Ferrari

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Lamborghini är drömmen.
Porsche är realistisk.

(eller fasen, nu börjar jag klura på Pagani Zonda R och Koenigsegg Agera R som drömbilar också... härliga i-landsproblem hehe)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ja det är nästan löjligt hur mycket pengar som betalas för de mest eftertraktade modellerna. Man kan ju undra om det verkligen ger valuta för pengarna oavsett hur mycket pengar man har..

Vi vanliga dödliga kan inte ens fantisera om dessa bilar. Jag hade själv nästan börja drömma om att skrapa ihop till att en dag äga en lite mindre eftertraktad modell i form av en 365 GTB/4 "Daytona". För bara några år sedan kunde man handla en sådan en bra bit under miljonen men idag kostar en sådan i någorlunda vettigt skick snarare 2-3 miljoner. Och något värdefall är knappast att förvänta.. :(

De som är spekulanter på en 250 GTO idag köper nog dem som en ren investering som alternativ till till att köpa en målning kanske. I grunden har de nog ett motorintresse och goda för minst ett par hundra miljoner. Det ska nog till en djup ekonomisk kris innan priserna på den här typen av objekt rasar.

Däremot tror jag inte du ska måla fan på väggen när det gäller mer "normala" veteranbilar. Jag har också noterat att priserna har ökat, i många fall med 200- 300 %. Åtminstone sett till annonspriserna. Men det är inga garantier att bilarna säljs på de nivåerna. Ofta är det handlare som satt ribban. Om jag var seriös spekulant på en veteranbil hade jag sökt upp en ägare direkt och gjort upp affären utan mellanhand. Gå med i någon Ferrari klubb där det finns Daytona ägare och stifta bekantskap och lägg ut lite krokar. Det är så de äkta entusiasterna och samlarna gör. För ca 4 år sedan såg jag en Dino 246GT till salu här i Skåne för 650 tkr. Annonsen var kvar i max två veckor. Internationellt annonseras de ut för 1000 000- 1500 000 idag. Vad ett realistiskt pris är på dem är svårt att säga.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Lamborghini är drömmen.
Porsche är realistisk.

(eller fasen, nu börjar jag klura på Pagani Zonda R och Koenigsegg Agera R som drömbilar också... härliga i-landsproblem hehe)

Eller så köper du hojvärldens motsvarighet till supersportbilar som man kan komma över utan att vara odödligt rik. Typ en Mv agusta, Bimota, Ducati desmosedici etc...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning