*film* Den här killen är rätt snabb på cykel!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
gawd däijmn. vilket drag det såg ut att bli efter att "efterbrännkammaren" slog på.

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Ser ut som en pulsjet va? Nån som har byggt en sån själv, är det svårt, vad krävs det för verkstadsutrustning?

HenkeYZ

Gräver i grannens rabatt
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
rd 350 räser
På cykeldatorn ser det ut som att topphastigheten var 245km/h

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
RF_Racing skrev:
Det är INTE en pulsjet utan en ramjet, jag har byggt en pulsjet själv.
Hur startar han från noll med en ramjet? Måste inte den upp i väldigt hög hastighet innan den får tillräckligt hög kompression för att driva sig själv? Förklara... :confused:

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
RF_Racing skrev:
Det är INTE en pulsjet utan en ramjet, jag har byggt en pulsjet själv.

Men för att en ramjet ska fungera måste han ju upp i många hundra km/h först. Har kollat filmen många gånger nu, o jag tycker att det ser mer och mer ut som en pulsjet.

Tufft, hur stor? Var fick du tag på ritningar, krävs det mycket specialverktyg?

Edit: Bild på "valvless pulsejet". Tycker att den på cykeln liknar den här, bara att den på cykeln är mer high-tech och i rostfritt.

Bifogat

• Pulsjet.JPG
    Pulsjet.JPG
    15.6 KB · Visningar: 104
Last edited:

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
^^ det är inte riktigt så det fungerar.. luft måste strömma igenom den för att den ska fungera först (precis som vilken jetmotor som hellst) o sedan drar den till sig nytt bränsle och luft. MEN den fungerar inte alls bra utan hastighet utan fungerar bättre juh fortare den går.

En pulsjet ser inte ut sådär + att den defenetift inte LÅTER sådär då en pulsjet jobbar just i pulser och inte som en jetmotor gör som bränner hela tiden, + att man kan höra vinet från turbinen. Min är 80cm lång och jag beställte ritningar från tyskland o en massa ställen, det är en massa bök och få tag i tex fjäderstål osv men det löser sig, det krävs aluminium svarv om man ska vara seriös men annars bara kunna bocka koner.

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
Edit jag kollade upp det där jag sade med ramjet och det var det juh inte, mitt fel! MEN det är ingen pulsjet iaf. Jag menade vanlig jet motor men enligt han ovan så var det tysligen en raket motor... kunde man juh ha listat ut på tanken framför och mynningens form... :(

// vad noob jag känner mig :(

Last edited:

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
RF_Racing skrev:
Edit jag kollade upp det där jag sade med ramjet och det var det juh inte, mitt fel! MEN det är ingen pulsjet iaf. Jag menade vanlig jet motor men enligt han ovan så var det tysligen en raket motor... kunde man juh ha listat ut på tanken framför och mynningens form... :(

Blev lite orolig att jag gått och trott fel om hur en ramjet funkat i alla dessa år.

RF_Racing skrev:
// vad noob jag känner mig :(
Vem gör inte det. :hihi

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
Spinky Spendrup skrev:
Blev lite orolig att jag gått och trott fel om hur en ramjet funkat i alla dessa år.

Vem gör inte det. :hihi

HAHa :lol Jo men en ramjet har vell igentligen inga ventiler utan bygger på trycket som uppstår i fart? Jag förväxlade den med en tubin motor. :kocko och sen tänkte jag inte ens på mynnings formen :S

Jag känner själv att jag BORDE ha kunnat lista ut det då jag forskat en del om det :gnissla :hihi

Mr Brownstone

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
Aprilia rs250 sp
sen gåt det väl inte att få så där jättebra drag i en pulsjet, eller har jag fel???? Har inte stenkoll... men OM det hade varigt en pulsjet så hade väl inte en motor i den där storleken genererat så bra drag?? ngn som vet?

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
Mr Brownstone skrev:
sen gåt det väl inte att få så där jättebra drag i en pulsjet, eller har jag fel???? Har inte stenkoll... men OM det hade varigt en pulsjet så hade väl inte en motor i den där storleken genererat så bra drag?? ngn som vet?

Nej det hade den inte, men det går att få bra drag i en sådan, då hänvisar jag till v1 bombaren som utveklades av tyskland under... jag tror det var under andra världskriget men jag kan inte svära på det.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024