Ska vi nu ha föräldraledighet så ska den vara länkad till barnet, inte könet på föräldern.
Om frugan inte jobbar, skulle jag annars vara begränsad till 50% av tiden? Då kan vi lika gärna dra in bidrag och förmåner relaterade till barnamakandet helt.
Jag tänker att det borde ligga i barnets intresse att ha lika tillgång till båda föräldrarna.
Allt går väl hand i hand. Eller mår barnet bättre av mer tid med mamman?
I debatten det länkades till nämnde någon att det kan påverka i vårdnadstvist vem som spenderat mest tid med barnet. Jag vet inte om det stämmer.
Om det oftast är mamman som är hemma på grund av att hon är lågavlönad, är det kanske kvinnors lön som ska ses över.
*Undrar om brandmän tar ut föräldraledighet i större utsträckning, de är inte direkt högavlönade.
Om mamman är den som är hemma mest med barnet, påverkar det då hennes pension och lönesituation i framtiden? Bör föräldraledighet och VAB ge extra pension så man slipper tappet som annars uppstår?
Jag har vid några tillfällen fått frågan på anställningsintervju om jag planerar att skaffa barn. Händer det även män?