fett till hjullager?

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Vilket fett skall man ha till hjullager? tänkte kleta på lite när man ändå tagit isär för däckbyte!

har biltema det tro?

Biltema har hjullagerfett, annars funkar vilket kullagerfett som helst och också många universalfett, men som sagt, finns hjullagerfett hos biltema för billig peng

Byt till kapslade lager istället, om du nödvändigtvis ska fetta in de gamla lagrena så var sparsam med fettet, en av de vanligaste orsakerna till lagerskador är faktiskt för mycket fett så att det blir varmgång i lagret.

Om lagret inte är kapslat så kanske det är idé att byta det helt när du ändå har lossat hjulet? Till ett 2RS lager alltså.

Byt till kapslade lager istället, om du nödvändigtvis ska fetta in de gamla lagrena så var sparsam med fettet, en av de vanligaste orsakerna till lagerskador är faktiskt för mycket fett så att det blir varmgång i lagret.

Är det ens möjligt att köra ett mc hjullager för varmt?

De hjullager jag har bytt på mc har alltid varit sönderrostade, så jag bruka smeta på så mycket fett det bara går.

Men det kanske inte är rätt?

tror ta mig tusan det är inkapslat (sitter f.ö. på en kawa 750 från -07 så det är ingen idé att byta än iaf!)

Klart de har på biltema :P får bli en tub

tror ta mig tusan det är inkapslat (sitter f.ö. på en kawa 750 från -07 så det är ingen idé att byta än iaf!)

Klart de har på biltema :P får bli en tub

Om det är kapslat så låt det vara tills det börjar glappa.
Tror inte du tjänar något på att ta bort kapslingen för att tillföra fett.

Är det ens möjligt att köra ett mc hjullager för varmt?

De hjullager jag har bytt på mc har alltid varit sönderrostade, så jag bruka smeta på så mycket fett det bara går.

Men det kanske inte är rätt?

Med för mycket fett i så är risken att kulorna glider istället för att rulla, har inte SKF-boken här men det ska inte vara många gram fett i ett lager i den storleken.

Sen har du alldeles rätt i att det på hojar ofta blir rostskador, främst pga överdrivet tvättande.

Generellt så gäller det att fylla lagret fullt vid nymontering, och inte då sagt att man ska pressa in allt vad tyget håller för utan lagom.

Jag har formel så ni kan få räkna själva hur mycket som ska i.

Sitter och kollar lagerskador dagligen under lupp och även mätning av lager i drifter. och de man oftast ser är för dåligt med fett! eller en dålig kvalisort.

Jepp, det var slutna lager på hjulet, hur skall dessa smörjas då? skall de smörjas öht?

Om de ska smörjas, duger biltemas eller skall man pynta några kronor till för mer "riktigt" fett?

Får se om de har nåt passande på stationen de monterar midjelagrena på lastmaskinerna på jobbet :D

Om man har 1 av 3 bakhjulslager som går lite "hackigt" när man drar runt det, men annars inte glappar eller känns trögt - byta, eller testa att trycka i lite fett?

Om man har 1 av 3 bakhjulslager som går lite "hackigt" när man drar runt det, men annars inte glappar eller känns trögt - byta, eller testa att trycka i lite fett?

du har fått microsvetsningar i lagret troligtvis av vatten som har kommit in när man tvättat,eller av felaktig montering, bara att byta lagret.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick