Alla ktm enduro(exc) från 03(?) och framåt är landsvägsreggade, rätta mig om jag har fel angående årsmodell. Ktm har bästa servicen på reservdelar i det här landet iaf, där finns det ingen som slår dom på fingrarna och kvaliteten har blivit avsevärt mycket bättre än på den gamla goda tiden.
Exc = enduro, sx = cross
Exc har mjukare stötdämpare, lysen och större svänghjul som ger det sköna bottendraget man vill ha i en endurohoj.
Vilken hoj du ska välja beror på hur mycket du har tänkte köra i skogen och hur van du är att köra i skogen. Har du inte tänkt köra så jättemycket i skogen så köp en kombinerad motard/enduro. Är du inte så van att köra i skogen och har tänkte köra mycket så köp en lite mindre 2takt, typ 200-250, billigare inköp än 4takt, mycket mera lättkörd och mindre skruva. Är du van skogsåkare och gillar att serva hojen konstant så köp en 4takt.
Det vanligaste felet dom flesta gör är att dom går och köper åt helvete för stor hoj att köra i skogen med, bättre att köpa mindre hoj speciellt om du är ovan så får du mer ork över till att köra och du slipper lägga energin på att brottas med nåt monster i skogen. Det är jobbigt att köra i skogen, inte som att sladda runt på en grusväg.
Sen så har det blivit över-hypat dom sista åren med att man "ska" ha fyrtakt i skogen för att det är bättre på nåt sätt. Dom snabbaste motionsåkarna åker faktiskt 2takt, så är det bara.