Fightern snart klar....

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tysken skrev:
Wiseguy, fan ta och erkänn att du är jävligt het på en äkta fighter alltså... Man har inte koll på såna där grejor annars
Det blir en fighter "light" om några veckor. Inte hela vägen ut. Men den blir ganska stilren.

DM skrev:
Äh, hur gör man egentligen citat på andras inlägg? Det där såg ju inte klokt ut....
Tryck på svara knappen under det inlägg du vill citera.
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Brutus skrev:
Vad har du gjort för modifieringar på bakramen??

Grymt coolt bygge...

Bakramen är helt nybyggd. Skulle nog ha blivit mer jobb med att modifiera den gamla med tanke på att ALLTING måste flyttas för att gå in under den betydligt mer slimmade 916-plasten :gnissla

Lite pyssligt blev det men det är ju det som är halva nöjet med att bygga!
 

Jonathan

Guest
kanonsnygg :tummenupp
man förstår ju varför du valt italiensk bakdel, dom e ju bäst på design :tummenupp

men hur långt ner har du dragit undertailen? (eller hur lång är den kanske vore bättre formulerat).
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Mito mannen skrev:
kanonsnygg :tummenupp
man förstår ju varför du valt italiensk bakdel, dom e ju bäst på design :tummenupp

men hur långt ner har du dragit undertailen? (eller hur lång är den kanske vore bättre formulerat).

Vet inte riktigt vad du menar med hur lång undertailen är, men jag antar att du tänker på hur långt den går ned mot svingen, eller? Den slutar iaf precis jämns med underkanten på batteriboxen (syns på bilden från sidan). Var det så du tänkte?
 

Jonathan

Guest
DM skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med hur lång undertailen är, men jag antar att du tänker på hur långt den går ned mot svingen, eller? Den slutar iaf precis jämns med underkanten på batteriboxen (syns på bilden från sidan). Var det så du tänkte?

nja, nästan:)
det syntes inget bra på den bilden :(
du har ingen bild som man ser hela tailen bättre på?
och till sist, hur lång är själva tailen?
 

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
DM skrev:
Behöver ha fotpinnarna och nån form av skjutsdyna för besiktningen. Åker på att regga om den till ensitsig annars, och det känns lite onödigt....

Jag är nästan 100 på att du får ta bort dynan och pinnarna vid en vanlig kontrollbes. Kolla upp det så du slipper bygga i onödan...
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
capri skrev:
Jag är nästan 100 på att du får ta bort dynan och pinnarna vid en vanlig kontrollbes. Kolla upp det så du slipper bygga i onödan...


Försökte besikta min gamla caféracer med enkeldyna och utan fotpinnar, men fick nobben direkt. Argumentet var att om ett fordon är registrerat för att kunna ta två personer så måste det vara inrättat för att kunna göra det också :(




Mitomannen: Jag fattar fortfarande inte vad du menar med hur "lång undertailen" är. Rostfria plåten täcker ju hela undersidan på cutsen.....
 
Last edited:

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Jo,det har nog varit så förr,men jag tror det är ändrat.
Ring till Bilprovningen och kolla för säkerhets skull.
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Jaså, det låter ju bra om dom har ändrat det! Får helt enkelt slå dem en signal då...
 

HanneZ

Guest
Någon som vet hur pass viktig bakramen är för håll-/vridbarheten i cykeln. Har haft funderingar på att bygga om men vet ej hur mkt man vågar modifiera bakdelen, någon som vet?

/ Hannes
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
HanneZ skrev:
Någon som vet hur pass viktig bakramen är för håll-/vridbarheten i cykeln. Har haft funderingar på att bygga om men vet ej hur mkt man vågar modifiera bakdelen, någon som vet?

/ Hannes

Bakramen har oftast ingen eller ringa betydelse för motorcykeln
vägegenskaper, t.ex. sitter fjädring på modern bågar alltid(?)
i själva "huvudramen".
Bakramen uppgift är att bära grejer som folk som kör och åker,
batterier och avgasburkar etc.
Om den är för klen skulle jag tänka mig att man kan få obehagliga
effekter i kurvor om bakramen ger efter och tyngdpunkten förflyttas.
 

Gabor

Guest
Bakramen

Som sagt, :arsele ramen har egentligen ingen betydelse för stabiliteten.
men det du sitter på kan vara bra att det är bergstadigt, annars får du kawasaki effekt på det hela, dvs gångjärnskänsla. hojen håller ett spår samtidigt som du själv far åt ett annat.
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
tassen skrev:
.......annars får du kawasaki effekt på det hela, dvs gångjärnskänsla. hojen håller ett spår samtidigt som du själv far åt ett annat.

Stabiliteten på min bakram är nog inget problem, men man får väl hoppas att färgen inte ger upphov till liknande effekter ;)
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Härligt bygge, ser bra ut! Bor också i pite, så undrar när man får se den här hojjen på gatorna? :7peta

Går själv och funderar över lämplig hoj att bygga fighter av.(Något måste man ju göra på vintern :) ). Tänkte fråga en sak, "öronen" (se bifogad fil) som är på ramen och går ner mot motorn, har dom någon funktion annat än att hålla kåporna på plats? Dvs, skulle det gå att skära bort dom? Och sitter det ett likadant på andra sidan?
 

Bifogat

  • Omgjord.JPG
    Omgjord.JPG
    38 KB · Visningar: 163

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Noc skrev:
Härligt bygge, ser bra ut! Bor också i pite, så undrar när man får se den här hojjen på gatorna? :7peta

Går själv och funderar över lämplig hoj att bygga fighter av.(Något måste man ju göra på vintern :) ). Tänkte fråga en sak, "öronen" (se bifogad fil) som är på ramen och går ner mot motorn, har dom någon funktion annat än att hålla kåporna på plats? Dvs, skulle det gå att skära bort dom? Och sitter det ett likadant på andra sidan?

"Öronen", som du kallar dem, är motorfästen och kan INTE skäras bort. Ska väl börja göra gatorna osäkra i början av juni när terminen i Umeå är slut. Missade tyvärr Första maj-rundan men det verkade ju som om det var tillräckligt med hojar där i år iaf... Drygt 700 stycken... :tummenupp

Världen behöver GRÖNA hojar!!!

Lite fler bilder...
 

Bifogat

  • av1.JPG
    av1.JPG
    75.2 KB · Visningar: 113
  • av2.JPG
    av2.JPG
    73.4 KB · Visningar: 102
  • av3.JPG
    av3.JPG
    71.1 KB · Visningar: 114
  • fzr11.JPG
    fzr11.JPG
    59.3 KB · Visningar: 130
  • av4.JPG
    av4.JPG
    75.6 KB · Visningar: 99
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ok, tack för svaret!

Har väldig beslutsångest på vad jag ska välja för streetfighterobjekt. Visst är R6:an en duktigt rolig hoj, men försäkringen tar kål på mig. :( Så den ska vara billig att försäkra, ha mer kubik och aluboxram.

Men lycka till med bygget, så hoppas jag att jag får se den live på pites gator i sommar då!
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Wiseguy skrev:
Äh, inte skall han ha sadel. Han ska ha sittplatta i stål.
Länk till sittplattor

Eller så kan han ha den här varianten.
spitzz.JPG

ja ska skaffa mig en där det står bad girl....ahahahaha :rofl :rofl :rofl
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Nu helt färdig.

Då ska man bara hinna med att åka också.....
 

Bifogat

  • fzr85.jpg
    fzr85.jpg
    96.3 KB · Visningar: 86
  • fzr86.jpg
    fzr86.jpg
    93.2 KB · Visningar: 75
  • fzr90.jpg
    fzr90.jpg
    100.4 KB · Visningar: 129
  • fzr94.jpg
    fzr94.jpg
    75.9 KB · Visningar: 73
  • fzr97.jpg
    fzr97.jpg
    115.8 KB · Visningar: 75
  • fzr99.jpg
    fzr99.jpg
    81.8 KB · Visningar: 65
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top