Jag tror möjligen Jesus är omnämnd dock.Plocka fram Bibeln och leta upp julabocken.![]()
Poängen är inte vad som är ursprungligt kristet utan att vi skall värna vår kultur, och BNP.
Jag tror möjligen Jesus är omnämnd dock.Plocka fram Bibeln och leta upp julabocken.![]()
Jag tror möjligen Jesus är omnämnd dock.
Poängen är inte vad som är ursprungligt kristet utan att vi skall värna vår kultur, och BNP.
Jag tror möjligen Jesus är omnämnd dock.
Så kan det absolut vara, det tror jag helt klart. Det jag inte riktigt begriper är hur kvinnan i inlägget tänkte angående vems fel det är... Om mannen nu inte bryr sig och inte vill ha julpynt men kvinnan propsar på att det ska upp, då får hon väl sköta det själv också?Varför är det plötsligt mannens fel att hon blir utbränd, varför blir han anklagad för att bara sitta på sitt lata arsle om han redan från början, precis som du, förkunnat att "ska det pyntas får du reda det själv för jag är inte intresserad"? Då får väl kvinnan skylla sig själv isåfall, precis som din sambo
![]()
Hela grejen med att vägra gåvor och göra revolt mot sina föräldrar känns 1968.
Plus att jul är en kristen högtid vi skall värna.
Så länge barnen bor under mitt tak julpyntar och donar jag som vilket fruntimmer som helst, kanske något mer effektivt och utan att ställa omöjliga krav på mig själv.
Men när dom är ute blir det djävligt magert med julstök kan jag lova.![]()
Eftersom kvinnor har utsatts för strukturellt förtryck av män under så väldigt lång tid är det nog ett pris man får betala för det privilegium det innebär att vara född till (vit) man. Många män (speciellt på det här forumet) reagerar reflexmässigt inför ett sådant påstående med haranger som: ”Vad är det för trams! Kvinnor har exakt samma rättigheter som män!” och ”Det är väl inte mitt fel att andra män beter sig svinaktigt?”Det är ju precis det feministerna säger stup i kvarten, kan de så kan väl vi? Eller ska det inte vara jämställt, bara kvinnofördelar som vanligt? Nu överdriver jag tonen men jag hoppas att poängen går fram: Många feminister dömer män som grupp på tämligen lösa grunder och missar helt den större bilden.
Jag vet inte riktigt, men de sitter ju uppenbarligen bara på arslet och väntar sig att någon annan ska göra skiten så... De kanske inte firar jul?Eller kan det vara så att en feminist haft fel i något av alla sina vilda antaganden!? Näääää, så kan det ju inte vara...
![]()
Eftersom kvinnor har utsatts för strukturellt förtryck av män under så väldigt lång tid är det nog ett pris man får betala för det privilegium det innebär att vara född till (vit) man. Många män (speciellt på det här forumet) reagerar reflexmässigt inför ett sådant påstående med haranger som: ”Vad är det för trams! Kvinnor har exakt samma rättigheter som män!” och ”Det är väl inte mitt fel att andra män beter sig svinaktigt?”
Istället för att bli långrandig länkar jag till en färgad kille som gör en lysande beskrivning av ett liknande fenomen: omvänd rasism. En del menar att han som färgad inte alls kan ta sig friheten att skoja om vita. Det är omvänd rasism! Såhär bemöter han det:
https://www.youtube.com/watch?v=dw_mRaIHb-M
Det är omvänd rasism!
Eftersom kvinnor har utsatts för strukturellt förtryck av män under så väldigt lång tid är det nog ett pris man får betala för det privilegium det innebär att vara född till (vit) man. Många män (speciellt på det här forumet) reagerar reflexmässigt inför ett sådant påstående med haranger som: ”Vad är det för trams! Kvinnor har exakt samma rättigheter som män!” och ”Det är väl inte mitt fel att andra män beter sig svinaktigt?”
Varför ska det inte finnas ett begrepp för rasism som uttrycks av en etnisk minoritet mot en etnisk majoritet? Varför är det viktigt att det inte kallas för omvänd rasism?Alltså, det finns rasism, den tar sig bara olika uttryck. Skulle man välvilligt försöka sig på en trovärdig uttydning av påhittet omvänd rasism är det ett slags självförakt eller förakt för folk som besitter ungefärligen samma utseendemässiga attribut samt bottnar i samma folkliga mentalitet som en själv. Det är den enda möjliga "omvändheten", fast detta och allt annat är bara rasism. M a o räcker rasism för att beskriva alla rasistiska utsagor och handlingar, vi behöver inte ett uttryck till för mer av samma.
Varför ska det inte finnas ett begrepp för rasism som uttrycks av en etnisk minoritet mot en etnisk majoritet? Varför är det viktigt att det inte kallas för omvänd rasism?
Därför att det inte är omvänd rasism.Varför ska det inte finnas ett begrepp för rasism som uttrycks av en etnisk minoritet mot en etnisk majoritet? Varför är det viktigt att det inte kallas för omvänd rasism?
Varför ska det inte finnas ett begrepp för rasism som uttrycks av en etnisk minoritet mot en etnisk majoritet? Varför är det viktigt att det inte kallas för omvänd rasism?
Jag skulle behöva bli så långrandig om jag gav mig in i att beskriva varför det är ett privilegium att vara man och varför det är svårt att (på allvar) tänka sig negativ särbehandling av vita män. Man kan inte bortse från hur det har varit i både decennier och sekler, eftersom vårt samhälle vilar på strukturer från förr. Och lär fortsätta att göra det. De nackdelar det kan innebära att vara kille är verkligen en nysning i oceanen jämfört med de nackdelar som det innebär att vara tjej. Man måste vara medveten om det. Jag tycker Louis CK beskriver det jävligt bra (visserligen fördelarna med att vara vit, men bara att byta ut mot att vara man).Om man i sin kamp för jämställdhet tror att det är ok att diskriminera vita män så har det fan slagit runt i huvet på en...
Just det, det är rasism. Men varför är det viktigt att man inte gör en språklig åtskillnad mellan diskriminering som är riktad mot en etnisk minoritet och diskriminering som är riktad mot en etnisk majoritet?Om en ras hatar en annan ras är det rasism, oavsett numerärer!
Jag skulle behöva bli så långrandig om jag gav mig in i att beskriva varför det är ett privilegium att vara man och varför det är svårt att (på allvar) tänka sig negativ särbehandling av vita män. Man kan inte bortse från hur det har varit i både decennier och sekler, eftersom vårt samhälle vilar på strukturer från förr. Och lär fortsätta att göra det. De nackdelar det kan innebära att vara kille är verkligen en nysning i oceanen jämfört med de nackdelar som det innebär att vara tjej. Man måste vara medveten om det. Jag tycker Louis CK beskriver det jävligt bra (visserligen fördelarna med att vara vit, men bara att byta ut mot att vara man).
”I´m not saying that white people are better, I´m saying beeing white is clearly better.”
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!