fett till hjullager?

Hej!
Jag kör med X2000 hjullagerfett!:tummenupp
Alltså X2000 som i tåg!:)
Svårt att få tag på, men klart det bästa som finns.
Pma om du vill ha en skvätt.

Säkert ett bra fett till tåg, men tveksamt om det är ett bra fett till hjullager på en MC.
Ren instinktivt känns det som att det fettet är av någon EP-typ eftersom det borde utsättas för betydligt höre laster.

Å andra sidan så är lagrena på en mc bland det enklaste i lagerväg och skulle i princip kunna smörjas med vad som helst så länge det är rent.

Bra fett är rätt fett på rätt ställe :tummenupp

Till hjul- och sving- och styrlager, hjul och svingaxlar etc, så använder jag gärna ett lagerfett av den trådiga/klistriga typen. Inte lagerfett som är som lättflytande gele. Detta just för att få fettet att stanna kvar länge även om det tex skulle komma in vatten. kapslingen på hojar är ju nämligen ofta rätt simpel.
Ett sådant trådigt fett är tex Omega 77.

Det stora hotet mot hjul- och sving- och styrlager på mc är ju nämligen enligt min erfernhet att fettet ger sig av och in kommer istället vatten (och smuts). I synnerhet när folk provar julklappstrycktvätten på hojen.

Last edited:
Lithiumfett då?

Nästan alla kullagerfetter är litiumtvålfett.

Det funkar bra till kul- och rullager, men är inte av den sega trådiga typen. Det är dock den typen av fett som man vanligen använder till dessa lager på hojfabriken samt i märkesverkstader, så det är inget fel att använda det.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back