Fiddy 250cc setup/trimdelar?

Snofla

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2025
Hoj
X-PRO FX 250
Tänkte få lite mer liv i fiddyn min, en 250cc xpro från motorsweden, org 18hk. sitter redan 30mm fögge o sportavgas. tänkte typ sportluft och ostrypt cdi, finns det ngt redigt bra o göra? funderade på att borra men då måste jag nog ha ny kolv ifall ja vill märka någon skillnad. vet inte ens om det finns bra delar till lifan 230cc motor 5vxl.

tack på förhand

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Sportluft ev +0,1hk och i sämsta fall -5hk
Konvertera till insprutning och optimera, det finns ju flera olika ecu'er att välja mellan.

Men det måste ju finnas färdiga cylindrar med större CC, kolla aliexpressen och liknande sidor.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Byt kamaxel , -då kan det bli skillnad.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Sälj skiten och köp en riktig 250cc cross istället, det kommer bli billigare i slutändan.

Snofla

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2025
Hoj
X-PRO FX 250
Sportluft ev +0,1hk och i sämsta fall -5hk
Konvertera till insprutning och optimera, det finns ju flera olika ecu'er att välja mellan.

Men det måste ju finnas färdiga cylindrar med större CC, kolla aliexpressen och liknande sidor.
Alixpress 😭

Har redan 30mm fögge ju, rätt bra. Sportluft skulle vara bra eftersom det sitter org filter som består av stål ull typ haha

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
All form av optimering, dvs kamaxlar, portning, polering, avgas- luftfiltermodifiering innebär bara att man öppnar stalldörrarna så att hästarna som finns där kan komma ut lite snabbare. Enda sättet att faktiskt öka effekten är mer kubik och/eller högre varvtal. Höga varvtal sliter mer på motorn och kan potentiellt rasa den. Mer kubik är snällare och ger i regel en trevligare motor. Jag hade letat cylinder/kolv lösningar... :)

...eller varför inte turbo?

Snofla

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2025
Hoj
X-PRO FX 250
All form av optimering, dvs kamaxlar, portning, polering, avgas- luftfiltermodifiering innebär bara att man öppnar stalldörrarna så att hästarna som finns där kan komma ut lite snabbare. Enda sättet att faktiskt öka effekten är mer kubik och/eller högre varvtal. Höga varvtal sliter mer på motorn och kan potentiellt rasa den. Mer kubik är snällare och ger i regel en trevligare motor. Jag hade letat cylinder/kolv lösningar... :)

...eller varför inte turbo?
Tackar, vart kan jag hitta cylinder kit? E ju kina maskin

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Du behöver inte trimma den, för
"X-Pro FX 250cc är ett riktigt monster med sina 17hk. Detta är modell för dig som inte vill riskera att bli omkörd av polarna i första taget". Så står det på i alla fall på hemsidan. :) :)

Men mer allvarligt. Varför inte fråga importören om tips på delar att skrämma upp motorn några hästar till. Ta ett snack med de som jobbar med verkstad eller reservdelssidan så kan det (möjligen) finnas kunskap att hämta. De har troligen fått frågan förut.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Tackar, vart kan jag hitta cylinder kit? E ju kina maskin
Har kollat runt lite och det verkar vara så att din motorer urpsrungligen en 125:a som fått ett Big Bore kit (nåja...) till 250 cc. Jag misstänker att det inte ryms något större i blocket. Då är det bara turbo som gäller!

Exempel för Honda Grom

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Har kollat runt lite och det verkar vara så att din motorer urpsrungligen en 125:a som fått ett Big Bore kit (nåja...) till 250 cc. Jag misstänker att det inte ryms något större i blocket. Då är det bara turbo som gäller!

Exempel för Honda Grom

Nja. Det finns inga 125cc kina motorer med stående cylinder, har han 250 cc så har han en stående cylinder och det finns inga 250 cc cylinderkit till motorer med liggande cylinder. Puh rörigt?

Att trimma är ju en kul idé såklart men finns inget vettigt sätt.

Edit. Jo allt finns så såklart, men inga 125cc med stående cylinder har sålts här i Sverige, men jag fattar vad du menar😀

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Nja. Det finns inga 125cc kina motorer med stående cylinder, har han 250 cc så har han en stående cylinder och det finns inga 250 cc cylinderkit till motorer med liggande cylinder. Puh rörigt?

Att trimma är ju en kul idé såklart men finns inget vettigt sätt.

Edit. Jo allt finns så såklart, men inga 125cc med stående cylinder har sålts här i Sverige, men jag fattar vad du menar😀
Jag hittade inga större lifan än 250 och allt som fanns hänvisade från 125 till 150 eller som max 250... Tycker just att stående cylindrar brukar kunna gå upp mer men det som brukar stoppa är just vevhuset?

Snofla

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2025
Hoj
X-PRO FX 250

Exempel för Honda Grom

Fiddyn e från motor Sweden o tror inte d n e kopia av 125a. Vill ha ngt billigare helst haha

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...