Filippinerna - Rekommendationer på boende?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hej bullen,

Har bokat flyg till Filippinerna och letar nu efter boende. Tanken är att det ska vara avkopplande med slappande på stranden, lite plaskande i vattnet och helst inte för långt ifrån någon form av civilisation där man kan köpa sig lite vatten och bröd (läs chips och öl...).

Har tittat lite på Cebu och Boracay, men vite väldigt lite om den delen av världen så alla tips är välkomna. Bor i Tokyo så storstäder slipper jag helst. :)
Flyger till Manila och stannar en vecka.

Tackar! :tummenupp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Skit i Boracai.
Flyg vidare till Palawan och kolla runt där. Finns en underjordisk flod som är kul att kolla in.
I norra delen ligger två ruggigt fina nationalparker - El Nido samt Busungnga.

På drömöar utanför El Nido ligger några upmarket resorts. Bodde själv på Dolarog. Helt ok. Helpension. Egen båt med besättning ingår så att ni kan göra dagsutflykter.

Här får du hundratalet sandstränder för dig själv. Har aldrig sett nåt bättre och jag har varit runt en del.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Skit i Boracai.
Flyg vidare till Palawan och kolla runt där. Finns en underjordisk flod som är kul att kolla in.
I norra delen ligger två ruggigt fina nationalparker - El Nido samt Busungnga.

På drömöar utanför El Nido ligger några upmarket resorts. Bodde själv på Dolarog. Helt ok. Helpension. Egen båt med besättning ingår så att ni kan göra dagsutflykter.

Här får du hundratalet sandstränder för dig själv. Har aldrig sett nåt bättre och jag har varit runt en del.
Wow - Dolarog såg verkligen kanon ut! Skickade precis en bokning via mail. Förhoppningsvis finns det plats över nyår. :)

Tusen tack!

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Wow - Dolarog såg verkligen kanon ut! Skickade precis en bokning via mail. Förhoppningsvis finns det plats över nyår. :)

Tusen tack!

Great. Det är grymt fint där. Dolarog har ingen egen strand värd namnet, så du tar din "egen" båt ut i Skärgården där. Inte långt bort ligger byn El Nido, är kan man äta och handla lite.

Cash is king. Kort funkar inte där (inte 2007 när jag var där iaf) så ta med tillräckligt med cash för att betala hotell etc (om du inte gör det i förväg). Vi hade INTE cash och det ställde till det en hel del.

Det fanns en "bankomat" som fungerade ibland, men växelkursen där var horribel.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Jag ska också till Filippinerna en sväng i början på december. Ska försöka hålla lite hårdare i budgeten så några "upmarket resorts" blir det nog inte tal om. Någon som har bra tips på något lite billigare boende? Som planen ser ut nu flyger vi från Singapore den 4 eller 5e till Manilla men har efter det inte några fasta planer. Tanken var att stanna ungefär en vecka innan vi drar vidare till Vietnam och Laos, räcker det eller behöver man mer tid?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag ska också till Filippinerna en sväng i början på december. Ska försöka hålla lite hårdare i budgeten så några "upmarket resorts" blir det nog inte tal om. Någon som har bra tips på något lite billigare boende? Som planen ser ut nu flyger vi från Singapore den 4 eller 5e till Manilla men har efter det inte några fasta planer. Tanken var att stanna ungefär en vecka innan vi drar vidare till Vietnam och Laos, räcker det eller behöver man mer tid?

Billiga ställen finns det överallt. Knappast någon ide att förboka. Vi brukar också bo billigt, men ibland vill man chilla lite, kunna duscha i varmt vatten och ha internettet på rummet :)

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm

Vad är ni ute efter?

Tänk på att det är jobbigt att ta sej runt på Filippinerna.
Något ställe som är nära till en flygplats är att rekommendera.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Vad är ni ute efter?

Haha, jo. Det kan vara ett äventyr ibland. Hann med 12h i kanot på öppet hav och köra fast med buss i en fors. Vi blev lossdragna av en caterpillar som brakade fram bland träden efter att ha väntat i några timmar.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Great. Det är grymt fint där. Dolarog har ingen egen strand värd namnet, så du tar din "egen" båt ut i Skärgården där. Inte långt bort ligger byn El Nido, är kan man äta och handla lite.

Cash is king. Kort funkar inte där (inte 2007 när jag var där iaf) så ta med tillräckligt med cash för att betala hotell etc (om du inte gör det i förväg). Vi hade INTE cash och det ställde till det en hel del.

Det fanns en "bankomat" som fungerade ibland, men växelkursen där var horribel.
Hmmm... Inget svar än och inget telefonnummer på hemsidan.

Hur fick du tag i dem?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Vad är ni ute efter?

Är nog ute efter vita stränder och billigt öl och boende, kanske vandra en sväng på ett berg men inte mer än dagsturer. Bra dykning är så klart också intressant.

Här är en bra sida om Filippinerna :)
http://destphil.se/

Tack för tipset, ska kollas igenom noga! :tummenupp

Last edited:

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Är nog ute efter vita stränder och billigt öl och boende, kanske vandra en sväng på ett berg men inte mer än dagsturer. Bra dykning är så klart också intressant.

Tack för tipset, ska kollas igenom noga! :tummenupp

Om du vill ha vita stränder så ska du till boracay.
Faktiskt det enda stället jag han med på Filippinerna, förutom 2 nätter i manilla.

Boracay är så exploaterat det bara kan bli, men jag gillade det.
Dykningen var inte överdrivet bra där, men det funkade.
Mycket andra aktiviteter att göra där också, vattenskoter, gokart, fyrhjuling, zorb osv osv. Man kan även hyra mc där vilket jag kan rekommendera, eftersom trafiken är nästintill obefintlig på ön.

Om du vill lära dej kitesurfa så är det superbra ställe att lära sej på.
Väldigt bra vindar och en lång grund vik med ett rev som bryter vågorna bra.

Helt okej drag på nattltivet också.

Ölpriset behöver du inte oroa dej för på Filippinerna, tro aldrig jag gav mer än 7 kr för en sanmiguel där. :fyllisar:brinnerup:gnissla:D

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
:D

Chansar helst inte på att det är ledigt när man kommer ner. Blir bara en vecka så man vill helst slå läger snabbt.

Hmm. En vecka. Du får nog räkna med en liten strapats eller två för att komma dit. Har du bara en vecka kan det bli tight med tid, om du inte är tät och tar en helikopter från närmaste flygplats.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Hmm. En vecka. Du får nog räkna med en liten strapats eller två för att komma dit. Har du bara en vecka kan det bli tight med tid, om du inte är tät och tar en helikopter från närmaste flygplats.
Flyger från Japan, så till Manila tar det bara 5hr. Anländer sent på kvällen, en natt på flygplatsen och sedan morgonflyget till El Nido. Borde fungera hyffsat... Eller vad tror du?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Flyger från Japan, så till Manila tar det bara 5hr. Anländer sent på kvällen, en natt på flygplatsen och sedan morgonflyget till El Nido. Borde fungera hyffsat... Eller vad tror du?

Aha. Har El Nido flygplats nu. Det förändrar ju ett och annat :)
Från El Nido blir du sen hämtad med båt från Dolarog. Det finns ingen väg dit så man åker sjövägen.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Jahaja, då var flygbiljetterna bokade och jag är därmed 800kr fattigare, bummer... Den 4e Dec bär det av!

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
800 var billigt!
Måste nog säga att Filippinerna ligger som etta på min lista över resmål, delat med Mongoliet.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati