Fick en 2:a på besikningen pga "not for highway use" (Däck)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Lustigt att folk hakar upp sig på däckmönstret. Mc-däck för asfalt är inte beroende av mönstret på samma sätt som tex crossdäck,det är istället gummits egenskaper som gör att vi har fäste. Mönstrets huvudsakliga uppgift är att transportera bort vatten. Sen har olika däck olika egenskaper, slicks har tex mycket bättre fäste, men ett betydligt högre, och snävare, arbetstemperaturområde än ett gatdäck som har sämre fäste men ett bredare temperaturområde. Utanför sina områden har alla däck dåligt fäste och ibland tom farliga egenskaper.

Däremot behöver man en viss tjocklek på gummit i däcket för att få rätt egenskaper i däcket, gummit behöver kunna röra sig och leva, annars blir det stumt och dött och får klart sämre fäste.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Nej min son, du har helt fel, det finns inga mönster alls i mitten på mitt bakdäck. Pirelli Super Corsa, fullt godkänd bakdäck:7peta

Nja många gatdäck saknar mönster i mitten

Det är då underligt mina vänner att bilprovningen själva säger:

"däckens mönsterdjup, minst 1 mm över hela slitbanan"

jag vet ej hur man inte kan räkna mitten som slitbana, har själv fått underkänt på att jag glidit in med bakdäck som saknar mönster i mitten (liknande trådskaparens däck) :gnissla

Pirelli Supercorsa har förövrigt mönster som sträcker sig mot mitten när de är nya så troligtvis finns det en gräns någonstans runt mitten. Jag tror att våra mittenperspektiv är olika satta :hihi

Last edited:

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Lägger mej inte i huruvida däcket är lagligt eller ej, men att underkänna pga "not for highway use" är felaktigt.
Besikningsgubbar gör lite som dom vill, det den ena godkänner går inte för nästa etc..

OT:
Fick nerslag på feldragna bromsslangar en gång, fastän det var volvos orginaldragning från fabrik^^ O ja jag fick faktiskt rätt tillslut men med facit i hand och en mycket tidsödande procces skulle jag hållit käft och tagit en ombesikning på annan ort.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)

jag vet ej hur man inte kan räkna mitten som slitbana, har själv fått underkänt på att jag glidit in med bakdäck som saknar mönster i mitten (liknande trådskaparens däck) :gnissla

Pirelli Supercorsa har förövrigt mönster som sträcker sig mot mitten när de är nya så troligtvis finns det en gräns någonstans runt mitten. Jag tror att våra mittenperspektiv är olika satta :hihi

312_347_pilot_one_road_track.jpg

Har ju inte mönster över mitten och är ändå ok för gata. Du hade väl E4 platta :)

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Dom syftar nog på att inget mönster får understiga dom satta 1mm, tidigare fick t.ex bilar köra med mindre än 1,6mm på 30% av slitytan.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Metzeler Z6 Roadtec har inget som helst mönster i mitten på bakdäcket, tanken är att att framdäcket ska skyffla undan vattnet och utan mönster håller bakdäcket bättre :tummenupp

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Vid besiktning av endurohojar mm ska det vara gatgodkända sk FIM däck, det enda som skiljer är att dubbutsticket på bakdäcket är någon mm kortare än "Not for highway" varianten. Alla KTM EXC levereras med Metzeler Six days Extreme, som med fördel kan sparas o krängas på vid besiktning för att blidka även den mest grinige på bilprovningen. Slicks på landsväg är livsfarligt!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lägger mej inte i huruvida däcket är lagligt eller ej, men att underkänna pga "not for highway use" är felaktigt.
Besikningsgubbar gör lite som dom vill, det den ena godkänner går inte för nästa etc..

.

Tveksamt, visa ett däck som har "not for highway use" samtidigt som det har ECE märkning enligt kravet för vägtrafik i Sverige.

Tillverkarna verkar generellt göra sig omaket att få däck godkända både genom europeisk och amerikansk norm.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
ok, men känns lite surt då han grundade avslaget på att det står not for highway use, inget annat. Då borde det inte gå att besikta crossar, enduros mm.

Endurohojar kör på sk. F.I.M däck. Godkända för gata, så därför klarar man sig igenom bes. Men sen finns det gubbar som inte ens tittar på däcken, så liknar ett lotteri ibland tycker jag. :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Förstår jag den här tråden rätt så bör alla framtida varningstexter alltid stå på svenska.

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
"not for highway use" enligt dot (=Department Of Transportation), dvs regler som gäller i USA. Här hemma gäller EU-regler.

Bra att påpeka för besiktningsfolket.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Tveksamt, visa ett däck som har "not for highway use" samtidigt som det har ECE märkning enligt kravet för vägtrafik i Sverige.

Tillverkarna verkar generellt göra sig omaket att få däck godkända både genom europeisk och amerikansk norm.

Så om man filar bort "not for" så är däcket lagligt:gnissla

Vad som står på däcket är irrelevant och det ska inte kunna underkännas pga att det stod en text på däcket utan bara om det saknar märkning eller dokumentation.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville

Mina däck har inga mönster i mitten:tummenupp
Och dom är fullt godkända för gata.
Googla på Street Triple 2013 och du skall finna.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Kqa8CLF.jpg

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...