6.8.1.6 Drickspengar
På grund av arbetsavtal
Även drickspengar som en anställd erhåller i arbetet är skattepliktiga. Under vissa förutsättningar som anges i 8 kap. 18 § SBL ska dricksen också ingå i underlaget för skatteavdrag. Det gäller för arbetstagare som på grund av arbetsavtal har rätt att ta emot drickspengar direkt från allmänheten. Vidare krävs att arbetsgivaren känner till eller kan uppskatta storleken på drickspengarna.
För den händelse dricksen skulle uppgå till minst 1 000 eller 10 000 kr till respektive mottagare blir utgivaren skyldig att göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter.
Om den dricks kunder och gäster betalar samlas upp av arbetsgivaren som sedan i sin tur fördelar den efter eget bestämmande till olika anställda bör betalningen betraktas som om den kommit från arbetsgivaren, som då också ska göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter på utbetalade drickspengar.
17.2.42 Drickspengar
Drickspengar till taxiförare
Alla taxibilar ska sedan den 1 januari 1991 vara utrustade med kvittoskrivande och registrerande taxametrar av godkänd typ. Systemet med taxidricks ska därmed i princip vara helt avskaffat. I den mån drickspengar alltjämt uppbärs av anställda taxiförare utgör drickspengar intäkt av tjänst. I självdeklarationen
ska redovisas den intäkt av drickspengar som faktiskt har uppburits.
Drickspengar till servitörer
Med dricks menas i allmänhet sådan ersättning som gästen betalar utöver det som är angivet på restaurang- eller gästnotan. Någon skyldighet för gästen att betala utöver det som står på restaurangeller gästnotan finns inte. Betalning av dricks är därför helt frivillig. Även om dricksen numera är avtalsmässigt avskaffad förekommer den alltjämt i vissa fall. I de fall servitören mottagit dricks är den skattepliktig och ska tas upp som inkomst av tjänst i deklarationen.
Skatteregler...
Isf kommer jag med samma fina frisyr som jag hade förra gången
1. cykelstyre (blir lite sen dock)
2. Paser (kanske)
3. Blomman (blir också sen)
71. Rasorblade (kanske och i så fall efter 19.30)
72. Bauen (vet ej)
Jessan, Pinky, Bosse???
Jag får va hemma & pyssla...
Jag kommer nog inte för min syster fyller år så jag hoppas på att bli bjuden på nåt gott där
Ingen som har förslag på present?
Så är inte jag bjuden?? :Jag kommer nog inte för min syster fyller år så jag hoppas på att bli bjuden på nåt gott där
Ingen som har förslag på present?
(dock verkar det som det är många kansken, och sen verkar det va folk som har invändningar på mina åsikter, paralleler och tankar, så jag skiter faktiskt i det.) Ha så kul.
Nej jag tycker inte det är ok, att jag inte tycker det beror på andra saker som hänt, inget som behöver tas här.Ähhh, men lägg av nu Blomman. Det där får du väl tåla, det är väl inte hela världen att jag skojade lite med dig bara för att jag tyckte veckopeng var en lustig paralell till dricks?
Det var väl egentligen ingen som visste hur det låg till med drickssystemet förra veckan då vi fikade, nu vet vi ju och det är väl bra ?
Nej jag tycker inte det är ok, att jag inte tycker det beror på andra saker som hänt, inget som behöver tas här.
Jag tyckler du och jag har bråkat tillräckligt, och jag är trött på att behöva erkänna mig sårad varje jävla gång du tycker du är rolig. Du borde vid det här laget veta vad jag tål och inte.
Skicka PM istället förfan, så får vi se om ja läser dem, annars sätter vi punkt här.
Ja vet inte. Verkar vara bli ja å du isf
Ligga?
Borra?
Ska vi skippa det eller?
jag har egentligen inga pengar så jag borde skippa det...
Ja vi får väl göra det. Annars är risken kanske att jag just borrar dig om det inte kommer nån mer
Blir det fika?
Isf kommer jag....
1. cykelstyre (blir lite sen dock)
2. Paser
3.
71. Rasorblade (kanske och i så fall efter 19.30)
72. Bauen (vet ej)
Och det är inget jag vill utsätta mig för...
Borra?
Ska vi skippa det eller?
jag har egentligen inga pengar så jag borde skippa det...
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |