korvgubbe skrev:
Nej, inte per definition. Men sannolikheten att en person har mer hojvana efter 5 års hojkortsinnehav än den som inte haft a-kort är ju ett par 100%.....
Det är lite löjligt att resonera som så att man minsann inte behöver köra hoj bara för att man har hojkort. Finns inget sätt att kontrollera alla individer.
Jag hade mitt A körkort i 4:a år innan jag köpte hoj, anledning? no cash, blev jag bättre förare under de 4:a åren för det? knappast, förutom den vanliga åldersmognaden... kanske...
korvgubbe skrev:
Vad ska man göra? banprov?
ABSOLUT
korvgubbe skrev:
Det framgår ju rätt tydligt i artikeln att Sporthojsförare tillskrivs hög manöverskicklighet
men att det inte är där problemet ligger utan att det rör vanan att hantera hojen i trafik. Alltså att man lär sig om riskbedömning i trafik på vanliga vägar och att man inte ska överskatta sin egen förmåga....
Det syns rätt snart vid ett banprov om man tänker på risker eller inte...
korvgubbe skrev:
Personligen tror jag att 3-5 års hojvana(A-kort) innan man får köra R-hoj skulle sänka andelen sporthojsförare bland de skade rätt ordentligt.
kanske, eller så hittar man nåt annat o skada sig på... jag menar, en trimmad HD går bra rakt fram den också
korvgubbe skrev:
Det är väl inte lönt att tjura som ett barn som lyfts upp ur sandlådan och blunda för det faktum att R-hojarna är överrespresenterade och att EU och myndigheterna är väl medvetna om detta problem. Istället för att då bara slå bakut och tjura så är det väl lämpligare att nå en kompromisslösning som inte innebär att R-hojar förbjuds.
de börjar i fel ände, de börjar i med motorcyklarna när det egentligen är individen de ska börja med.
Ge fan i o rör åldersgränserna, inför istället högre förarprovkrav! omtagning av körkort tex vart 5:e år (de är ju överrepresenterat med ÄLDRE i MC dödsolyckorna... om jag förstått statistiken rätt)
Ska man få köra R-hoj så är det bättre att låta dom som vill gå en veckas kurs med teori och bankörning och en himla massa information om skaderisker osv osv.
Fan, man får bli kung/drottning när man är 18 men inte köra R-hoj?
Omyndigförklara folk/ålders-grupper är väl om jag inte gissar fel nån sorts diskriminering säkert! (ANMÄL TILL JÄMO!
)
att man skulle va mer "mogen" bara för att man har ett A på körkortet och är 25 år är ju fan bara att lura sig själv, det finns exempel åt alla håll.
Tänka sig att en person som tex lille Backlund som kört hoj längre och mer än många här inte skulle få köra sin 600:a som han tävlar med (15år kör STCC och Standard 600 för de som inte vet vem det är) nu förräns om 10 år på landsväg?
störtlöjligt! ålder har fan inget med mognad att göra, kunskap har det! sen funkar det inte ändå för alla, men ändå