Fibromyalgi och mc-körning?

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Tänkte kolla om det är någon härinne som också har fibro men som aktivt kör hoj?

Jag har mer eller mindre givit upp tanken på att kunna köra, men samtidigt finns hojen i garaget och det fåniga leendet när jag ser motarder fara fram försvinner inte. Okej, sporthojar framkallar leenden ibland dom med:rodnar

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Vad är fibromyalgi?:va

Kortfattat: Ett resultat av att ha för ont av skador under för lång tid så hjärnan börjar producera smärtor som inte finns...typ. Den utlöser problem som för min del påminner om reumatism och gör att läkarna alltid envisas med att testa mig för just det. Därav har jag slutat gå till läkare, för jag blir lite irriterad av att slösa tid på onödiga provtagningar som jag redan vet svaret på.För att svara på nästa fråga: Nej, jag ligger inte hemma och sparkar mig trött, jag jobbar (lite drygt) heltid och tänker fortsätta med det.
Tyvärr har fibron valt att ge sig på mina armar och händer till stor del och det ger problem vid t.ex mc-körning:gnissla

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om jag inte minns fel läste jag en rapport om forskning som visade att fibromyalgi antagligen beror på överskott av blodkärl, specifikt i händerna. Och som alla vet fungerar blodkärl som nerver också.
Så med lite hopp så kanske det dyker upp en bot mot dina problem om några år. Annars, har du testat att köra några andra typer av hojar för att se om det fungerar bättre för dig?

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Prova?
Man mår bra (bättre) av att göra saker man tycker om. Om det funkar vet bara du. Det kan ju ingen annan avgöra. Det finns så många (dumma) rekommendationer från alla möjliga människor/experter/läkare som har hindrat folk att göra sån't de gillar. I onödan.
Och du verkar inte vara så'n att du bara lägger dig ner.
Så kör på du...

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det kan säkert arta sig olika för alla men min mor har reumatiska besvär i samband med fibro. Hon är känslig mot vibrationer. Jag skulle rekommendera att prova någon hoj som vibrerar mindre. Honda CB 1000 är den hoj jag har kört som har haft absolut minst kännbara vibrationer. Du kan säkert få låna en vibrationsmätare från arbetsterapin eller motsvarande och mäta dig fram till rätt båge.

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Som alltid har SH svar.
Jag ska nog trotsa mig själv och bege mig ut och testa att köra i helgen:yoparty

Min mc kommer jag aldrig byta ut, hon kom till oss som nyfödd och fick ny look som min förlovningspresent, gubben körde henne fram till mig på bröllopet eftersom jag vägrade gifta mig utan hennes närvaro. Hon är lagom intesåtung för mina 50 kilo och är sänkt så jag når ner till marken. Dessutom har hon Yoshi helsystem numera:kär

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du kan testa att få gjort tyngre styrändvikter (om du ens har några idag?) Göra avvibrerade risers är en ytterligare hjälp. Syftet är att ta bort vibrationerna i styret som kanske kan hjälpa?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Du kan testa att få gjort tyngre styrändvikter (om du ens har några idag?) Göra avvibrerade risers är en ytterligare hjälp. Syftet är att ta bort vibrationerna i styret som kanske kan hjälpa?

Skulle ju ev gå å fylla styret me blyhagel om vanliga vikter inte räcker...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Absolut en bra idé. Jag har provat med sand och det gjorde också nytta. Men då måste det va ordentligt tätt vid ev. hål. Blyhagel är lite större :tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Se till att ha väldigt välbalanserade hjul, det minskar också vibrationerna. Det finns handtagsgummin som är mer vibrationshämmande än andra också, precis som olika handskar fortplantar vibrationerna olika bra.

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Får be gubben kika på vibrationshämmarna.
Blyhagel skulle vara bra att ha, går det att fixa någon skjutanordning till det hela?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
går det att fixa någon skjutanordning till det hela?

nog lättast att fixxa någon slags svartkruts laddning med eltändning , tunt gods i dagens styren så dom pallar inte speciellt höga tryck .... vad tänkte du skjuta ? , blåsa av en salva när man kör om en surgubbe i en S80 skulle iofs sitta bra ibland :D

vad jag tror du menade .... blyhagel kan du tjacka i tex fiskeaffärer (kallas även sänken) ,dykaffärer(dom anväder det som vikter) samt jakt och skyttebutiker (hagel å sånt är ej licensplik´tigt när du köper det "löst") bort med en styrända å häll i tills det e fullt å sen på med styrändan igen

Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...