Filbyte?

Dave555

Ny medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
KTM 950 SMR
Scenariot: 3 filer, de två till vänster stillaståendes, den längst till höger, avfart som är tom.
Båge kommer körandes i avfartsfilen, bilen tröttnar på köerna, kör ut i tomma filen. Det smäller såklart, vems är felet? Vad för olika utgångar kan det bli? Sannolikast?

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
KTM 640 SM Prestige
bilens, han måste ju kolla om det kmr ngn först.. det är inte störst som gäller sörru. utgångar? bilen är den som gör fel så allt läggs på honom om det va så du undra?

JonasYZFR1

I got the power between my legs!
Gick med
2 May 2008
Hoj
Hojlös
Måste vara bilens fel han kan ju inte bara köra rakt ut i en fil eller också så tittade han inte i backspeglarna...så det är nog bilens fel

Dave555

Ny medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
KTM 950 SMR
Har hört rykten som säger att i liknande situationer har det hänt att bilens förare hävdat att han tittat och att det var "fritt" (yeah right) och att det då blivit ord mot ord och således ingens fel. :va

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Har hört rykten som säger att i liknande situationer har det hänt att bilens förare hävdat att han tittat och att det var "fritt" (yeah right) och att det då blivit ord mot ord och således ingens fel. :va

Om det var "fritt" så torde ej heller en krock kunnat ske? :va

Har krocken skett så var det bevisligen inte "fritt"!

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Ska du byta fil måste du lämna företräde till dom som redan är i den filen du ska till.
Jag var med om en liknande olycka med bil för något år sedan då en bil kom från höger fil och genade mellan bilar igenom mittenfilen(som stod still) till vänster fil där jag kom körandes, jag hann inte bromsa och undvika honom så det blev en liten krock. Han blev skyldig.

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad

Då är det bra med vittnen. Annars kan nog utgången bli som du skriver, ord mot ord.

Dave555

Ny medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
KTM 950 SMR
Då är det bra med vittnen. Annars kan nog utgången bli som du skriver, ord mot ord.
Är det läge att leta rätt vittnet (mc-bud, vet inte hur sugna dom är) redan nu, eller på förfrågan? Menar om det är påfallande negativt att komma släpandes med ett vittne vid förfrågan senare?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Nej. Det kan bara bli ord mot ord om det inte blir några skador på något av fordonen. Har bilen i samband med filbytet blivit påkörd bakifrån av hojen så har han inte lämnat det företräde han ska göra. Alltså är bilföraren vållande till olyckan. Inga ord hjälper i det läget. Det spelar ingen roll om han hävdar att motorcykeln körde så ohyggligt fort. Väjningsplikt är väjningsplikt. Och för att kunna säga att det gick fort måste han dessutom ha sett motorcykeln.

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
kasta sig ut i en fil sådär är oansvarigt, men lätt hänt kanske, vet att man själv varit nära att sätta den framför när man samtidigt rullar och kikar bakåt...dvs kommer en mc fläskandes så kan det lätt bli fel, syns inte ena bråkdelen, syns... ooops.

Oavsett så gör det förbannat ont, så jag säger som de i X-files...
Trust no one :näsblod

Vi får försöka köra med fantasi :tummenupp

yamtt600r

Åker hellre än tokfort.
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Ja
Nej. Det kan bara bli ord mot ord om det inte blir några skador på något av fordonen. Har bilen i samband med filbytet blivit påkörd bakifrån av hojen så har han inte lämnat det företräde han ska göra. Alltså är bilföraren vållande till olyckan. Inga ord hjälper i det läget. Det spelar ingen roll om han hävdar att motorcykeln körde så ohyggligt fort. Väjningsplikt är väjningsplikt. Och för att kunna säga att det gick fort måste han dessutom ha sett motorcykeln.

De gånger jag hört att någon blir påkörd bakifrån är det alltid den som kör på som gjort fel. Inte tillräckligt med avstånd typ kört för fort. Skulle ju vara risk att det blev så om man kört på bilen klockrent i baken.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
De gånger jag hört att någon blir påkörd bakifrån är det alltid den som kör på som gjort fel. Inte tillräckligt med avstånd typ kört för fort. Skulle ju vara risk att det blev så om man kört på bilen klockrent i baken.

Ja. Men det bygger på att bilföraren hävdar att han inte bytt fil. Vi påkörning bakifrån i samband med filbyte så är det inget snack om vad som gäller. Om bilföraren är lite oärlig och säger att "Jag låg där i min fil och körde. Så bromsade jag för att någon blinkade och ville in och då small det bakifrån" Då kan bilföraren klara sig och hojåkaren åka dit.
Säger bilföraren att "Jag blinkade, och bytte fil och jag såg aldrig motorcykeln när jag tittade" så har han inte lämnat företräde och då ska bilföraren åka på det. Kör man in i en fil där någon redan befinner sig så har man inte lämnat företräde och är följdaktligen vållande till en olycka.
Det ska inte vara några problem i det fallet som beskrivs i tråden.
Om bilföraren börjar neka och det ska börja tvistas om hur det gick till är det en bra idé att dra in eventuella vittnen.

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer

ja visst ? man kan ju få på sig att "du anpassade inte hastigheten till situationen och att olyckan kunde undvikits om man hållt lägre hastighet"...

Så, inte bara smärta, men man kan får stå där med svarte petter i slutändan oxo :näsblod

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
ja visst ? man kan ju få på sig att "du anpassade inte hastigheten till situationen och att olyckan kunde undvikits om man hållt lägre hastighet"...
Inte så långsökt som det kan låta tycker jag. Kör man hoj i en tom fil bredvid en med stillastående köande bilar, så vet man ju att risken finns att någon svänger ut utan att se sig för - och anpassar körningen efter det, av ren självbevarelsedrift. Skit samma, i stort sett, vem som juridiskt är vållande eftersom den enda som riskerar något av värde vid en kollision är hojföraren...
(Fast att undvika en sådan olycka helt och hållet är nog nästan omöjligt, men det går ju att mildra konsekvenserna.)

silvin

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Honda CB600FA -07
Här är en trafikregel som få följer men som kanske kan passa in.

Trafikförordningen 3 kap 9 §, andra stycket:

Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Annan förare får dock byta körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning.

Och så den paragraf som så många har påpekat:
3 kap 43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
Är det läge att leta rätt vittnet (mc-bud, vet inte hur sugna dom är) redan nu, eller på förfrågan? Menar om det är påfallande negativt att komma släpandes med ett vittne vid förfrågan senare?

Det jag menar är att det är bra med vittnen när ord står mot ord. Vet inte om det är negativt men det är bra att vid första tillfället ha nämnt att man har vittnen som kan styrka ens uppgifter.

Solid snake

Guest
Bilens fel, det är alltid den som byter fil som gör fel om det smäller.

Precis likadant om man kör på nån bakifrån, då är det ens eget fel för att man inte höll avståndet.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha