Fem års körvana för att köra sporthoj

GTS Micke

En som skänkt pengar till ny server.
Gick med
14 May 2004
Ort
Bjärsjölagård
Hoj
Yamaha GTS 1000A-96
Kan nog tycka att något bör göras så att vi får ha kvar sporthojarna.
bättre körkortsutbildning med ban körning skulle kanske vara en sak.
Sen kan jag också tycka att som tidigare nämts att bara för man fyllt 18 så kan man inte nödvädningsvis hantera en bil som ex Ferrari mfl men det har beslutsfattarna inte tänkt på :va .
Ska man göra förändringar på snabba hojar så gör det på snabba bilar också :mad:

Sen tror jag också att får vi bättre utbildning så kan vi få ner försäkringskostnaderna och då är det säkert fler som kör sporthoj igen.
Några tankar från mig och det finns nog hur mycket som helst att skriva om denna fråga.
Man tackar SMC för sitt arbete annars hade inte MC fått finnas.
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
jag tycker det hade varit befogat om majoriteten av mc olyckorna orsakade någon annans död men är det så att vi har ihjäl oss själva tycker jag var och en får avgöra sina begränsningar! :squid
persson ska ge faan i om jag vill leva fri och dö tidigt!!!! :finger
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Zilwersurfer skrev:
Det märks att du inte vet vad du pratar om. BE hade inga instruktörer! Dom var föråkare.
Läs om och läs rätt, jag förstod ironin helt utmärkt.
Utan att du tycker jag är sen och tvär så måste jag säga att jag inte ser sån stor skillnad, egentligen. Är det inte några som körde för B-E (som föråkare) som nu jobbar för SMC?
Kort sagt, killar som är snabbare och bättre chafförer en migsjälv som ger mig lite tips på hur jag kan köra fortare.

@Avarage:
Jag tror att det blir svårt för CSS att gå runt, 1500 är ganska mycket pengar för en dag när det normalt kostar mindre. Fast det beror väl på vad man prioriterar.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag tycker vi skulle lagstadga om att sända alla motorsportprogram i ultrarapid så sporthoj/sportbilsförare inte känner lika stort behov av att hävda sig:)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
ksann skrev:
Jag bara citerade sammanfattningen, den baserades på statistik som finns i rapporten (se skärmdumpar):

Citaten nedan är tagna ur en Meta analys (nu vad det är för något?) som är gjord i Norge under 2003 men som baserar sig till största delen på meta-analys från 1997. Så underlaget är relativt gammalt, vilket är viktigt att tillägga.

Någon direkt jämförelse med den utbildning som idag finns i Sverige sedan ett par år bakåt i tiden (4-5 år) går därför inte att göras. MEN vi bör trots detta lägga stor vikt vid vad som framkommer av analysen för att på sikt om inte annat ta lärdom av analysen i våra kurser/utbildningsprogram.

Citat:
Frivilligt vald formell upplärning reducerar inte antal olyckor bland moped- och motorcykelförare. De som har genomgått formell upplärning har tvärtemot flera olyckor än de som inte har genomgått sådan upplärning. Detta gäller i särskilt grad om man ser på olyckor pr. kört kilometer.

Vidare skriver man också i inledningen:
Citat:
Det är ovisst varför detta sker. Man kan tänka sig att förarna känner sig mer kompetenta efter genomförd upplärning, samtidigt som de har lärt irrelevanta färdigheter eller inte reellt sett har fått et ökat färdighetsnivå efter kursen.

Dvs. fel färdigheter kan ha lärts ut eller möjligheten till att befästa de nya kunskaperna tillräckligt har inte getts, vilket inte är så konstigt om man tar med i beräkningen att idrottsvärlden brukar anse att 2000-3000 repetitioner krävs för att öva in ett nytt beteende/rörelsemönster. Vilket är LITE tufft att hinna med på EN utbildningsdag.

Citat:
Å andra sidan tycks obligatorisk upplärning innan man skaffar körkort verka olycksreducerande. Det kan med andra ord inte uteslutas att vissa typer upplärning kan verka olycksreducerande.

Dvs. man ser en viss möjlighet att utbildning, om den är rätt utformad och sker under rätt förutsättning med möjlighet till repetition för att befästa nyvunna kunskaper. Hur skall detta rymmas inom en utbildningsdag?

Det går inte! Alltså måste möjlighet till träningstillfällen erbjudas för deltagarna. Alt. deltagarna själva söker sådana möjligheter i form av stora tomma parkeringsplatser eller glest trafikerade vägar under tex. helger (industriområden kanske?).

Rapporten är lång och jag SKALL plöja igenom den för det finns säkert en hel del intressant att ta lärdom av. Men att dra så långtgående slutsatser att påstå (vilket du inte har gjort men en antydan fanns och det kunde lätt tolkas negativt i ditt första inlägg) att utbildning ökar risken för att råka ut för en olycka är att ta i. Speciellt när vi hela tiden pratat om utbildning och inte bandagar (vissa av dem i alla fall) som vi gemensamt har definierat som icke varandes just utbildningar med bla. feedback till deltagarna.

Nåja, rapporten fyller nog sitt syfte och skall insupas i sin helhet så fort tid finnes! Ha en bra dag!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Victor skrev:
@Avarage:
Jag tror att det blir svårt för CSS att gå runt, 1500 är ganska mycket pengar för en dag när det normalt kostar mindre. Fast det beror väl på vad man prioriterar.

Allt här i livet är relativt. 1500 kr kan vara mycket pengar om man har ont om dem. Tex. en ensamstående låglöneinkomststagande mor med 3 småbarn då är 1500 kr oerhört mycket pengar som måste användas till det absolut viktigaste (boende/mat/mediciner/blöjor etc.).

Men om du går en utbildning, låt oss säga i jobbet, vad kostar då en sådan heldagsutbildning? Är 1500 kr då dyrt?

Vad menar du med normalt? B-E??? Vad tog de, 900 kr???

Vad fick man för dessa pengar? Fick man en utbildning värd namnet utbildning eller fick man ett gäng föråkare??? Jag frågar för jag vet inte? Ingick lunch? Ingick personlig feedback som en struktur under dagen? Fick man teoretiska genomgångar om körteknik/attityd etc.? Fick man med sig ett antal övningar som efter kursen kunde hjälpa dig att fortsätta utveckla din körteknik?

Kort och gott är det direkt jämförbart?

Jag säger nu inte att alla andra utbildningar/bandagar är skit. För så är inte fallet, tvärt om. Att köra på bana och lära sig sin hoj och hur den beter sig i lite högre hastigheter ÄR lärorikt och KAN vara trafiksäkerhetshöjande.

men som allt annat här i livet lär man sig fortare om man har instruktörsledd utbildning jämfört med när man skall lära sig själv. Dessutom minskar risken för att man lär sig fel.

För övrigt tar CSS 3500 kr för en heldag!

Mvh!
// Niklas
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Avarage skrev:
Dvs. fel färdigheter kan ha lärts ut eller möjligheten till att befästa de nya kunskaperna tillräckligt har inte getts, vilket inte är så konstigt om man tar med i beräkningen att idrottsvärlden brukar anse att 2000-3000 repetitioner krävs för att öva in ett nytt beteende/rörelsemönster. Vilket är LITE tufft att hinna med på EN utbildningsdag.

Med all respekt, om du menar att det handlar om att "öva in" betenden genom att "repetera" ett stort antal gånger? Då är det kanske här problemet ligger?
Förfarandet är att använda vedertagen pedagogik och inte trial & error. Skälet till att använda vedertagen pedagogik är just att snabba upp processen. :)


Avarage skrev:
Speciellt när vi hel tiden pratat om utbildning och inte bandagar (vissa av dem i alla fall) som vi gemensamt har definierat som icke varandes just utbildningar med bla. feedback till deltagarna.

"Feedback" är bara en pytte-liten del av de villkor som skall uppfyllas för att det skall betraktas som utbildning.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
#Olsson# skrev:
Med all respekt, om du menar att det handlar om att "öva in" betenden genom att "repetera" ett stort antal gånger? Då är det kanske här problemet ligger?
Förfarandet är att använda vedertagen pedagogik och inte trial & error. Skälet till att använda vedertagen pedagogik är just att snabba upp processen. :)

Med pedagogik kan man få människor att förstå på mer eller mindre bra sätt. Förståelse är viktigt för att man skall kunna ge svar på HUR och VARFÖR. Och pedagogik är en otroligt viktig bit av vad som krävs av en utbildare/instruktör/lärare. Med fel pedagogik lär deltagren sämre eller inte alls. Speciellt om tiden är knapp. Medan rätt pedagogik kan göra underverk för deltagren.

Så viss har val av pedagikmetod en viktig roll när man skall lära på kort tid. Men lik förb... (ursäkta språkvalet) måste deltagren prakiskt förvärva körskickligheten. Och DÄR kommer feedbacken in. En duktig instruktör SER vad som kan/bör förändras hos deltagren och har också förmågan att förmedla det till deltagren på ett sådant sätt att han/hon inte uppfattar det som negativ kritik utan i stället förstår hur att ändra på något för att det skall bli bra/bättre.

Detta räcker dock inte. För om jag för 17 år sedan lärde mig att bromsa (som exempel) på ett visst sätt så har jag använt den tekniken ganska många gånger. Jag gör det utan att tänka HUR jag gör. Jag bara gör det.

När jag nu skall lära om måste jag TÄNKA varje gång jag bromsar. Men efter ett visst antal repetitioner krävs mindre och mindre tankeverksamhet och till slut har mitt nya beteende/rörelsemönster tagit överhanden och jag gör per automatik så som man idag lär ut. Till detta krävs övning, övning och åter övning. Och tid till detta KAN inte ges under EN dag. Dygnets alla timmar räcker inte, tyvärr.

Mvh!
// Niklas
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Dags att införa 25års lag på cigaretter!


För att få köpa ett paket måste man först ha genomgått en kurs med ett slutgiltigt prov för att få sitt "rökarkort". För först då förstår man ju vad det handlar om.


Eller?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
.luzt skrev:
Dags att införa 25års lag på cigaretter!


För att få köpa ett paket måste man först ha genomgått en kurs med ett slutgiltigt prov för att få sitt "rökarkort". För först då förstår man ju vad det handlar om.


Eller?


28_miner___yeah.jpg
 

bad santa

erkänd fortåkare
Gick med
4 Feb 2005
Ort
sveriges tilltänka huvudstad
Hoj
:(
SuperMicke skrev:
Min morsa har haft A-kort i över 30 år. Hon måste ju vara skiiiitbra på att köra sporthoj....
samma som farsan då typ.han vore kung på det :rolleyes:
hur blir dert för oss som håller på med kort nu ?
om det blir så att jag inte får köra en sporthoj när jag tagit mid A-kort så är det bortkastade pengar tycker jag :huvet
alla återfalls åkare som är runt 50år som aldrig suttit på en hoj men har Akort dom kör ju ochså i ganska friskt.men o andra sidan de är ju custom åkare (guldgossar) och inga ligister som sporthojs åkare oftast tas för :4skrika
dock tar jag gärna ett extra manöver prov på uppkörningen i såfall om det ska avgöra om jag får köra sporthoj annrs gör jag det ändå och tar ev böter. :arsele
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Zee skrev:
Nej jag är inte blond. Det verkar du däremot vara. Det är väl endå inte samma sak att kunna hantera en MC som att kunna trafikregler osv?! Nu vet inte jag hur Biaggis situation är exakt, men generellt kan man väl föffan inte anta att en proffisionell RR-förare automatiskt kan framföra en hoj i trafiken?! Det är ju inte ens säkert att Biaggi kan en sådan enkel sak som höger-regeln. Sluta tänk som en insekt föffan!

Kalla inte mig för en idiot när du själv gör tankevurpor!

Det här spårar ju ur...

Jag är inte världens trafikregels skötsammaste person.

Det jag menar med mina inlägg är ATT personer som kör hoj, bil, skatebord eller vad som hellst måste kunna hantera sitt fordon. INTE följa lagarna som sattes upp för våra kära vägar för 35-50år sedan...

Kan DU och alla andra som kör hoj hantera era hojar så minskar vi automatiskt olyckorna, svårare är det inte :tummenupp

DÄRFÖR refererar jag till en känd Moto GP förare... OK :)

Visst, trafikvett och så i all ära. Problemet med det är att det är genetiskt (det tror i alla fall jag) hur mycket jag än skulle öva och plugga m.m. så skulle jag ända gasa mig uppåt 300km/h på motorvägen den där kvällen när trafiken glesnar av...

Hur många håller med mig? Kör en poll så får vi se. :fatta!
 

petterzzon

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX1100R
En tanke bara undrar om det inte är just skadorna som blir när man inte "dör"
som dom är rädda för men skriver om dödsfallen istället....

för dödsfallet kostar ju inte några pengar för samhället men om man överlever så kostar det skjortan....
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
korvgubbe skrev:
Nej, inte per definition. Men sannolikheten att en person har mer hojvana efter 5 års hojkortsinnehav än den som inte haft a-kort är ju ett par 100%.....

Det är lite löjligt att resonera som så att man minsann inte behöver köra hoj bara för att man har hojkort. Finns inget sätt att kontrollera alla individer.

Jag hade mitt A körkort i 4:a år innan jag köpte hoj, anledning? no cash, blev jag bättre förare under de 4:a åren för det? knappast, förutom den vanliga åldersmognaden... kanske...

korvgubbe skrev:
Vad ska man göra? banprov?
ABSOLUT

korvgubbe skrev:
Det framgår ju rätt tydligt i artikeln att Sporthojsförare tillskrivs hög manöverskicklighet
men att det inte är där problemet ligger utan att det rör vanan att hantera hojen i trafik. Alltså att man lär sig om riskbedömning i trafik på vanliga vägar och att man inte ska överskatta sin egen förmåga....

Det syns rätt snart vid ett banprov om man tänker på risker eller inte...

korvgubbe skrev:
Personligen tror jag att 3-5 års hojvana(A-kort) innan man får köra R-hoj skulle sänka andelen sporthojsförare bland de skade rätt ordentligt.

kanske, eller så hittar man nåt annat o skada sig på... jag menar, en trimmad HD går bra rakt fram den också

korvgubbe skrev:
Det är väl inte lönt att tjura som ett barn som lyfts upp ur sandlådan och blunda för det faktum att R-hojarna är överrespresenterade och att EU och myndigheterna är väl medvetna om detta problem. Istället för att då bara slå bakut och tjura så är det väl lämpligare att nå en kompromisslösning som inte innebär att R-hojar förbjuds.

de börjar i fel ände, de börjar i med motorcyklarna när det egentligen är individen de ska börja med.

Ge fan i o rör åldersgränserna, inför istället högre förarprovkrav! omtagning av körkort tex vart 5:e år (de är ju överrepresenterat med ÄLDRE i MC dödsolyckorna... om jag förstått statistiken rätt)

Ska man få köra R-hoj så är det bättre att låta dom som vill gå en veckas kurs med teori och bankörning och en himla massa information om skaderisker osv osv.

Fan, man får bli kung/drottning när man är 18 men inte köra R-hoj?
Omyndigförklara folk/ålders-grupper är väl om jag inte gissar fel nån sorts diskriminering säkert! (ANMÄL TILL JÄMO! :hihi )

att man skulle va mer "mogen" bara för att man har ett A på körkortet och är 25 år är ju fan bara att lura sig själv, det finns exempel åt alla håll.

Tänka sig att en person som tex lille Backlund som kört hoj längre och mer än många här inte skulle få köra sin 600:a som han tävlar med (15år kör STCC och Standard 600 för de som inte vet vem det är) nu förräns om 10 år på landsväg?

störtlöjligt! ålder har fan inget med mognad att göra, kunskap har det! sen funkar det inte ändå för alla, men ändå :4skrika
 

Peter.E

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Norge
Hoj
vtr1000 sp1
Faster skrev:
Seriöst, gillar inte påhopp men för fan...

E du blond på riktigt eller? :kocko

Det spelar ingen roll vad väghållaren satt upp för hastighetsskyltar där man kör, allt handlar om DU kan manövrera din sporthoj, moped, cykel eller jävla permobil utan att ta död på dig själv eller någon annan.

Exemplet Max Biaggi som jag drog innan var självklart att han RIMLIGTVIS borde kunna hantera en motorcykel. Inte att man skall hålla stumt och bromsa sig förbi snuten in i närmsta rondell.

IDIOT :fatta!
:rofl :rofl :rofl :rofl
 

Peter.E

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Norge
Hoj
vtr1000 sp1
Mögel skrev:
Jag skulle gärna köra på bana men vill inte vurpa med min hoj.. :3freak Så som svar på din fråga om man hade fått låna/hyra hoj så skulle jag va väldigt intresserad!!! :)
:kocko Kanske anpassa kørningen efter førmåga istællet..... Va på bana med min cykel, å jag vill inte heller krascha.. men det gick så bra så.....
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Zee skrev:
Nej jag är inte blond. Det verkar du däremot vara. Det är väl endå inte samma sak att kunna hantera en MC som att kunna trafikregler osv?! Nu vet inte jag hur Biaggis situation är exakt, men generellt kan man väl föffan inte anta att en proffisionell RR-förare automatiskt kan framföra en hoj i trafiken?! Det är ju inte ens säkert att Biaggi kan en sådan enkel sak som höger-regeln. Sluta tänk som en insekt föffan!

Kalla inte mig för en idiot när du själv gör tankevurpor!


Zee:

Du måste vara paragrafryttaren nr1 på detta forum.

Det är ju inte så speciellt mycket du lär dig på en körskola som du inte redan visste, även om du inte hade någon behörighet alls innan. Det e klart att man inte kanske skulle kunna det där med vilken sida man ska parkera på när kommungubbarna ska sopa ena sidan på ojämnt datum men i övrigt så e det ju inget nytt. Enda anledningen till att man tar körlektioner är ju INTE för att man ska lära sig att köra säkert utan för att man tillfälligt måste lära sig köra som uppkörningsgubben på vägverket vill.

Sen när man fått lappen så kör man ju på det smidigaste sättet som man kan. dvs följer trafikrytmen å inte ligger som en propp längst fram och täpper till.

På dig låter det ju som att det här med körkort är någon slags seriös utbildning som man inte skulle klara sig utan. För om du tänker efter. Hur mycket hinner man lära sig på några timmars körning? och en timmes teori?

Körkort enl min mening är bara en grov kontroll och är rätt onödig. Den gallrar på sin höjd bort dom som knappt kan knyta sina skor själva. Och jag är övertygad om at Max Biaggi kan det där med att knyta skor.

Man behöver inte ha tagit körkort för att kunna köra säkert i trafik. Det räcker med att man har lite standardvett i huvet.


/Moppefuckot
 

Fillee

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ducati 1098
enhjuling skrev:
En 80 årig Gubbe är klok nog att inte sätta sig på en sporthoj.
Tyvärr gäller inte det en lagom full 20åring...

de är ju tuvär så, men om man skulle se till trafiksäkerhet så är de ju bättre med folk i 20 -25års ålden som har koll på sakerna än gammlingar som inte har de..sen finns du ju folk som är i 20-25 års ålden som inte har de men då ska man ju inte dra alla över samma kant.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Gulleplutt skrev:
Zee:

Du måste vara paragrafryttaren nr1 på detta forum.
.... ...
/Moppefuckot


Tjära Moppefuckot,

Nej, jag är inte paragrafryttare nr1 här på forumet. Jag ligger fortfarande efter Markus, Cris Ash, No1, NyTeknik, Dee_cati, honkiie m.fl. Men jag jobbar på det!!

Gulleplutt skrev:
På dig låter det ju som att det här med körkort är någon slags seriös utbildning som man inte skulle klara sig utan.

Nej, det är överskattat med att ha körkort. Vi borde gå tillbaka till systemet där folk får sin A-behörighet med B-behörigheten. Körskolerna är ju helt oseriösa med sina utbildningar.

Gulleplutt skrev:
För om du tänker efter. Hur mycket hinner man lära sig på några timmars körning? och en timmes teori?

Nej precis. "För om du tänker efter." Man lär sig så lite så det är ju inte lönt att ha ngn MC-utbildning.
Vågar man anta att du tycker det är pure idioti att utöka MC-utbildningen för att få säkrare och bättre hojförare?


Gulleplutt skrev:
Körkort enl min mening är bara en grov kontroll och är rätt onödig. Den gallrar på sin höjd bort dom som knappt kan knyta sina skor själva. Och jag är övertygad om at Max Biaggi kan det där med att knyta skor.

Man behöver inte ha tagit körkort för att kunna köra säkert i trafik. Det räcker med att man har lite standardvett i huvet.

Bingo på rad 4, igen! Körkort är onödigt. Liksom lagar. Och normer. Och ett civiliserat samhälle. Absolut.

För, trots allt, om Max Biaggi kan köra på bana så har han ju massor av nytta av den kunskapen i trafiken i centrala Rom. Han kan ju knyta sina skor. Lätt.

Gulleplutt skrev:
Man behöver inte ha tagit körkort för att kunna köra säkert i trafik. Det räcker med att man har lite standardvett i huvet.

Kommentarer överflödiga?

Förresten, vilken är den bästa 1:a-hojen, Gixxer1000 eller R1?

(V.v. notera det sarkastiska tonfallet mellan raderna.)

Truly yours,
Zee zö paragrafführer.
 
Last edited:

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Peter.E skrev:
:kocko Kanske anpassa kørningen efter førmåga istællet..... Va på bana med min cykel, å jag vill inte heller krascha.. men det gick så bra så.....

Jo jo men ska man mes köra kan man ju lika gärna göra det i trafiken... :kocko
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top