Film: Enduro!

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
950:in har 750 mils service intervall.
tror nog att den är rätt klumpig å tung.
men om man e duktig kan man säkert ha superskoj på den:yoparty

/Freddan

750 mil är bra, så duktig är jag förmodligen inte, måste vara en dröm att fara omkring på de där moderna och lätta hojarna, YZF 450, KTM 530 och va de nu heter.

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
enduro freaks:

vilka hojar kan man landsvägs regga?

är Super Enduro 950 för fet för att köra i skogen med, 185 kg eller?, hur ofta måste man serva den jämfört med KTM 530, går 530 att lv regga? vad skiljer EXC mot SX?

är yamaha sämre eller jämfört med KTM? när jag var yngre så var väl KTM känd för att rasa lite ofta

eller ska det vara 2-takt?

http://www.ktm.se/530-EXC-R.71.15.html
Alla ktm enduro(exc) från 03(?) och framåt är landsvägsreggade, rätta mig om jag har fel angående årsmodell. Ktm har bästa servicen på reservdelar i det här landet iaf, där finns det ingen som slår dom på fingrarna och kvaliteten har blivit avsevärt mycket bättre än på den gamla goda tiden.

Exc = enduro, sx = cross

Exc har mjukare stötdämpare, lysen och större svänghjul som ger det sköna bottendraget man vill ha i en endurohoj.
Vilken hoj du ska välja beror på hur mycket du har tänkte köra i skogen och hur van du är att köra i skogen. Har du inte tänkt köra så jättemycket i skogen så köp en kombinerad motard/enduro. Är du inte så van att köra i skogen och har tänkte köra mycket så köp en lite mindre 2takt, typ 200-250, billigare inköp än 4takt, mycket mera lättkörd och mindre skruva. Är du van skogsåkare och gillar att serva hojen konstant så köp en 4takt.
Det vanligaste felet dom flesta gör är att dom går och köper åt helvete för stor hoj att köra i skogen med, bättre att köpa mindre hoj speciellt om du är ovan så får du mer ork över till att köra och du slipper lägga energin på att brottas med nåt monster i skogen. Det är jobbigt att köra i skogen, inte som att sladda runt på en grusväg.
Sen så har det blivit över-hypat dom sista åren med att man "ska" ha fyrtakt i skogen för att det är bättre på nåt sätt. Dom snabbaste motionsåkarna åker faktiskt 2takt, så är det bara.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Wow! du hade fan bra tempo! Sådär snabbt går det inte när jag smiskar enduro. åker förvisso mest mx så man är väl inte så hemma i spåren men min första tanke nöär jag såg filmen var verkligen att du hade ett bra flyt och ett bra tempo. Kul att se!

Det får en annan mx förare med avsmak till enduro att nästan sukta efter enduro :) :tummenupp

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Alla ktm enduro(exc) från 03(?) och framåt är landsvägsreggade, rätta mig om jag har fel angående årsmodell. Ktm har bästa servicen på reservdelar i det här landet iaf, där finns det ingen som slår dom på fingrarna och kvaliteten har blivit avsevärt mycket bättre än på den gamla goda tiden.

Exc = enduro, sx = cross

Exc har mjukare stötdämpare, lysen och större svänghjul som ger det sköna bottendraget man vill ha i en endurohoj.
Vilken hoj du ska välja beror på hur mycket du har tänkte köra i skogen och hur van du är att köra i skogen. Har du inte tänkt köra så jättemycket i skogen så köp en kombinerad motard/enduro. Är du inte så van att köra i skogen och har tänkte köra mycket så köp en lite mindre 2takt, typ 200-250, billigare inköp än 4takt, mycket mera lättkörd och mindre skruva. Är du van skogsåkare och gillar att serva hojen konstant så köp en 4takt.
Det vanligaste felet dom flesta gör är att dom går och köper åt helvete för stor hoj att köra i skogen med, bättre att köpa mindre hoj speciellt om du är ovan så får du mer ork över till att köra och du slipper lägga energin på att brottas med nåt monster i skogen. Det är jobbigt att köra i skogen, inte som att sladda runt på en grusväg.
Sen så har det blivit över-hypat dom sista åren med att man "ska" ha fyrtakt i skogen för att det är bättre på nåt sätt. Dom snabbaste motionsåkarna åker faktiskt 2takt, så är det bara.

Jag köpte förra hösten en KTM 400 exc -01:a som min första enduro-cykel, och den va helt grym. Ork i alla lägen, ganska lätt att dra upp ur sankmarken när man hamnade där och helt fantastisk på grus.

Minns när jag och kompisen låg och piskade slingrig grusväg i 80-90 km/h, och det var bara att vrida lite extra på rullen så ställde man ut baken i kurvorna, kontrollerat och fint. Det var helt grymt. Hade vi mött en bil där hade det varit slut med oss båda två, men de tänkte man ju inte på just då.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Har nu sett hela filmen, och så värst mycket lera tycker jag inte de va. Men en del trädkrockar dock :D .

En sak ska du veta, att det är ditt fel att jag just blivit svinsugen på att skaffa enduro igen, och de tänker jag säga till min sambo när jag bearbetar henne angående ett enduro-inköp.:tungan

Såg riktigt kul ut. Riktigt shysst spår, trots alla stenar på sina ställen. :tummenupp

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
Har nu sett hela filmen, och så värst mycket lera tycker jag inte de va. Men en del trädkrockar dock :D .

En sak ska du veta, att det är ditt fel att jag just blivit svinsugen på att skaffa enduro igen, och de tänker jag säga till min sambo när jag bearbetar henne angående ett enduro-inköp.:tungan

Såg riktigt kul ut. Riktigt shysst spår, trots alla stenar på sina ställen. :tummenupp

Nej det är torrt ute i naturen nu, men på höstkanten och framförallt på våren så brukar det vara riktigt köttiga lerhål att köra fast i. Dom värsta lerhålen har jag klippt bort i den här rullen.

Säg till din sambo att du kommer bli mycket mer vältränad så är saken klar!

Det finns några partier som är steniga som satan men det är där man får träningen.

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
daytona
fy fan vad man blev sugen på tvåtaktsrök och lera, precis som på gamla goda tiden:yoparty

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
*Bump*

Den här har jag missat helt!
Precis när det känns lite deppigt att gatsäsongen snart är över så blir man påmind om att man har en 2-takt som står och väntar på en! :yoparty

Grym film! Lite högt tempo för en själv men... :tummenupp

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Cool rulle... klart impad av både körning och kvallite.

Kollade länken du skickade ang videokameror osv.
Vilken hjälmkamera är det du använder?

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
någon som vet vilken rammstein låt det är som spelas i början?
Den heter "adios" och finns med på plattan som heter "mutter"

Cool rulle... klart impad av både körning och kvallite.

Kollade länken du skickade ang videokameror osv.
Vilken hjälmkamera är det du använder?

Kameran jag använder har varit med ett tag, vet inte vad den heter, dom som finns nu har nog lite bättre upplösning.

Last edited:

Shepard

Jorå, sååattheee..
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Aprilia RSV 1000R -03, KTM 690 Duke R supermono-räcer, CBR1000RR -08, Polini 6.2
Är det bara jag, eller är det någon mer som inte kan ladda hem filmen ?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC