Fem dubbla gulor av fem möjliga, vafan??

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tänkte göra mig en liten omelett till nattamat, och döm om min förvåning när jag knäcker ett ägg i stekpannan och det visar sig ha dubbla gulor. "fräck slump" tänker jag, och knäcker nästa ägg. En dubbelgula till... Vafan?? Det här måste undersökas... knäcker vidare, och inte mindre än fem av fem "testägg" visar sig ha dubbelgula...:va Vafan är det som händer?:va :dummer :näsblod

Har fem ägg kvar i kartongen, undrar om de också har dubbelgula... Verkar ju inte helt otroligt...:confused:

Bifogat

• IMAG0496.jpg
    IMAG0496.jpg
    218 KB · Visningar: 98

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Haha du har fan fått ägg från en o samma mongolid höna

Edit googlade - var vanligt - återkom när du har fått tre gulor...

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Haha du har fan fått ägg från en o samma mongolid höna

Edit googlade - var vanligt - återkom när du har fått tre gulor...

Haha, ungefär så ja... Googlade lite jag med, och visst fanns det en hel del som varit med om liknande. Men vetefan om jag skulle kalla det vanligt direkt då jag aldrig varit med om det innan... Paff blev jag hur som helst :D

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Fasen vilken stor omelett det måste bli! Fick du i dig allt?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Fasen vilken stor omelett det måste bli! Fick du i dig allt?

Sparar halva till lunch imorgon, var bara tvungen att kolla hur många ägg som var dubbla:D

urout

Toulange
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
Kawasaki Z750ABS 2010 , KTM 450SX -06
När vi var i Ukraina under fotbolls EM så köpte vi ägg i den lokala affären varje morgon, där hade dom paket som var märkta med dubbla gulor på kartongen... Tjernobylvatten var den teori som kändes bäst just då...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har råkat ut för precis samma sak, för någon vecka sen skulle jag göra fyllning till en paj och 5/5 ägg hade dubbelgula. Jag tror aldrig ens jag har sett det förut :va Att vi har råkat ut för samma höna känns ju faktiskt lite väl osannolikt :hihi

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Nattamat! Hade du inte bifogat bilden hade jag nog gissat på dubbelseende pga för mycket sprit:)

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Är det inte tre gulor i mitten?

Läste nyligen på flashback att det var vanligt att unga höns värpte liknande ägg.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Är det inte tre gulor i mitten?

Nej, bara den ena av de två gulorna som spruckit och runnit ut :)

Haha, de smakade helt ok hur som helst:D Men lite chockad blev man ju, aldrig varit med om något liknande innan och så plötsligt står man där med fem i rad... Kändes lite som att vinna någon meningslös form av lotto...:gnissla

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nattamat! Hade du inte bifogat bilden hade jag nog gissat på dubbelseende pga för mycket sprit:)

Nog för att jag är arbetslös, men dubbelseende en torsdag kväll?...:gnissla :D

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Som sagt vanligt bland unghöns med flera gulor. De har inte helt enkelt inte fått full koll på det där med äggproduktion än. Anledningen att det inte är helt vanligt att träffa på dubbla gulor (trots att det egentligen är vanligt) är att större hönserier har ofta skanning på äggen så de kan filtrera bort dessa då folk i allmänhet tycker att det är något konstigt med flera gulor i samma ägg. Chansen för dubbelgula är större om man köper från småskalig, t ex ekologisk eller hemmaproduktion.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO