Film: Hur man tar bort en bucka i tanken på ett enkelt sätt.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag tror det är för tjock plåt i en tank för att det ska fungera. På en bildörr, eller skärm så är ju plåten cirka 0,7mm och därför flexar den och böjs mycket lättare än plåten på en mctank.

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
flytande kväve fungerar inte eftersom det finns ett fenomen som kallas liden-frost. Kvävet kommer att bara "rinna" av lacken.

Hehe japp, vi hade en flaska flytande kväve på jobbet. -180-190 nåt. Det var ganska kul att hälla ut på golvet och stoppa ner grejjer i och så :D Man fick passa sig så man inte råkade ha ner fingrarna bara:brinnerup

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
mekaniskt fungerar väl kväve mest om du vill frysa ner en axel som du sedan vill lägga in ett lager som krymper in på plats. Har för mig att värmeutvidgningen är långt större än krympningen av kyla. Skillnaden i storlek på en metall som är -80 mot en som är -196 är mycket liten. Därför fungerar koldioxid i alla lägen. Varken koldioxid eller kväve är farligt, såvida du inte jobbar i ett helt tillslutet rum. Ingen av gaserna är brandfarlig.

Brukar göra glass med flytande kväve, rätt så kul grej att visa. Har både flytande helium och kväve på labbet...

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
mekaniskt fungerar väl kväve mest om du vill frysa ner en axel som du sedan vill lägga in ett lager som krymper in på plats. Har för mig att värmeutvidgningen är långt större än krympningen av kyla. Skillnaden i storlek på en metall som är -80 mot en som är -196 är mycket liten. Därför fungerar koldioxid i alla lägen. Varken koldioxid eller kväve är farligt, såvida du inte jobbar i ett helt tillslutet rum. Ingen av gaserna är brandfarlig.

Brukar göra glass med flytande kväve, rätt så kul grej att visa. Har både flytande helium och kväve på labbet...

Precis, vi hade det för att få dit en bussning till ett landställ på ett flygplan. Presspassning om man säger så :)

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag tror det är för tjock plåt i en tank för att det ska fungera. På en bildörr, eller skärm så är ju plåten cirka 0,7mm och därför flexar den och böjs mycket lättare än plåten på en mctank.

Som jag minns det så har metall-atomerna ett visst "minne" för den strukturen dom låg i. Kan du värma/kyla som filmen visar så återtar dom den struktur dom hade. Detta fungerar bara en viss tid efter skadan effektivt. väntar du några månader så lägger sig atomerna enligt nya strukturen, då återtar inte plåten samma form.

Sedan har det betydelse för om bucklan ligger över en krökning i plåten eller på en plan yta. Små bucklor på plana ytor är nog enklast att få att gå tillbaka.

Men det skulle vara bättre om en äkta mettalurg kan förklara detta på forumet.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Som jag minns det så har metall-atomerna ett visst "minne" för den strukturen dom låg i. Kan du värma/kyla som filmen visar så återtar dom den struktur dom hade. Detta fungerar bara en viss tid efter skadan effektivt. väntar du några månader så lägger sig atomerna enligt nya strukturen, då återtar inte plåten samma form.

Sedan har det betydelse för om bucklan ligger över en krökning i plåten eller på en plan yta. Små bucklor på plana ytor är nog enklast att få att gå tillbaka.

Men det skulle vara bättre om en äkta mettalurg kan förklara detta på forumet.

Exakt, och bilplåt är ju oftast plan, på en mctank finns det ju knappt några plana ytor.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Kört med kolstavar och kylspray= samma sak. Funkar alldeles ypperligt.

blacksmith

vägmärken?
Gick med
25 Nov 2007
Hoj
-98, Ducati, Monster 600 Dark
så... ni ser ju hur bucklan ser ut på min tank, ligger lite på en bocknings kant så den är ju lite svårare att få ut :/ och det gick inte med avlopps rensare eller med värme och kyla... vad mer finns det för finuliga knep att tillta? är sista anhalten spackel?

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha