Feta (bil-)däck billigt och bra?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Jag köpte ett par 18" hjul att sätta på min Chrysler 300M som sommarhjul. Fälgarna ser riktigt ok ut, men problemet är att det sitter 225/40 däck på, och de ser grymt små ut i hjulhusen...
Tror jag behöver 235/50-18 eller 245/50-18 för att det skall se någorlunda vettigt ut, men var hittar man däck i dessa dimensioner för rimliga priser? Standard verkar ju nästan vara 225/40...

50 profil är ju rena lastbilsdäcken. jag kan ordna 245/40-18 för 800 st inkl. frakt till din dörr

skicka PM

Camskill i storbritannien, kollat där? Väldigt bra priser, sjyst utbud och vettiga fraktkostnader:tummenupp

Ser inte en 300M ännu mer meningslös utan kromade 20"are?
Med 18" måste det ju vara liknande en tobakstuggande bonde i en Smart.

Last edited:
Är bilen alldelens för bekväm och ostötig med orginaldimensionerna?

Går det att köra för fort över trottoarkanterna som det är?

en chrysler 300 med mindre än 20" ser enbart tattaraktigt ut. vill du göra din bil någe rätt så skaffar du 20 tummare. tom min s60 ser tam/lam ut med 18". skaffade 19" till den förra sommaren och nu ser hon normal ut.

har du råd med en sån bil har du fan råd med ett par fälgar som passar....

Varför låtsas folk att dom har en sportbil och köper onödigt dyra hjul, det förbättrar inte väghållningen, det försämrar komforten och däcken får sämre livslängd.

En volvo är en volvo, en hundskit är en hundskit även om man lägger den på ett silverfat....

Varför låtsas folk att dom har en sportbil och köper onödigt dyra hjul, det förbättrar inte väghållningen, det försämrar komforten och däcken får sämre livslängd.

En volvo är en volvo, en hundskit är en hundskit även om man lägger den på ett silverfat....

Eh, jo men nu talade inte trådskaparen om varken Volvos eller sportbilar.

Skriver du verkligen i rätt tråd nu?

Eh, jo men nu talade inte trådskaparen om varken Volvos eller sportbilar.

Skriver du verkligen i rätt tråd nu?

Inlägget över mitt pratade om en volvo, men förlåt en Crysler 300 är ju en sportbil, mitt fel... :tummenupp

chrysler_300_1966.jpg

Förtydligande:

Om man lägger 15000:- på att trimma bilen går den fortare.

Om man lägger 15000:- på fjädring kan man åka fortare..

Om man lägger 15000:- på dyra fägar och billiga däck blir bilen sämre på alla sätt, utom möjligen utseendemässigt, men det ser man inte själv om man sitter i och kör.

Dom enda som tjänar något konkret på att gå upp i dimension och ner i profil är sportbilar, som redan har bra fjädring/väghållning och då prtar vi om att gå från 85 profil till kanske 55 profil, efter 55 profil så tror jag inte att det går att mäta skillnad på vanlig väg.

Bilsport testade ju i sin superstagebana och profilhöjden gjorde väldigt lite utom för posörfaktorn.

Last edited:
Jag håller visserligen med gubbtjyven från lappland (med tillägget att onödigt breda däck är ännu dummare än låg profilhöjd).
Men däck är billigt från: http://www.dack365.se
Hur utbudet är för folk som inte vet åt vilket håll en keps skall sitta vet jag inte.
Skruvat.se påstås vara billigt också, men jag har inte kollat.

Edit: Om du går ned i bredd och upp i profil (tex 225/55-18) så tjänar du i komfort, riktningsstabilitet, livslängd och pris.

Last edited:
Oavsett tycke o smak så kommer det förmodligen se kalle anka ut hur stora fälgar du än sätter på eftersom rullomkretsen blir snarlik för att få det o lira. Kan ju sänka slagskeppet med eventuella nackdelar som följd + ökad belastning så ramlar nog den där bilen i bitar mer än vanligt :tummenupp

Hmmm... Håller med om att åtminstonde 20" skulle behövas, om man vill ha däck med lägre profil. Orginal sitter det 225/60-16, så jag trodde att de begagnade fälgarna med 225/40-18 jag hittade BILLIGT skulle funka :)
Tänker inte lägga en förmögenhet på onödiga fälgar/däck, så jag skulle vilja hitta däck i högre profil till fälgarna jag redan köpt istället. Tror jag provar dackonline :tummenupp

Mina hästar ligger ändå på att det inte kommer att gå att få det som du vill ha med dom fälgarna och originalfjädring. Ex 235/55 18" så har du fortfarande ett lägre hjul och mindre rullomkrets än original. Sen ska ju bredden på däcket lira med fälgen för exempelvis 245. Vidare med inpressningen och om det får plats på bilen.

Mina hästar ligger ändå på att det inte kommer att gå att få det som du vill ha med dom fälgarna och originalfjädring. Ex 235/55 18" så har du fortfarande ett lägre hjul och mindre rullomkrets än original. Sen ska ju bredden på däcket lira med fälgen för exempelvis 245. Vidare med inpressningen och om det får plats på bilen.

Inte borde väl omkretsen på ett 235/55-18 bli mindre än 225/60-16?
Jag vill gärna hamna så nära original som möjligt, eller ev. lite större.
Inpressningen är den samma som original, och platsen lär knappast bli några bekymmer: Det är VÄLDIGT rymliga hjulhus på den bilen :rolleyes:
Satte på hjulen med 40-profil och tog en provtur, men det såg både illa ut och blev väldigt stötigt, så nu har de odubbade vinterhjulen åkt tillbaka tills jag får tag på vettigare däck :huvet

edit: Hittade en bra sida för att beräkna rullomkrets. 225/55-18 eller 235/50-18 hamnar inom 5% från orginal.

Last edited:
Inte borde väl omkretsen på ett 235/55-18 bli mindre än 225/60-16?
Jag vill gärna hamna så nära original som möjligt, eller ev. lite större.
Inpressningen är den samma som original, och platsen lär knappast bli några bekymmer: Det är VÄLDIGT rymliga hjulhus på den bilen :rolleyes:
Satte på hjulen med 40-profil och tog en provtur, men det såg både illa ut och blev väldigt stötigt, så nu har de odubbade vinterhjulen åkt tillbaka tills jag får tag på vettigare däck :huvet

Nej det är sant, vet inte vad jag la in för värde där men skillnaden blir dock ändå för lite skulle jag tro =)

Alltså hjulhusen/skärmarna är i förhållande till hjulet ganska enorma på dessa där, om jag räknat rätt denna gång så ger ex 235/55 18 knappt 2cm uppfyllnad med däck i hjulhuset. Sen beror det naturligtvis på fälgens bredd och att det kan skilja sig lite mellan olika fabrikat gällande däck. Eftersom resultatet naturligtvis leder till ett högre däck så hamnar karossen högre upp och det kan leda till lite "lustigt" utseende det med.

Summarum så är det svårt att korrigera "snygghetsfaktorn" med enbart hjulen.

Bling bling bilar du vet :cool: Lite som att folk köper en image med motorcyklar, samma gäller i bilvärlden (kanske till och med snäppet värre) :tummenupp <---> :gnissla

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick