Fick domen idag....

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
För ca. 5 månader sen blev jag av med mitt KK under självförvållad men ändå tvivelaktigt omständighet. Polisbil utan mätutrustning förljde efter mig när jag gjorde en acceleration från 50 till 150 km/h på en väg med hastighetsbegränsning på 50 km/h, i polisrapporten skrev dom 180 km/h! Det tvivelaktiga var att dom inte hade mätt hastigheten under tilräckligt lång sträcka och inte heller haft konstant fart som jag (detta är praxis för att man ska kunna dömmas till hastighetsöverträdelse).

Domstolen gick delvis på deras linje och dömde mig till grov hastighetsöverträdelse med motivering att jag måste ha kört över 130 km/h vid det aktuella tillfället. Hade dom haft mig på film eller mätt med laser så hade påföljden varit vårslöshet i trafik!

Med detta slog jag söder teorier om att polisen måste ha en på film eller laser för att hastighetsöverträdelsen ska gälla. Böterna gick på 5100 kr och körkortet får jag tillbaka!

Det hade kanske kunnat sluta annorlunda om jag hade överklagat men nu är det bakom mig och böterna var inte så farliga, trots allt har jag faktiskt gjort mig skyldig till brottet!

I am back!!!!!!!! :banana :yoparty :banana

...snart i alla fall!!!

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Mr K skrev:
Grattis. Får du någon typ av kompensation att du varit av med ditt KK?

Noop, eftersom jag inte blev friad!!! Skit samma dock :)

Ylvisen

This bitch bites...
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
SV650
T509 skrev:
Noop, eftersom jag inte blev friad!!! Skit samma dock :)

Skönt att man kan köra "lagligt" med dig nu då.... hm... Synd att det är 70 mil mellan Malmö o Uppsala bara...

Gullefjun

En kyckling
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
Svart Z1000
Då får man grattulera ... eller vad man nu ska säga när någon får böta 5100 :confused:
Fast det var ju bra att du får tbx kortet :tummenupp

M@rre74

Radical Riders
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
CBR 900RR -98 *SÅLD*
:tummenupp skönt att kortet är hos ägaren igen

5100....ja det är väl för att dom gjort av med för mycket soppa på onsdagarna nu :kocko plus alla lampor som gått sönder när dom blinkat så in i H....e

Last edited:

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
5100 spänn i böter?!
eek2.gif

bandito

bandito
Gick med
18 Apr 2005
Hoj
hojlös
kanske låter dumt....men vet någon vad påföljderna blir om man kör utan kort.
frågar eftersom jag o en polare hade en liten insident på ölandsbron igår :huvet

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
bandito skrev:
kanske låter dumt....men vet någon vad påföljderna blir om man kör utan kort.
frågar eftersom jag o en polare hade en liten insident på ölandsbron igår :huvet

stoffe... vad har du nu gjort?
:tungan

Robz

Guest
bandito skrev:
....men vet någon vad påföljderna blir om man kör utan kort.....
...utan att fysiskt ha kortet med, eller att fysiskt blivit av med kortet och ändå kört? Viss skillnad där :va (Eller att köra utan att någonsin haft kort :pangihuve )

Köra utan Legitimation, ger knappt böter va?
Köra olovligt kan ge spännande påföljd....

bandito

bandito
Gick med
18 Apr 2005
Hoj
hojlös
Robz skrev:
...utan att fysiskt ha kortet med, eller att fysiskt blivit av med kortet och ändå kört? Viss skillnad där :va (Eller att köra utan att någonsin haft kort :pangihuve )

Köra utan Legitimation, ger knappt böter va?
Köra olovligt kan ge spännande påföljd....

ok..det sistnämda. blev av med kortet.blev klockad på ölandsbron för 115...där e 70.

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
bandito skrev:
ok..det sistnämda. blev av med kortet.blev klockad på ölandsbron för 115...där e 70.

Inte för att vara en moraltant för att gud vet att jag inte har rättighet till det men har man blivit av med KK och ändå kör över hastighetsgränserna är väl lite att ta i!!!

Nu för att besvara din fråga så är det så att om man blir stoppad i en rutinkontroll och har indraget KK är påföljden ytterliggare 6 månaders indragning men eftersom du körde 45 över hastighetsbegränsningen som medför 3 månaders indragning kan jag tänka mig att detta läggs på dom 6 månader så allt som allt blir det 9 månader + det du har nu. Störigt att dom skulle stå precis där, jag har haft tur och klarat mig undan!!! Om ditt KK är indraget på mer än 3 månader nu som det är kan det hända att du måste ta om det, i så fall kan det vara läge att anlita en duktig försvarare som kan kanske ordna med lite rabbat men jag tvivlar på det.

Hoppas att det ordnar sig!!!!!

Last edited:

Clara

you get no glory if you've got no balls
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha SRX-6 -89'a
T509 skrev:
Inte för att vara en moraltant för att gud vet att jag inte har rättighet till det men har man blivit av med KK och ändå kör över hastighetsgränserna är väl lite att ta i!!!

Nu för att besvara din fråga så är det så att om man blir stoppad i en rutinkontroll och har indraget KK är påföljden ytterliggare 6 månaders indragning men eftersom du körde 45 över hastighetsbegränsningen som medför 3 månaders indragning kan jag tänka mig att detta läggs på dom 6 månader så allt som allt blir det 9 månader + det du har nu. Störigt att dom skulle stå precis där, jag har haft tur och klarat mig undan!!! Om ditt KK är indraget på mer än 3 månader nu som det är kan det hända att du måste ta om det, i så fall kan det vara läge att anlita en duktig försvarare som kan kanske ordna med lite rabbat men jag tvivlar på det.

Hoppas att det ordnar sig!!!!!

han blev väl av med kortet på grund av att han körde för fort på ölandsbron, och undrar nu vad som händer om han ger sig ut och kör försiktigt utan att ha kortet, som jag uppfattade det.
det här skulle han ju iof. kunna säga själv, men det tror jag inte lillponken skulle klara av lika bra som jag minsann. :tungan

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Clara skrev:
han blev väl av med kortet på grund av att han körde för fort på ölandsbron, och undrar nu vad som händer om han ger sig ut och kör försiktigt utan att ha kortet, som jag uppfattade det.
det här skulle han ju iof. kunna säga själv, men det tror jag inte lillponken skulle klara av lika bra som jag minsann. :tungan

Då är det en annan sak, då blir påföljden 6 månader utan KK utöver det som man redan fick, dvs om man åker dit i en rutinkontroll. Bara att köra försiktigt, hålla sig till hastighetsgränserna och inte köra inne i stan samt inte köra med folk som stuntar, det hjälper om ens hoj är helt laglig också, inga miniblikers, miniskylt, slipon m.m. Trafikförsäkringen gäller även utan KK men skulle man vurpa så får man inget!!!

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
H-D, Choppa
Grattis och skönt att du e tillbaka igen...!!! Kör så det ryker!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024