FI-lampan blinkar för att jag kopplat bort ljusen!

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Hej, håller på att bygga om en gsxr 1000 k9 till banhoj, och har fått på racekåpor. Har då såklart kopplat ur alla kontakter till bakljus, blinkers och framljus. Men nu får jag inte igång hojen. Och F1 lampan blinkar.
Blir det så bara för att man kopplat bort ljusen, eller har jag lyckats med något dåligt?

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Hoj
Får fram felkod: C23 - TIPOVER SENSOR
Vad gör man åt detta tro? :jisses

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kanske kontrollera att TIPOVER SENSOR
är monterad ? (du har väl inte tagit bort den, kopplat ur den ?)
sitter i rätt läge ?
är inkopplad ?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Verkar finnas mycket filmer på YT om detta - orkade inte gå igenom det, men både funktion och hur man förbikopplar den ser ut att finnas info om
Tillägg:
Kunde inte låta bli att kolla - på 600:an som finns med på filmen så sitter den fast i skylthållaren, så den strök väl med när du tog bort baklampa/blinkers

Last edited:

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Hoj
Tack! Det löste sig, sensorn låg upp o ned (jag inte visste va en sensor)
Men nu har lärt sig hur man får fram felkoder iaf.. kan ju va bra, med tanke på hur jag krånglar ?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
också lite OT
jag hade en gps tracker för många år sedan, med en magnet som skulle hålla trackern på plats.
det gjorde den inte & flyttade sig en decimeter, vilket påverkade tipp sensorn & hojen dog mitt i körning.. efter en massa googlande kom vi på och jag kunde fixa felet & sedan köra hem

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Hoj
Halvt OT, men jag råkade montera tippsensorn 90 grader fel sett uppifrån, så när man gav fullgas eller körde över vägbulor dog motorn :gnissla
Tänk om den där jäkla sensorn får för sig att slå av motorn vid fullt nedlägg, om den skulle få nåt frispel å känna fel... fan vad jobbigt läge det kan bli då:kryckor

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tänk om den där jäkla sensorn får för sig att slå av motorn vid fullt nedlägg, om den skulle få nåt frispel å känna fel... fan vad jobbigt läge det kan bli då:kryckor
Som jag nämnt i tidigare inlägg så finns en YT-film om hur den förbikopplas - principen borde vara lika på alla Suzuki tycker jag - testa det så kan du lägga ner som Marc M.

• Gilla
Reaktioner: 2K

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
också lite OT
jag hade en gps tracker för många år sedan, med en magnet som skulle hålla trackern på plats.
det gjorde den inte & flyttade sig en decimeter, vilket påverkade tipp sensorn & hojen dog mitt i körning.. efter en massa googlande kom vi på och jag kunde fixa felet & sedan köra hem

Inte så jäkla svårt att vara tjuvjägare om man dopar hojen med en tracker... :clown

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jotack, jag hade en banhoj som hade en i högsta grad hembyggd kabelstam, och vi kan väl säga att han som hade gjort den hade lite utvecklingspotential, för det glappade i den. Det gjorde att hojen gärna tvärdog när man lutade omkull den, i 1-2s ungefär, sen hoppade den igång igen. Då hade den också mättats med luft/soppa-blandning, och sparkade iväg rejält, och sen dog tändningen i 1-2s igen, på repeat, tills man var ute på rakan. Ordet spännande fick en helt ny innebörd :fakta

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Det hände rejäla masskrascher på exempelvis Daytona när tippsensorn blev ett krav på 90 talet. Iom de rejält doserade kurvorna så lutade hojarna mer än vad sensorn tillät och låg folk då en meter bakom för en bra slipstream på rakan så kan ni nog räkna ut vad som hände.

• Gilla

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Det hände rejäla masskrascher på exempelvis Daytona när tippsensorn blev ett krav på 90 talet. Iom de rejält doserade kurvorna så lutade hojarna mer än vad sensorn tillät och låg folk då en meter bakom för en bra slipstream på rakan så kan ni nog räkna ut vad som hände.
Förr (i alla fall) kände väl tipsensorn på mc av g-kraftens rikting. Dvs man kunde köra med typ 60 graders nedlägg i en kurva, men om man lutade cykeln lika mycket stillastående så bröt tippsensorn.
Rollover-sensorn i bilar och arbetsfordon är dock gyrobaserade vad jag vet.

• Gilla

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Aldrig hört att tippsensor skulle vara ett problem annat än om man flyttar och inte monterar rätt på en hyfsat modern hoj, mina har aldrig dummat sig iaf. och fixar fullt nedlägg sålänge man håller sig på hjulen.

Bryter fint när man väl ligger och hojen funkar igen så fort man rest upp den, som det ska vara. ?

Troligen finns ingen anledning att montera bort den på någon hoj idag annat än om man vill hålla motorn igång för att snabbt komma iväg när man lagt sig då men då riskerar man ju fylla cyllarna med grus om man går i fållan med motorn igång sååå. . .

• Gilla

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Hoj
Jotack, jag hade en banhoj som hade en i högsta grad hembyggd kabelstam, och vi kan väl säga att han som hade gjort den hade lite utvecklingspotential, för det glappade i den. Det gjorde att hojen gärna tvärdog när man lutade omkull den, i 1-2s ungefär, sen hoppade den igång igen. Då hade den också mättats med luft/soppa-blandning, och sparkade iväg rejält, och sen dog tändningen i 1-2s igen, på repeat, tills man var ute på rakan. Ordet spännande fick en helt ny innebörd :fakta
Hahaha.. underbart :rofl

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Hoj
Aldrig hört att tippsensor skulle vara ett problem annat än om man flyttar och inte monterar rätt på en hyfsat modern hoj, mina har aldrig dummat sig iaf. och fixar fullt nedlägg sålänge man håller sig på hjulen.

Bryter fint när man väl ligger och hojen funkar igen så fort man rest upp den, som det ska vara. ?

Troligen finns ingen anledning att montera bort den på någon hoj idag annat än om man vill hålla motorn igång för att snabbt komma iväg när man lagt sig då men då riskerar man ju fylla cyllarna med grus om man går i fållan med motorn igång sååå. . .
Då släpper jag detta med tip sensorn.. ska varken till Daytona och är ingen Marc M.. så borde var lungt?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Då släpper jag detta med tip sensorn.. ska varken till Daytona och är ingen Marc M.. så borde var lungt?

Ha ha, luta kan du göra ändå till du ligger på backen, är inte vinkeln i sig dom bryter utan först när du inte längre svänger.

+60grader är inga problem. . ..eller. ja, måste ju ha ordning på materialet och sig själv osv. men just för tippsensor är det lugnt. ?
Senaste avåkningen för mig hade den inte brutit när jag undrade vad det var för skrapande ljud, var visst bromsgreppskyddet som slipade lite asfalt. . . .?

• Gilla
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad