Fetare handtag

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Tjena! Lider lite smått av domnande händer efter en stunds körning. Min morbror sa till mig vid ett tillfälle att han också gjort det och köpte då ett par fetare handtag vilket hjälpte honom.
Till min fråga: vilken tjocklek är det på hondas (allas?) handtag?
Vart kan jag få tag på nya, tjockare handtag, även nya honda original?

Tack!

Last edited:
som man alltid svarar på denna typen av trådar, mät hur tjocka dina handtag är och ring till nån som säljer mc delar eller honda så får du svar direkt och kanske pris på att par tjockare handtag

MVH

Om du kör även under de kallare delarna av året så är ett par värmehandtag en bra idé. De är oftast lite tjockare än orginalhandtag, så du slår två flugor i en smäll. Finns till exempel på Handelsboden, Touringbutiken och Biltema.

Och som tidigare skribent sa: Mät!

Man blir inte så inspirerad att springa ut och mäta och fixa när det spöregnar hela dagarna^^
Men ja, borde mäta. Och att ringa, borde ju finnas lättilgängligt på nätet tycker man...

Tack!

Man blir inte så inspirerad att springa ut och mäta och fixa när det spöregnar hela dagarna^^
Men ja, borde mäta. Och att ringa, borde ju finnas lättilgängligt på nätet tycker man...

Tack!

de finns nog lättilgängligt på nätet, bara att googla, men man måste ju först veta hur tjocka ens gamla handtag är.
anledningen till att ja sa att du skulle ringa är nog för att då får man ett direkt och exakt svar. tycker alltid det är lite klabbigt på dehäringa internäätet:p sen om då kör till en butik så kan du kanske känna på handtagen innan du köper dom!

Har du bytt ut styrändarna mot nåt annat än original? Originaländarna är tunga just för att dämpa vibrationerna. Annars tror jag att i princip alla butiker jag varit i på sistone har haft ett provställ med 10-12 olika gummin monterade för din klämnjutning.

Edit: Det KAN ju vara så att du sitter med en knasig vinkel på handlederna också. Rannsaka dig!

Det din morbror talar om är nog handtag i neoprengummi. Finns hos de flesta tillbehörsfirmor.
Nackdelen är att man tappar lite känsla i styret när man kör men man vänjer sig efter några mil.
Funkar iaf fint för att slippa pirret i händerna.

http://www.mc-boden.se/components/c...ge/product/Handtagsgummi____4bffc528c544d.gif

Btw: om du upplever domning i händerna och har ett arbete där du anstränger nävarna mycket kan det vara så att du har karpaltunnelsyndrom, värt att googla på och om du känner igen symptomen kontakta vårdcentral.

Last edited:
Att du domnar i händerna kan också bero på att dina handtag är för tjocka.
Detta gör att man sitter och "tar i" för att hålla runt handtagen.

Upptäckte det själv då jag köpte fina harris handtag "bling bling" med modelnamn skrivet i handtaget till min förra hoj.

Blev riktigt illa och köra längre med hojen.
Fick tippset och testade med ett par tunna. Skillnaden var som natt och dag.

Köp inte såna skumgummihandtag då de hjälper föga men tar bort mycket av känslan. Det finns en uppsjö av handtag och de är ofta olika tjocka eller hårda i gummit. Tyvärr är det väldigt svårt att hitta rätt då man inte vet hur de känns förrän de sitter på och hojen rullar.

Tack för alla svar!:tummenupp

Jag letar väl typ efter sådana jag har, fast lite tjockare^^ Men får väl mäta och sen åka någonstans och känna mig fram! Några tips i Halmstad/Halland området?

@Mattias, Har fortfarande original vikterna på styret. Att man sitter lite halvkasst kan ju kanske bidra. Ska tänka på det.

@Pebl, Har inget ansträngande jobb på så sätt så det är inte så stor chans att det är någon sjukdom!:tummenupp

Har iofs precis köpt ett par nya handskar (handroids!!). De gamla hade lös inredning så får hålla hårt för att inte gasen ska "glida" iväg med dem på. Får se om det bättrar sig kommande vecka (ska på semester;D).

Tack för alla svar!:tummenupp

Jag letar väl typ efter sådana jag har, fast lite tjockare^^ Men får väl mäta och sen åka någonstans och känna mig fram! Några tips i Halmstad/Halland området?

@Mattias, Har fortfarande original vikterna på styret. Att man sitter lite halvkasst kan ju kanske bidra. Ska tänka på det.

@Pebl, Har inget ansträngande jobb på så sätt så det är inte så stor chans att det är någon sjukdom!:tummenupp

Har iofs precis köpt ett par nya handskar (handroids!!). De gamla hade lös inredning så får hålla hårt för att inte gasen ska "glida" iväg med dem på. Får se om det bättrar sig kommande vecka (ska på semester;D).

jag har samma problem med kramp. Det gäller både när jag kör mc,och när jag spelar squash. När jag har för smala grepp får jag lätt kramp. på min förra hoj löste jag det med KTM:s värmehantag. Det funkade :tummenupp. Både att greppet passade mina händer bättre så jag slapp kramp och attjg hade varma händer när det blev kallt. Så mitt råd är att prova med tjockare grepp. Gärna värmehandtag.

Tom Biltema har ju nå ganska tjocka handtag i något som ser ut som skumgummi, men är betydligt mycket hårdare. Dock borde dom dämpa vibrationer rätt så bra.

Jag har provat Biltemas skumgummihandtag. De är tunna och mjuka och håller inte länge. Emgo som säljs via Max mc som alla handlare kan ta hem är betydligt bättre. 49,90 kontra 63:-. Artnr 172300 vill man he dem i rött för samma pris 172301.

Jag har provat Biltemas skumgummihandtag. De är tunna och mjuka och håller inte länge. Emgo som säljs via Max mc som alla handlare kan ta hem är betydligt bättre. 49,90 kontra 63:-. Artnr 172300 vill man he dem i rött för samma pris 172301.
Aha, låter ju klart bättre ja :) Det ska väl tilläggas att jag aldrig har kört med Biltemas, bara kikat på dom i affärn.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick