Nu har jag lagt in deras rutt i mitt kartprogram. Och gjort några förändringar - tagit bort ett par tunnlar och ersatt med "omvägar". Se mycket bra ut! Blir kanske något i den vägen till försommaren?En annan film om ett gäng gamla gubbar på HD och några japanska plus en Guzzi. Inget tältande såklart. Snyggt foto, bra redigerat och matchande gubbmusik. Fina vägar och vyer. Asbra helt enkelt.
Som en bonus får ni videon till musiken när gubbarna åker skidor:
Norge får fan bli nästa lite större mc-resa. Bränna upp på E6 till Oslo från GBG och svänga väster. Norge har samma regler för tältning som Sverige vilket är najs.
150m från bebyggelse och vägar. Thats it!Dvs inga regler…
Förutom det självklara ”inte störa, inte förstöra”.
E6 + E18/Oslo är inte så kul. Mest rakt fram och det tar några timmar från Varberg till efter Oslo innan det blir "skôj". Men visst, det är effektivt.Norge får fan bli nästa lite större mc-resa. Bränna upp på E6 till Oslo från GBG och svänga väster. Norge har samma regler för tältning som Sverige vilket är najs.
Se där. Jag sökte på färjelinjer men hittade bara Fredrikshavn - Oslo som inte passar. En färja är ju perfekt som du säger att både vila upp sig på och glo lite på naturen.E6 + E18/Oslo är inte så kul. Mest rakt fram och det tar några timmar från Varberg till efter Oslo innan det blir "skôj". Men visst, det är effektivt.
- Du skulle kunna ta färjan från Strömstad->Sandefjord. Då slipper du transporten via Oslo och det kan dessutom vara ett bra avbrott efter de första 25 milen. Lite käk och en (lång) bensträckare. Efter Sandefjord är det inte så långt innan det blir roliga vägar.
- Eller färjan Moss-Horten. Samma där, man slipper E6/E18 förbi Oslo och man kommer nästan direkt ut på "skrynkliga" vägar ute på landet - om man väljer de minsta småvägarna från Horten.
- Eller tar tunneln vid Dröbak. Slipper Oslo... osv! Men du behöver passera Kongsberg innan det blir lite kuligare. T ex 37 mot Rjukan eller 40 mot Geilo.
- Eller kanske även skippar E6:an i Sverige och kör inlandet norröver. Tar förstås mycket längre tid men är betydligt roligare.
... några tankar bara!
*typ ett 10-tal resor till Norge - minns inte exakt*
- Strömstad-Sandefjord, c:a 2,5 timma. Men den går rätt sällan. Kolla Colorline.Se där. Jag sökte på färjelinjer men hittade bara Fredrikshavn - Oslo som inte passar. En färja är ju perfekt som du säger att både vila upp sig på och glo lite på naturen.
Yes, har du bara 3 dagar så är det kanske läge att pumpa E6 en bit, typ till Strömstad eller Moss.E6 är ju aptråkig men tänker att man får offra ett par/ tre timmar på motorväg för att få det gottiga sen.
He-he, du är inte ensam om den insikten. Men ta regnkläder! Det är ofta dassigt väder, värre än i Sverige. Inte sol som i videon...Kollar igenom filmerna nu och fattar inte ens hur det är möjligt att man inte dragit till Norge tidigare.
De har visst någon ny app (har inte testat ännu). Annars är det betalning med kort överallt. Funkar smidigt.Ändå som verkar jobbigt är alla biljetter till småfärjor etc men går säkert att lösa rel smidigt med någon app eller liknande.
Kör man rätt på över på norska sidan, t ex mot Rjukan (ev. köra vägen via Gaustatoppen, typ 1200 m ö h) eller Geilo, så är du i fjällen innan dagen är över. Beroende på hur dags du startar förstås.Jag ska försöka planera en tredagars, längre än så blir svårt att vara borta från familjen.
Om du reggar dig på Ferrypay ( tror jag det är ) innan resan behöver du inte göra något alls på alla vägfärjor i Norge. Bara att köra på. En del läser av ditt regnr med kamera automatiskt och där det inte finns går dom runt och skriver in regnr på en handterminal när du står på färjan. Bara att köra på. Kommer räkning hem senare.Ändå som verkar jobbigt är alla biljetter till småfärjor etc men går säkert att lösa rel smidigt med någon app eller liknande.
Najs!Om du reggar dig på Ferrypay ( tror jag det är ) innan resan behöver du inte göra något alls på alla vägfärjor i Norge. Bara att köra på. En del läser av ditt regnr med kamera automatiskt och där det inte finns går dom runt och skriver in regnr på en handterminal när du står på färjan. Bara att köra på. Kommer räkning hem senare.
Hehe... Det är förstås en fråga om perspektiv och i sak har du rätt. Vad tycks om ordvalet "sydligaste" delen av Norge då? Funkar det?Hmmm allt det där Atlanterhavsveien/Geiranger/Trollstigen LIGGER ju i södra halvan...
Yep, bra inspel. Gänget i videon gjorde ju några sådana svängar, t ex Strynvägen. Men missade någon om jag minns videon rätt.Jag slår ett slag för fjällvägarna, dvs de äldre vägar som går uppe i bergen, ofta grus men funkar bra med väghoj också.
Gamla Strynvägen, Aursjövägen osv
Och är du inte reggad kommer räkningen på posten ett halvår senare.Om du reggar dig på Ferrypay ( tror jag det är ) innan resan behöver du inte göra något alls på alla vägfärjor i Norge. Bara att köra på. En del läser av ditt regnr med kamera automatiskt och där det inte finns går dom runt och skriver in regnr på en handterminal när du står på färjan. Bara att köra på. Kommer räkning hem senare.
Vi åkte ju 2016 också kom jag på... fast då åkte vi västvart, dvs kusten ut till Runde.Bifogas en fin tripp som vi gjorde 2017.
Jag tror att jag lade in rutten ur minnet efter att vi åkte den, vi kör oftast "ny dag, nya beslut"...
Trondheim
From Trondheim, Norge to Sunndalsøra, Norge. 5 days and 5266 kilometers of new adventures. You too can use Furkot to plan your next road trip.trips.furkot.com
...och då får du betala fullt bilpris!Och är du inte reggad kommer räkningen på posten ett halvår senare.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|