*Film* MC-krasch

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Du skall aldrig köra fortare än att du kan stanna.
Den gyllne regeln nr 1. Kör du in i framförvarande är du själv skylldig.
Gör du en taskig omkörning som i detta fall är du själv skylldig.

Inget att snacka om. Båda hojåkarna gjorde fel som kör om med heldragen linje.

Vad som sen står i en SVENSK körkortsbok är i praktiken ganska ovesäntligt i detta fall. Kan någon säga vilken lag som gäller i landet där denna olycka skett???

Om ni tittar vidare i boken så står det att man inte får korsa heldragen linje med eller???

Jag har varit med om en likadan olycka och det var den omkörande som fick pynta skadorna... Då fanns det inget omkörningsföbud heller...

Var inte så färgade... Vi hojåkare gör ständigt fel som vi gladeligen skylller ifrån oss...

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag är inte så säker på att heldragen linje betyder att man inte får korsa den i staterna. Någon som kan bekräfta eller dementera? Swedie? Gjorde du fel när du körde kors och tvärs över heldraget? :D

sandstream

Guest
SENSEI skrev:
Jag har varit med om en likadan olycka och det var den omkörande som fick pynta skadorna... Då fanns det inget omkörningsföbud heller...
För x antal år sedan hade de en serie om trafikolyckor i Trafikmagasinet.
En av dem var en tant som skulle svänga vänster när en bil bakom påbörjat en omkörning.
Hon använde blinkers och svängde vilket resulterade i att bilen bakom körde i i hennes vänster sida.
Hon vart vållande!

Kommer inte ihåg den exakta anledningen men man har ju väjningsplikt mot bakomvarande fordon som påbörjat en omkörning och man har väjningsplikt när man gör ett filbyte.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Spelar det så stor roll egentligen vem som gjort fel, hojåkaren fick nog ont, och hade kunnat undvika det om han inte kört om just där.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
sandstream skrev:
Kommer inte ihåg den exakta anledningen men man har ju väjningsplikt mot bakomvarande fordon som påbörjat en omkörning och man har väjningsplikt när man gör ett filbyte.

Svänger du vänster och något händer är du alltid vållande. Så är det bara. Kan du inte svänga vänster utan att ge någon chansen att köra på dig skall du göra på något annat sätt. Svänga höger längre fram och vända, tömma bakåt... i teorin.

I praktiken skulle det naturligtvis bli trafikkaos om alla gjorde så. Lagen skall uttolkas som:

"Har du inte råd att helförsäkra och betala självrisk har du inget i trafiken att göra, ditt fattiga jävla kryp. Du är säkert kommunist också, och har förmodligen inga moraliska invändningar mot gruppsex. Vi skall hänga ut dig i Aftonbladet din jävel."

Sensmoral: Bromsa in först, blinka sedan i sista ögonblicket. Blir du påkörd tyckte du att du såg ett djur/barn i vägkanten och bromsade in. Du hade inte en tanke på att svänga vänster. Inte ditt fel att bilisten bakom inte höll avstånd/uppsikt.

(Det gäller att kunna läsa mellan raderna ;))

Last edited:

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Zeb_Macahan skrev:
Ännu ett exempel på konstiga regler är denna: En av mina kollegor blinkade vänster inför vänstersväng på 90-väg 500 meter i förväg med sin sprinter. När han sedan stannade till mittlinjen vid infarten för att vänta in mötande bilar brakade en kärring in i baken på honom i 90 blås. Motljus hade hon tydligen. Det var min kollegas fel som skulle planerat infarten på vägen bättre.

:confused:

//jaG
Inte så konstigt, är farten begränsad till mer än 70 så får man inte göra vänstersväng om man hindrar någon.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy