatåkare med färskt körkort eller Eddie Lawson och pojkarna. För Kieth Code har varit deras lärare också, tro det eller ej. Så NÅGOT om HUR att lära oss körteknik borde CSS ha snappat upp genom åren.

Mvh!
// Niklas
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Zilversurfer skrev:
Whoops, vi ett proffs på SH.com, avslöja genast din riktiga identitet :)
Vilken bandag har du varit på då? Mig veterligen finns det bara en bandag utöver SMC där feedback ges.
Vad menar du med att jag är ett proffs? Bara för att jag inte arbetar med att hålla körningar så är min input inte betydelsefull?
Alla bandagar där det finns trevliga instruktörer brukar annars funka. Är man inte jätteblyg fungerar det att gå fram och fråga om lite tips. Om dom tipsen gör mig snabbare på bana eller säkrare på gata vet jag inte. Men det är inte det vi talar om.
Avarage skrev:
Det finns väl bara ett sätt att ta reda på det, att anmäla dig och gå en av deras kurser! För det spelar ju ingen roll vad andra säger det är ju DIN uppfattning som gäller för just dig och min för mig! :tummenupp

Nja, det var inte så jag menade riktigt. Det jag tänkte på var att det kommer hålla för dom ekonomiskt. Bikeevents hade seriösa instruktörer och allt sånt men dom gick ju tydligen inte runt.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Victor skrev:
Vad menar du med att jag är ett proffs? Bara för att jag inte arbetar med att hålla körningar så är min input inte betydelsefull?

Du fattar visst inte ironi!!

Vart enda inlägg där någon har olika uppfattningar/inställning/erfarenheter som inte stämmer överens med dina ideal blir du aggressiv och anmält j-a otrevlig.
 

GTS Micke

En som skänkt pengar till ny server.
Gick med
14 May 2004
Ort
Bjärsjölagård
Hoj
Yamaha GTS 1000A-96
Kawwa skrev:
Jag började köra lungnare (mer med insidan) efter jag hade fåttt barn.
Så lösningen är enkel, bara de med minst 2 barn får köra R-hoj. :tummenupp

Instämmer helt man kör lungnare när man har barn att komma hem till :tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Victor skrev:
Nja, det var inte så jag menade riktigt. Det jag tänkte på var att det kommer hålla för dom ekonomiskt. Bikeevents hade seriösa instruktörer och allt sånt men dom gick ju tydligen inte runt.

Den ekonomiska biten är ett "aber" och kan verkligen ställa till det. För visst är det som du skrev (jag tror det var du som skrev det) banhyrorna är oerhört dyra. MEN vissa banägare är "med på noterna" och ser också stora fördelar av en väl förberedd och strukturerad utbildning i trafiksäkerhetssyfte och hjälper till i den mån de kan med lägre banhyror än normalt. Dvs. de sänker sina vinstmarginaler till förmån för oss gatåkare. :tummenupp

Nu var jag aldrig på någon utbildning från Bike Event men om jag inte minns helt fel från de som är mer insatta i deras fall än jag så betalade de sina instruktörer på olika sätt och avsevärt mycket mer än en SMC instruktör får. En instruktör hos SMC får reseersättning, boende och mat betalt men får i övrigt stå för kostnaderna själva.

När det gäller instruktörernas egna utbildning så de är "up to date" bekostar var och en det själv till 100% så till vida man inte lyckas hitta sponsorer bland företag som är villiga att satsa på en enskild instruktör. Dvs. kort och gott är det frågan om rent ideéllt arbete.

En utbildningsdag kostar för deltagren i runda slängar mellan 1200 - 1500 kr för en dag. Det skall då täcka kostnader för banhyra (varierar men det är inte ovanligt med 60 000 - 75 000 kr för en dag) samt sjukvård (?? ??? kr) samt reseersättning, boende och mat för instruktörerna.

Målsättningen med en utbildningsdag, rent ekonomiskt, är till en början att göra ett resultat på plus/minus 0 kr. Men skall utbildningen på sikt kunna bli ännu bättre krävs dock en liten vinst varje gång för att arrangemanget skall kunna utvecklas, vilket deltagarna förmodligen vill!?

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top