Fikarådet

Clueless

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2005
Hoj
Honda cbx 400 -82 Den funkar ;-)
1. cykelstyre (blir lite sen dock)
2. Paser (kanske)
3. Blomman (blir också sen)
71. Rasorblade (kanske och i så fall efter 19.30)
72. Bauen (vet ej)

Jessan, Pinky, Bosse???

Jag får va hemma & pyssla...

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
På förra fikan uppstod en diskussion om huruvida drickspengar var en skattepliktig inkomst eller inte, som slutade i ett vakum då det tydligen inte var någon som visste hur det stod till. Det fanns dock dom som var mer bestämda på sin sak än andra, dock inte sagt att detta är sanningen för det.

Då jag ogärna ser att Staten går miste om fina skatteintäkter som kan komma folket till godo, så kände jag mig tvungen att undersöka saken närmare och har nu hittat en del information på skatteverkets hemsida som förhoppningsvis förtydligar hur det ska fungera.

På ett ställe i djungeln av skatteregler hittade jag följande textstycke som jag nu ger er där jag även har tagit mig den friheten att markera de stycken jag tycker är viktigast.
6.8.1.6 Drickspengar

På grund av arbetsavtal

Även drickspengar som en anställd erhåller i arbetet är skattepliktiga. Under vissa förutsättningar som anges i 8 kap. 18 § SBL ska dricksen också ingå i underlaget för skatteavdrag. Det gäller för arbetstagare som på grund av arbetsavtal har rätt att ta emot drickspengar direkt från allmänheten. Vidare krävs att arbetsgivaren känner till eller kan uppskatta storleken på drickspengarna.

För den händelse dricksen skulle uppgå till minst 1 000 eller 10 000 kr till respektive mottagare blir utgivaren skyldig att göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter.

Om den dricks kunder och gäster betalar samlas upp av arbetsgivaren som sedan i sin tur fördelar den efter eget bestämmande till olika anställda bör betalningen betraktas som om den kommit från arbetsgivaren, som då också ska göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter på utbetalade drickspengar.

Och sedan snubblade jag även över följande.
17.2.42 Drickspengar

Drickspengar till taxiförare

Alla taxibilar ska sedan den 1 januari 1991 vara utrustade med kvittoskrivande och registrerande taxametrar av godkänd typ. Systemet med taxidricks ska därmed i princip vara helt avskaffat. I den mån drickspengar alltjämt uppbärs av anställda taxiförare utgör drickspengar intäkt av tjänst. I självdeklarationen
ska redovisas den intäkt av drickspengar som faktiskt har uppburits.

Drickspengar till servitörer

Med dricks menas i allmänhet sådan ersättning som gästen betalar utöver det som är angivet på restaurang- eller gästnotan. Någon skyldighet för gästen att betala utöver det som står på restaurangeller gästnotan finns inte. Betalning av dricks är därför helt frivillig. Även om dricksen numera är avtalsmässigt avskaffad förekommer den alltjämt i vissa fall. I de fall servitören mottagit dricks är den skattepliktig och ska tas upp som inkomst av tjänst i deklarationen.

Jag tycker de här urklippen gör saker och ting rätt så klara, jag hoppas även andra tycker så.

Är det någon som har något att tillägga så är det fritt fram.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Blir de nån fika lr? Bara massa "kanske" ifrån folk.
Annars blir de en fika-dejt med Blomman :tuttar

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
jag vet inte... som jag känner mig idag vill jag inte göra ngt öht...
kanske är bättre imorn..
Isf kommer jag med samma fina frisyr som jag hade förra gången :tungan

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Skatteregler...

Det var ju oväntat att dina påståenden så även denna gång stämde :rolleyes:.

Du hittade ingen information angående skatteplikt av veckopeng eller? Tror bestämt det drogs nån paralell om detta senast :hihi.

Isf kommer jag med samma fina frisyr som jag hade förra gången :tungan

Bara det är ju anledning nog för att masa sig iväg till fikan!

Last edited:

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
2. Paser (kanske)
3. Blomman (blir också sen)
72. Bauen (vet ej)

Jessan, Pinky, Bosse???

Jag får va hemma & pyssla...

Jag kommer nog inte för min syster fyller år så jag hoppas på att bli bjuden på nåt gott där :)

Ingen som har förslag på present?

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Jag kommer nog inte för min syster fyller år så jag hoppas på att bli bjuden på nåt gott där :)

Ingen som har förslag på present?
Så är inte jag bjuden?? :gråta:

Jag uteblir på fikan imorgon då jag är så fattig nu att det inte under några omständigheter går att lösa.. :( (dock verkar det som det är många kansken, och sen verkar det va folk som har invändningar på mina åsikter, paralleler och tankar, så jag skiter faktiskt i det.) Ha så kul.

2. Paser (kanske)
3.
72. Bauen (vet ej)

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
(dock verkar det som det är många kansken, och sen verkar det va folk som har invändningar på mina åsikter, paralleler och tankar, så jag skiter faktiskt i det.) Ha så kul.

Ähhh, men lägg av nu Blomman. Det där får du väl tåla, det är väl inte hela världen att jag skojade lite med dig bara för att jag tyckte veckopeng var en lustig paralell till dricks?

Det var väl egentligen ingen som visste hur det låg till med drickssystemet förra veckan då vi fikade, nu vet vi ju och det är väl bra :)?

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Ähhh, men lägg av nu Blomman. Det där får du väl tåla, det är väl inte hela världen att jag skojade lite med dig bara för att jag tyckte veckopeng var en lustig paralell till dricks?

Det var väl egentligen ingen som visste hur det låg till med drickssystemet förra veckan då vi fikade, nu vet vi ju och det är väl bra :)?
Nej jag tycker inte det är ok, att jag inte tycker det beror på andra saker som hänt, inget som behöver tas här.

Jag tyckler du och jag har bråkat tillräckligt, och jag är trött på att behöva erkänna mig sårad varje jävla gång du tycker du är rolig. Du borde vid det här laget veta vad jag tål och inte.

Skicka PM istället förfan, så får vi se om ja läser dem, annars sätter vi punkt här.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Nej jag tycker inte det är ok, att jag inte tycker det beror på andra saker som hänt, inget som behöver tas här.

Jag tyckler du och jag har bråkat tillräckligt, och jag är trött på att behöva erkänna mig sårad varje jävla gång du tycker du är rolig. Du borde vid det här laget veta vad jag tål och inte.

Skicka PM istället förfan, så får vi se om ja läser dem, annars sätter vi punkt här.

Och som vanligt vill jag inte bråka med dig för att du ska bli ledsen utan för att du istället ska kunna skratta tillsammans med mig och pika tillbaka med glimten i ögat och bli just en kompis och inte en tjej som jag måste behandla annorlunda gentemot mina andra vänner för att hon inte ska bli ledsen.

Jag är inte ute efter att såra dig när jag försöker vara rolig vilket jag hade hoppats på att du visste. Denna gång blir det tyvärr inget PM, sorry.
Vi ses när vi ses helt enkelt, ha det bra så länge.

Vill du rensa tråden så gör det.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Blir det fika?
Isf kommer jag....

2. Paser
3.
72. Bauen (vet ej)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...