fi-lampan på gsxr

T0bbe

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2009
Hoj
Gsxr 1000 -01 - SÅLD, ZX10R -07 SÅLD, GSXR 1000 -07 Mycket nöjd!!!
fi-lampan har en benägenhet att tändas ibland på tjejens hoj (gsxr 1000 -02). Och när hon stänger av hojen så slutar den att lysa. Som jag har uppfattad det så har fi-lampan med avgasreningen och insprutet att göra, eller? så vad kan då vara problemet?

Last edited:

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Hoj
Oooooolika.
Väldigt ofta är det servon till den variabla avgasporten som krånglar. Jag har haft det problemet på två av mina fyra GSXR 1000.

Men börja i rätt ände! Under kutsen på vä sida så finns en kontakt med en gummihylsa på. När FI lampan börjar lysa så stänger du av hojen, tar ett gem eller valfri kabel och byglar kontakten. Du vrider på tändningen och får upp en felkod i displayen. C-00 betyder att det inte är ett fel, eller att det är intermittent rättare sagt. Till 99% avgasporten. Även C-46 (vill jag minnas) är kärvande avgasport.

Om det är avgasporten kan man smidigt "lösa" problemet genom att klippa en kabel på ECU:n. Det är en brun/svart kabel. Gör du detta vill du ev även ta bort vajrarna mellan servon och avgasporten, beroende på hur mycket den kärvar. Den kan fastna i ansträngt läga och hojen går då som en påse skit.

Alternativt så byter du servo. Man kanske kan smörja den? Jag har aldrig provat, jag har kört klipp-metoden.
Man förlorar väl några hästar i botten, men är man lat så är man. :)

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Väldigt ofta är det servon till den variabla avgasporten som krånglar. Jag har haft det problemet på två av mina fyra GSXR 1000.

Men börja i rätt ände! Under kutsen på vä sida så finns en kontakt med en gummihylsa på. När FI lampan börjar lysa så stänger du av hojen, tar ett gem eller valfri kabel och byglar kontakten. Du vrider på tändningen och får upp en felkod i displayen. C-00 betyder att det inte är ett fel, eller att det är intermittent rättare sagt. Till 99% avgasporten. Även C-46 (vill jag minnas) är kärvande avgasport.

Om det är avgasporten kan man smidigt "lösa" problemet genom att klippa en kabel på ECU:n. Det är en brun/svart kabel. Gör du detta vill du ev även ta bort vajrarna mellan servon och avgasporten, beroende på hur mycket den kärvar. Den kan fastna i ansträngt läga och hojen går då som en påse skit.

Alternativt så byter du servo. Man kanske kan smörja den? Jag har aldrig provat, jag har kört klipp-metoden.
Man förlorar väl några hästar i botten, men är man lat så är man. :)
Det går att laga den ifall det är felet. Är man bara normalhändig, har en borr maskin och en lödkolv så... Den säljs inte som reservdel separat utan endast tillsammans med spjällhusen....

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Kan man bara koppla ur avgasportens servo eller måste man bygla eller köpa till nåt extra?

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Hoj
Oooooolika.
Kan man bara koppla ur avgasportens servo eller måste man bygla eller köpa till nåt extra?

Jag har inte behövt bygla något, men jag har låtit själva servon sitta kvar inkopplad och bara plockat bort vajrarna.

Det går att laga den ifall det är felet. Är man bara normalhändig, har en borr maskin och en lödkolv så... Den säljs inte som reservdel separat utan endast tillsammans med spjällhusen....

Ebay! :)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
FI lampan kan lysa vid många olika fel så kolla vilket fel det är innan du hoppar på avgasservon. Går att göra själv om man söker lite (typ byglar två sladdar innan man startar, vet inte säkert vad det är på just gixxer1000-02)

Edit: Ja, nån var före, började skriva inlägg men blev avbruten.

Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
FI måste ju stå för "Fel-indikator" va? Det betyder att något är fel tror jag. :smasha

T0bbe

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2009
Hoj
Gsxr 1000 -01 - SÅLD, ZX10R -07 SÅLD, GSXR 1000 -07 Mycket nöjd!!!
tack för svaren grabbar! ska ge mej på hojen imorgon och se om jag kan lösa det

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Man behöver inte bygla. Lika enkelt att dra ur stiftet ur kopplingsplinten.

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
675 Track, cbr250
Min gsxr 600 spökade likadant men då var det bara jordningen som spökade. Var inte åtdragen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln