Fiddyn startar, men dör efter några sekunder

edvinaretorn

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2017
Hoj
Orion 150cc
Jag har en 150cc fiddy som jag har ägt i drygt två år nu. Den har gått bra motormässigt ända tills någon vecka sedan. Jag var ute och körde, och plötsligt började den "hacka" när den gick på jämn gas. Den hackade ett par hundra meter och till slut dog den.

Sedan dess har den varit lika lättstartad som alltid, men problemet är att den dör på tomgången efter ungefär 5 sekunder.

Jag har bytt tändspole, tändhatt, tändstift, luftfilter, bytt olja och gjort rent förgasaren. Det enda jag kan konstatera är att den får gnista, men sedan är jag helt lost på detta problem. Känns som jag har felsökt det mesta, men jag är inte så värst duktig på motorer.

Någon som har något förslag på vad som skulle kunna vara fel?

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Kolla bensinfiltret när du ändå är igång och mekar, det kan ju vara igensatt

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kolla bensinfiltret när du ändå är igång och mekar, det kan ju vara igensatt
lk
Vad har du för soppakran?
Vakuum- eller "manuell"?. Är det den senare varianten ska det rinna bensin ur soppaslangen när den lossas från förgasaren..
Kan vara stopp nånstans (skit i tanken?)

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Hur såg nålen i föggen ut? Är stiftet blött när den dör? Jag tolkar det som att den bara dör på tomgång för dej? Är nålen sliten eller sätet slitet så den "dränker" sej på tomgång?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Inte ovanligt att cdi boxen går.. kolla om du har 1 kontakt med 4 kablar, eller 2 kontakter en med 2 kablar o en med 4 kablar. Ny brukar kosta runt 200-500 beroende hur frän boxen är som elektroniken är monterad i.

edvinaretorn

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2017
Hoj
Orion 150cc
Vet inte om det är vakuum eller manuell, men det rinner iaf soppa när jag tar bort slangen från förgasaren

- - - Updated - - -

Nålen såg bra ut, inga som helst problem med förgasaren. Har dock inte kollat hur stiftet är när den dör

- - - Updated - - -

Det är 4-takt. Okej det ska jag kolla!

horbror

Vi är vad vi heter
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
FE 650 + S1000R + Leonardo 300 + Typhoon 172cc
När kollades/justerades ventilspel?

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Du har ju fått bra tips redan, men kolla också så att lufttillförseln in i tanken inte täppts igen. Rätt vanligt och "enkelt" fel att åtgärda, men kan vara ett helsike innan man ser det uppenbara.

Jag hade en motor som gick kanon en liten stund och sedan bara dog, den startade igen med startgas....tog en stund innan jag insåg det uppenbara. Beter den sig likadant med öppet bensinlock så kan du i alla fall avskriva detta som felorsak.

edvinaretorn

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2017
Hoj
Orion 150cc
Jag har skruvat på skruven i botten på flottörhuset för att se om förgasaren fick soppa. Det rann bra med soppa, så jag kan nog utesluta fel med bränsletillförseln. Jag öppnade återigen förgasaren, men allt såg bra ut. Jag testade även att starta hojen med tanklocket av, men gav inget resultat.

Jag kan stå på tomgång i 10 sekunder ungefär, sedan tvärdör den som om jag skulle trycka på dödar-knappen. Tänkte testa beställa en ny cdi-box nu och se om det fortfarande är tändningen som spökar.

edvinaretorn

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2017
Hoj
Orion 150cc
Har aldrig kollat ventilerna, lite för overkill för mig då jag inte kör så seriöst och heller inte är en så värst bra "mekare".

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli