Feta får betala mer för flygresan......

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Det handlar nog inte bara om utrymme och bekvämlighet utan också om vikt. Flygplan lastas ju med bränsle, passagerare och bagage, och har en maximal startvikt som inte får överskridas. Om något väger mer, måste något annat väga mindre... Med andra ord; om 20 av 100 passagerare väger 120 kg istället för det beräknade genomsnittet på, säg, 75 kg, så måste planet tanka 900 kg mindre bränsle och kan inte flyga lika långt. Eller ta med 900 kg mindre bagage, och då blir passagerarna sura. :mad: Eller ta med 900 kg färre passagerare, och då blir det dyrare flighter likväl... :tummenner

Antar att det minst stötande flygbolagen kan göra är att låta den som vill "betala mer för ökad bekvämlighet", så har de inte kränkt någon... :jisses
 

myztify

Honda hela dagen, Hynda hela natten.....
Gick med
21 Jan 2004
Ort
Taberg
Hoj
Gul
:angel


Glöm nu inte att det är en kollektiv lösning :fatta! , passar inte denna lösningen för er så får ni flyga flott, hyr ett jet :yoparty
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
SM 570 RR skrev:
Du menar att man ska åka gratis om man ligger hopkrupen i hatthyllan som finns ovanför huvudet?
Inte helt gratis, men definitivt billigare än än en som behöver plocka bort fyra stolar för att få plats med alla hakorna...
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
mr_rockster skrev:
Inte helt gratis, men definitivt billigare än än en som behöver plocka bort fyra stolar för att få plats med alla hakorna...

.....

:rofl :rofl
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
lollepop skrev:
På en 12-timmars flygtur till Japan hamnade jag inklämmd mellan en jättestor indier och fet kinesisk kvinna.... och detta på ett plan fullt av små asiater. joy. Kan dom inte sänka priset för oss som tar liten plats eller är beredda att spendra flyget sovandes i en lite låda?

hu liten är du då? 1.50?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tänkte bara säga att ni har misförstått Maersks nya prispolicy det är i högsta grad frivilligt att välja om man vill betala extra för mer utrymme. Man kan fortfarande väga 250 kg och åka i Small det är troligen dock inte särskilt bekvämt.

Det är väl tänkt att personer som är stora och beredda att betala skall få mer utrymme men man kan ju fortfarande va snål äv om man är stor
 

spoon

Lucky 7's
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Airbus 321
69:an skrev:
Det handlar nog inte bara om utrymme och bekvämlighet utan också om vikt. Flygplan lastas ju med bränsle, passagerare och bagage, och har en maximal startvikt som inte får överskridas. Om något väger mer, måste något annat väga mindre... Med andra ord; om 20 av 100 passagerare väger 120 kg istället för det beräknade genomsnittet på, säg, 75 kg, så måste planet tanka 900 kg mindre bränsle och kan inte flyga lika långt. Eller ta med 900 kg mindre bagage, och då blir passagerarna sura. :mad: Eller ta med 900 kg färre passagerare, och då blir det dyrare flighter likväl... :tummenner

Antar att det minst stötande flygbolagen kan göra är att låta den som vill "betala mer för ökad bekvämlighet", så har de inte kränkt någon... :jisses


Har för mig att en Manlig passagerare väger 80kg i snitt på sas...
förut så vägde han 75. En kvinlig 65kg förut 60kg.
Är nu inte riktigt säker på dessa siffror eftersom jag ej jobbar med passagerare.
En inrikesväska väger 13kg, utrikes 15kg, intercont 20kg??
Sen ska man även lasta på en massa frakt oxå.
Ibland flera ton. Det värsta som kan hända att våra kära hockeyspelare ska resa från malmö till luleå, då får killarna slita 4gånger den dagen.
värst är det nog när malmö ska hem när deras trunkar luktar pyton.

SAS tankar sina flygplan mellan 4000 och 8400kg på inrikes flyget ibland men ibland mera pga dåligt väder på ankomst stationen.

1L av jet A-1 ha en densitet på ca 0.810 (men allt mellan 0.795 och .815 är normalt) Blir en jävla massa liter som man sprutar in i tankarna.

Det är väldigt sällan en flygplan tankas av. Man väljer oftast ta ut baggage innan man börjar ta ur soppan. De-fueling kostar mera i stillestånd än vad ett par sena väskor skulle ha kostat. man brukar säga att en sen väska kostar ca 1000:-. En De-fueling tar ca 30min att utföra och då måste soppan kasseras.

Att flygplan blir för tunga händer ibland. specielt på skidcharter. då blir det inga skidor på ett tag utan dom kanske kommer ner nästa dag.


ps. om ni vill sitta bekvämt kan jag rekomendera nödutgång platserna. där är dom lagstadgade och får inte vara för trånga :tummenupp
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Porsche Harry skrev:
80kg? Det är ju snudd på sjukligt magert...om man inte är runt 1,70kg.

Eller är det snittvikten på folk som inte inte bygger eller är tjocka, eller som det numera heter, "kraftiga"? :confused:

Hahaha, har du aldrig sett en "Hobbit"? :D
 

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Trallalalandet
Hoj
lånar ibland
Har en på mitt jobb som är så stor att han inte kan gå ut genom vanliga "snurr gången" utan måste gå via lastbilsgrinden. Och skulle jag få sitta brevid honom på en längre flight så skulle ju jag helt enkelt inte få plats alnertivt mosas. Så tar dom rent praktiskt upp två sätet ska det självklart betalas för lika många.

Sen så pratar jag inte om lite överviktiga nu utan detta är ju ENORMA människor.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
landen skrev:
Har en på mitt jobb som är så stor att han inte kan gå ut genom vanliga "snurr gången" utan måste gå via lastbilsgrinden. Och skulle jag få sitta brevid honom på en längre flight så skulle ju jag helt enkelt inte få plats alnertivt mosas. Så tar dom rent praktiskt upp två sätet ska det självklart betalas för lika många.

Sen så pratar jag inte om lite överviktiga nu utan detta är ju ENORMA människor.

Jodå, jag har jobbat men en kille som vägde 173kg och dessutom inte hade något som helst koncept om vad personlig hygen var förnågonting. Tänk att hamna bravide en sån person på en flight till Thailand!. :eek:
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
berggren_martin skrev:
Precis, enligt samma resonemang så skulle två smalingar som tränger ihop sig få halva priset. Nej jag är skeptisk, det borde vara lika för alla.

En sorts skenförsäkring helt enkelt?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top