Fick upp den på bakhjulet....

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Ort
I ett hus?????
Hoj
Såld, MC-time-out???
....igår........ :D

Har aldrig provat innan men igår gjorde jag ett medvetet försök o
hör o häpna, den lyfte lite trots att det är en 600 Fazer.

Vilken känsla.. :squid .. så jag provade ytterliggare en gång och lyckades igen...... :rock

Efter detta har man fått en blodat tand...måste ha mera....men
är lite osäker på vad man ska tänka på vid "högre höjder"?

Tar gärna emot tips.
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Säg, Eisbaer, finns Triumphförsäkringen fortfarande?
Och hur mycket skulle du vilja ha emellan på en Svart SV650S 02 med 595 mil på mätarn?

//A.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Åh, det är enkelt. Det du behöver tänka på när du åker på bakhjulet är "högre". Det är i princip ingen risk att slå över i början, såvida du inte är helt befriad från självbevarelsedrift.

Lycka till.
 

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Ort
I ett hus?????
Hoj
Såld, MC-time-out???
Jepp!

Hjälm o hela kitet.

Om Fazer är lättstegrad??? Vet ej eftersom jag inte har provat innan. Den är trots allt ingen muskelhoj utan liten varvvillig sak.
 

hejdaniel

Medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Sthlm - Traneberg
Hoj
KTM 640-E 2003
Jo... den kommer upp ganska lätt. Men mina problem börjar just där, då börjar det läskiga, som Mattias sa, att gå ÄNNU högre. Det blir så känsligt på ettan i höga varv, jag måste lära mig koppla upp den på tvåan... eller växla mig dit :skrämd .. det är nog lite lugnare där.



DonTino skrev:
Jepp!

Hjälm o hela kitet.

Om Fazer är lättstegrad??? Vet ej eftersom jag inte har provat innan. Den är trots allt ingen muskelhoj utan liten varvvillig sak.
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
DonTino skrev:
....igår........ :D

Har aldrig provat innan men igår gjorde jag ett medvetet försök o
hör o häpna, den lyfte lite trots att det är en 600 Fazer.

Vilken känsla.. :squid .. så jag provade ytterliggare en gång och lyckades igen...... :rock

Efter detta har man fått en blodat tand...måste ha mera....men
är lite osäker på vad man ska tänka på vid "högre höjder"?

Tar gärna emot tips.

Känner igen känslan.. :tummenupp
Att det är en 600 spelar ingen större roll..
Efter lite tips härifrån forumet så har jag lyckats gasa upp den på 1:an utan problem..
Men sen har jag inte vågat mer..

"Övning ger färdighet"
 

hejdaniel

Medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Sthlm - Traneberg
Hoj
KTM 640-E 2003
Mattias skrev:
Åh, det är enkelt. Det du behöver tänka på när du åker på bakhjulet är "högre". Det är i princip ingen risk att slå över i början, såvida du inte är helt befriad från självbevarelsedrift.

Lycka till.

Mattias! Växling...?? Med eller utan koppling? Tänkte att det kanske blir jämnare utan... så man i ren förskräckelse inte råkar ge lite för mycket gas innan man lättar på kopplingen igen... = SMACK
 

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
DonTino skrev:
Den är trots allt ingen muskelhoj utan liten varvvillig sak.
Det är inte muskler du behöver, det är teknik! :tummenupp
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag växlar utan koppling. Är man tillräckligt högt upp så kan man växla med koppling, men dit har jag inte kommit än.
 

peuter

nyfiken som bara den
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha fazer 600
hejdaniel skrev:
Mattias! Växling...?? Med eller utan koppling? Tänkte att det kanske blir jämnare utan... så man i ren förskräckelse inte råkar ge lite för mycket gas innan man lättar på kopplingen igen... = SMACK


Daniel du får väl komma ut till jordbro så kan vi ju träna tillsammans...
 

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Ort
I ett hus?????
Hoj
Såld, MC-time-out???
Visst är teknik viktigast men lite muskler säger man inte nej till.

Är det någon som har slagit över eller varit på väg?
Vad gjorde Ni isf för fel då?

Går det verkligen så mycket fortare att växla utan koppling i jämförelse med koppling eller är det rycket man vill undvika?

Hur mår mc:en om man växlar utan koppling?

Snart tar man ledigt ifrån jobbet för att prova igen..... :D :D
 

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
Jag har också börjat att åka på bakslangen med min TT600R, men hur bra är det för hojen igentligen???
Vad är det som tar stryk av det?
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Hurtig skrev:
Jag har också börjat att åka på bakslangen med min TT600R, men hur bra är det för hojen igentligen???
Vad är det som tar stryk av det?

Framdämparna lär väll ta stryk.. Ialla fall om man slår ner så hårt som jag gjort.. :rodnar
Man får ju även ha i beräkningarna att en vurpa kan komma..
annars ska man nog försöka hålla sig på båda hjulen... :angel
 

Söder

Köra på 2 hjul, varför?!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Nånstans....
Hoj
R1 -02 **SÅLD** Suzuki GSR 600 -07
DonTino skrev:
Visst är teknik viktigast men lite muskler säger man inte nej till.

Är det någon som har slagit över eller varit på väg?
Vad gjorde Ni isf för fel då?

Går det verkligen så mycket fortare att växla utan koppling i jämförelse med koppling eller är det rycket man vill undvika?

Hur mår mc:en om man växlar utan koppling?

Snart tar man ledigt ifrån jobbet för att prova igen..... :D :D
Jo visst har man legat på rygg en gång...
Men hey! Nu vet jag var tippläget är!
Felet: Växla mellan 1:an och 2:an hamna för högt på varvet och
tanken slog i hjälmen och jag låg på rygg på asfalten.

Använd koppling! Det är betydligt snällare motor växellåda.
Du växlar väl med koppling när du kör normalt?! Så varför inte
när du slangar??
Skulle man hamna för högt på varvet som jag gjorde så kan man
enkelt dra in kopplingen (om man inte lärt sig använda fotbromsen) om man ligger för högt.

Och facit till att lyckas med bakhjulskörning:
Träna, träna, träna, träna!!!!
Finns ingen genväg.
 

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Ort
I ett hus?????
Hoj
Såld, MC-time-out???
Söder skrev:
Jo visst har man legat på rygg en gång...
Men hey! Nu vet jag var tippläget är!
Felet: Växla mellan 1:an och 2:an hamna för högt på varvet och
tanken slog i hjälmen och jag låg på rygg på asfalten.

Använd koppling! Det är betydligt snällare motor växellåda.
Du växlar väl med koppling när du kör normalt?! Så varför inte
när du slangar??
Skulle man hamna för högt på varvet som jag gjorde så kan man
enkelt dra in kopplingen (om man inte lärt sig använda fotbromsen) om man ligger för högt.

Och facit till att lyckas med bakhjulskörning:
Träna, träna, träna, träna!!!!
Finns ingen genväg.

Tackar för svaret. Antog att för högt varv är boven vid växlingar.
Fotbromsen är jag nästan för "förberedd" med och bromsar antagligen för tidigt

Hur gick det med Dig o hojen efter vurpan?

Tyvärr verkar träningsperioden lida mot sitt slut med tanke på vädret men som sagt blodad tand medför med all säkerhet flera
"träningspass" när tillfälle ges.
 

Söder

Köra på 2 hjul, varför?!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Nånstans....
Hoj
R1 -02 **SÅLD** Suzuki GSR 600 -07
DonTino skrev:
Tackar för svaret. Antog att för högt varv är boven vid växlingar.
Fotbromsen är jag nästan för "förberedd" med och bromsar antagligen för tidigt

Hur gick det med Dig o hojen efter vurpan?

Tyvärr verkar träningsperioden lida mot sitt slut med tanke på vädret men som sagt blodad tand medför med all säkerhet flera
"träningspass" när tillfälle ges.
Japp, det höga varvet var bovet i dramat.
Klarade mig ganska bra. Slog väl runt i ca 120km/h.
gled lite på asfalten.. Ställde mig upp, ganska hel i kroppen...
För SJÄLVKLART använder jag FULL skyddsutrustning. Vilket
jag förutsätter att du oxå gör om du ska hålla på att leka.
Hojen var det bara soppor av :död Blev inlösen.

Men klart man fick blodad tand. Nu är det bland det roligaste
som finns att åka runt och slanga!
 

Clansman

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
hojlös för tillfället
Jag läste på R1-forumet att lådan inte tar speciellt mycket stryk om man växlar utan koppling, bara man slår av gasen en kort stund innan växlingen, många där använde inte ens kopplingen då dom växlade upp från 2'an och högre, bara 1-->2'an upp och alla ner. Är själv inte kunnig på motorer för 5 öre men men..
Det är väl främst för att det till en början "känns" enklare att växla utan koppling man gör det, inte för att det går så mycket "fortare", men det blir 1 mindre sak att fokusera på då man ska över till tvåan.
Var nära att slå över med ninja 600'an några ggr., främst för att man går för högt innan man växlar eller att man möter med för mycket gas efter växlingen..
 

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1-03 såld
Hur långt har ni kört som längst då? .................. dags o skryta :cool: ....... jag har kört 1,45 kilomter.. sen kom ett rödljus..... :zpy men det var med "cykel" :D ... ganska nöjd ändå.. var ju mycket backar o så så man fick nästan kramp i bromshanden =)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top