Fiddyn startar inte? Märkligt fel!

adi12

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Hoj
Orion 125A -07
Jag hade vart iväg och kört i en skog med två polare och deras fiddys. Det började bli mörkt och vi drog oss hemmåt. Vi körde full gas på en grusväg när min fiddy plötsligt började gå ojämt och några sekunder senare så dog den och jag stannade. Mina polare som körde framför mig hörde inte och körde vidare. De kom tillbaka lite senare när de hade märkt att jag var borta dock.

Vi hade kört förbi två gående gubbar precis när den började gå ojämt och de kom fram till oss och frågade oss en massa om dem å sånt ni vet, hur stora motorer och sånt, riktiga entusiaster, men iallafall så sa vi att vi hade problem och dom bara "ja det hörde vi. det lät inte bra när du kördeförbi". Jag hörde ju detta själv när jag körde, men jag trodde det bara var för att vi körde 3 fiddys nära varandra som det bildade det ljudet av alla motorer, om ni vet vad jag menar...

Vi kollade igenom allt och alla sladdar satt på plats och sådant, inget såg fel ut, men den ville bara inte starta igen! Så det blev en härlig promenad hem i ett åskoväder som nu dratt sig in över oss och det var kolsvart där ute i skogen.

En eller två dagar senare så kollade jag och min polare igenom sladdar osv. Vi provade även om tändstiftet hade gnista, och det var det.

Vi har även badat hela föggen i t-röd och rengjort den.

Vad jag tror är att det inte kommer från föggen ner till tändstiftet för tändstiftet är torrt efter ett par kickar.
Vi provade att hålla bensin direkt in vid tändstiftet och då startade fiddyn i cirka 3 sekunder men dog.

Tacksam för bra svar! (Alla svar är bra)

Ja, jag hade bensin i tanken...

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
kommer det bensin ner flotörhuset???
låter som det skulle vara stop i flotören eller bränslekran eller i själva munstycket i förgasaren..

adi12

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Hoj
Orion 125A -07
kommer det bensin ner flotörhuset???
låter som det skulle vara stop i flotören eller bränslekran eller i själva munstycket i förgasaren..

När jag öppnade flottörhuset var det fullt av bensin.
Mustycket är det inte stopp i, det har jag blåst igenom. Så det är uteslutet.

Bränslekranen däremot är jag lite tveksam över. Det är så att när jag tar av slangen vid förgasaren så rinner bensinen igenom mycket bra, men när jag har den på så rinner det inte alls lika bra. Bensinfiltret halvfylls bara.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
är flotörhuset fyllt med bensin så borde flödet genom kranen vara helt ok. så jag tycker det låter som att du har stop i munstycket eller någon annanstanns i fuggen, kolla även så trottel nålen sitter som den ska och där den ska???

adi12

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Hoj
Orion 125A -07
OKey. Ska ta en titt på det imorgon!

Men kan man inte få stopp nedanför föggen dvs. i insuget?

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
OKey. Ska ta en titt på det imorgon!

Men kan man inte få stopp nedanför föggen dvs. i insuget?

Nej det kan man nog inte få, men testa med startgas

adi12

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Hoj
Orion 125A -07
Nej det kan man nog inte få, men testa med startgas

Har provat det både i trotteln och luftfiltret men fungerade inge vidare.

Vet någon om det är stor skillnad mellan att få igång en motor met smutsigt filter jämfört med ett som inte är det? Kan ett filter som är mer smutsigt göra så att den inte startar?

Isåfall kan man prova utan luftfiltret? Jag gjorde det men den startade inte då heller.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag har haft 6-7 Fiddys varav fler än hälften har satt igen munstyckerna med plastgrejs från tanken.

Skruva ut o lys igenom bägge munstycken, och blås eller peta.

Börja med det då det är ett kinesiskt kardinalfel

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Fullgas för länge på en fiddy resulterar lätt i hål i kolven, speciellt med för hårt tändstift, inte dumt att ha mjukare stift nu när det börjar bli kallt.

Känns det som kompet är detsamma, som innan, när du kickar?

adi12

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Hoj
Orion 125A -07
Fullgas för länge på en fiddy resulterar lätt i hål i kolven, speciellt med för hårt tändstift, inte dumt att ha mjukare stift nu när det börjar bli kallt.

Känns det som kompet är detsamma, som innan, när du kickar?

Vad menar du med hål i kolven? Menar du att den skar?

Jadå det är bra komp när man kickar.

Men eftersom tändstiftet inte ens blir blött eller fuktigt skulle man kanske börja med att lösa detta? Vad kan det vara för fel som gör att det inte vill komma bensin ner...?

Nya personer i tråden får gärna läsa igenom allt innan dom svara så det inte blir några missförstånd :)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Vad menar du med hål i kolven? Menar du att den skar?

Jadå det är bra komp när man kickar.

Men eftersom tändstiftet inte ens blir blött eller fuktigt skulle man kanske börja med att lösa detta? Vad kan det vara för fel som gör att det inte vill komma bensin ner...?

Nya personer i tråden får gärna läsa igenom allt innan dom svara så det inte blir några missförstånd :)

Det är ju givet att felet är i förgasaren. Låna polarens fugge & testa så vet du säkert.

adi12

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Hoj
Orion 125A -07
Såhär ligger det nu till efter lite mecka-pilla:

1. Jag FÅR bensin till tändstiftet
2. Startar bara ibland. Har kollat gnistan mot topplocket och ibland är det gnista och ibland inte. Vad kan vara fel? Fukt i kontakterna någonstans?
3. Flottörhuset fylls snabbt på bensin
4. När den väl startar så går den på sjukt höga varv, men dör efter ca 20 sekunder MAX. OBS: tomgångsskruven är t.o.m helt inskruvad!

Några lösningar?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Testa med polarens förgasare vart fall om möjligt.

Sjukt hög tomgång och sedan dör låter som för lite sopp. tex igensatt i fuggen/filter/tanken/kranen.

Låter dock skumt med gnistan.

Såhär ligger det nu till efter lite mecka-pilla:

1. Jag FÅR bensin till tändstiftet
2. Startar bara ibland. Har kollat gnistan mot topplocket och ibland är det gnista och ibland inte. Vad kan vara fel? Fukt i kontakterna någonstans?
3. Flottörhuset fylls snabbt på bensin
4. När den väl startar så går den på sjukt höga varv, men dör efter ca 20 sekunder MAX. OBS: tomgångsskruven är t.o.m helt inskruvad!

Några lösningar?

adi12

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Hoj
Orion 125A -07
Testa med polarens förgasare vart fall om möjligt.

Sjukt hög tomgång och sedan dör låter som för lite sopp. tex igensatt i fuggen/filter/tanken/kranen.

Låter dock skumt med gnistan.

Kan vara fuggen men inte något av de andra eftersom jag får bensin ner till föggen och jag har provat utan luftfilter också.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....

Några lösningar?

Börja med att skruva UT tomgångsskruven tex:confused:

Att den är max inskruvad ger just max tomgång..

Fast då är det inte tomgång längre:)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...