[Film] Mer norska vägar.

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Lyfter lite, finns denna film att ladda ner igen?

Har börjat fundera på norgeresa en vecka på sin höjd i sommar. Vet inte riktigt hur resan skulle se ut men något i stil med Vetlanda-Strömstad-Larvik-Kristiansand-Stavanger-Haugesund-Kongsberg-Oslo-Vetlanda

Jag har ingen aning om hur många mil den rundan skulle bli eller hur den ser ut ruttmässigt, tipsa gärna om alternativa vägar inom det området. Måndag-Fredag eller något sådant vore nog lagom tror jag. Färden kommer bli på en R1 från 00. Får se hur det kommer funka i så fall.

Nice trådlyft ja. :)
Filmen, och några fler, ligger nu HÄR. Logga in med user: sporthoj, pass: sporthoj.

Förövrigt är sträckan Larvik-Kristiansand (på E18) ganska tråkig. Om du måste till Kristiansand, kör hellre in i landet och sedan ner på riksväg 9. Du kan ju också välja att ta av från 9'an vid Rysstad, och köra mot Stavanger via Brokke-Suleskar om du vill.

Men om du ändå kommer ner till Kristiansand så kanske jag kan guida dig runt på några lokala favoritvägar. :)

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06

Förövrigt är sträckan Larvik-Kristiansand (på E18) ganska tråkig. Om du måste till Kristiansand, kör hellre in i landet och sedan ner på riksväg 9. Du kan ju också välja att ta av från 9'an vid Rysstad, och köra mot Stavanger via Brokke-Suleskar om du vill.

Men om du ändå kommer ner till Kristiansand så kanske jag kan guida dig runt på några lokala favoritvägar. :)

Så länge tråden funkar till ändamålet så är ju trådlyft det optimala då de som skrev i den troligen har uppsikt av den fortfarande.

Inget av målen är ett måste utan bara en idé på en hel tripp. Jag har alltså ingen aning om vägarna däromkring, huvudsyftet är att utforska norges "natur" i kombination med vägar som inte är för små. Av alla filmer på din länk så är Ålefjaer videon den som har de vägar som passade bäst in på min tanke om det hela.

När jag pratar om vägar som passar så menar jag att det ska vara körbart med en R1a i ett förhållandevis lugnt tempo, något under vad han kör i den videon kanske. Samtidigt som det går att titta lite på annat runtomkring när man kör. Gärna en fil i vardera riktning som den videon hade. Men det får också kompenseras med naturen, höjder och vatten.

För att hitta på lite annat också och kanske kolla in något sevärt så gissar jag kanske på i alla fall 30 mil om dagen under fem dagar. Är detta något orimligt eller vad tror du?

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja

Om huvudsyftet är naturupplevelser (vilket ju är vanligt) och du vill se berg, dalar och fjordar, skulle jag rekommendera att skippa sydkusten, och istället sikta mot västkusten (Vestlandet) t.ex. över Hardangervidda, och ta sig vidare till Geiranger, Trollstigen osv.

De flesta asfalterade vägar är ju körbara med en R1a i lugnt tempo, men det är klart att t.ex. Brokke-Suleskar är smal. Tar man det lugnt (och det bör man) är det dock normalt sett inga problem att både köra och kika på naturen, men när man möter tung trafik eller ett gäng får bör man ha båda händerna på styret, s.a.s. Även om det kan vara mer bekvämt på något bredare vägar, var beredd på att ta en eller annan smal väg för att hitta de allra fetaste vyerna.

30 mil om dagen är inte orealistiskt, men om du väljer bort de största vägarna, räkna inte med väldigt mycket tid till annat. Snitthastigheten när man tourar i Norge är förvånandsvärt låg, i synnerhet om man tycker om att ta bilder. Om du passerar Lysefjorden kanske du vill besöka Prekestolen (rekommenderas, om det är fint väder och du har tid) eller kanske Kjeragbolten, men räkna i så fall med att det går i princip en hel dag åt det.

EDIT: Man MÅSTE givetvis inte åka på kostigar om man vill se fet natur i Norge, det finns hur mycket fin natur som helst att se, även från de något bredare vägarna, bara så att det är sagt. Men återigen - det är på Vestlandet du hittar den riktigt typiska (och vackraste) norska naturen, med fjordar kantade av kilometerhöga bergväggar.

Last edited:

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
har ingen hoj
rerell juste film & underbar musik :tummenupp (iaf i "Brokke-Suleskar 2004-05-15" som jag har snabbspolat igenom) vad heter låten i den filmen? jag vill gärna ha den om du kan ordna den åt mig?

Jag och 3 vänner ska göra en liten Norge tripp i sommar som jag hade tänkt filma och den turen tror/hoppas jag kommer bli kanon (kan läsa om den här).

//Budde

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06

Om du passerar Lysefjorden kanske du vill besöka Prekestolen (rekommenderas, om det är fint väder och du har tid) eller kanske Kjeragbolten, men räkna i så fall med att det går i princip en hel dag åt det.

Trollstigen verkar helt klart intressant, sen såg jag några kort på den där bolten, det verkar rätt häftigt också att spana in. Prekestolen hörde jag något om att gå både upp på och åka förbi under.

Var ligger allt detta avståndsmässigt? Finns någon "turistkarta" någonstans?

rerell juste film & underbar musik :tummenupp (iaf i "Brokke-Suleskar 2004-05-15" som jag har snabbspolat igenom) vad heter låten i den filmen? jag vill gärna ha den om du kan ordna den åt mig?
//Budde

Rerell hänvisade till denna låt i ett tidigare inlägg:

"DJ Sammy - Boys Of Summer [Green Court Remix]"

Gissar bara på den.

Last edited:

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja

Jag och 3 vänner ska göra en liten Norge tripp i sommar som jag hade tänkt filma och den turen tror/hoppas jag kommer bli kanon (kan läsa om den här).

//Budde

Tjena Budde. Låten heter DJ Sammy - Boys Of Summer [Green Court Remix], står tidigare i tråden också. :) Lycka till på Norgetrippen!

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Trollstigen verkar helt klart intressant, sen såg jag några kort på den där bolten, det verkar rätt häftigt också att spana in. Prekestolen hörde jag något om att gå både upp på och åka förbi under.

Var ligger allt detta avståndsmässigt? Finns någon "turistkarta" någonstans?

Trollstigen, Geiranger osv är riktiga pärlor. Här finns lite mer info, med länkar vidare: http://www.mcjournalen.no/ruter/rutetrollstigen.htm

Det du skriver om Prekestolen stämmer - antingen går man upp på den (det är en bit att gå), eller så kan man se den från fjorden (färja). Det är givetvis häftigast att vara på toppen, men båtturen är också fin. Om man kommer österifrån så åker man Lysebotn Road (direkt efter Brokke-Suleskar om man kommer den vägen) ner till Lysebotn som är änden på Lysefjorden. Därifrån tar man färja längs Lysefjorden, mot Stavanger. Lysebotn Road är en upplevelse också framförallt naturmässigt. Stanna gärna på toppen och ta en bit mat på restaurangen där, innan du fortsätter ner den sista biten genom alla hårnålar (bilden). Om du åker där, ta det lugnt i tunneln mot slutet, den är mörk och med skarpa svängar.

lysebotn.jpg

Ska se om jag hittar eller kan knåpa ihop en bra översiktskarta, men just nu måste jag springa!

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Filmen Ogge var grymt skön. Mycket kurvor o skön känsla i ljudet,.
Men inte en minsta whelie ; )

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
har ingen hoj
Rerell hänvisade till denna låt i ett tidigare inlägg:

"DJ Sammy - Boys Of Summer [Green Court Remix]"

Gissar bara på den.

Tjena Budde. Låten heter DJ Sammy - Boys Of Summer [Green Court Remix], står tidigare i tråden också. :)

Tackar :)
Jag var nog lite för trött tidigare i morse (01:39) när jag frågade om vilken låt det var :trött .
Trots att jag hade läst igenom tråden innan jag frågade så missade iaf jag tydligen ändå just det inlägget.
Tur att ni var lite mer vakna än jag.

Tack än en gång..
Grymt skön låt föresten

//Budde

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Så här såg det ut over berget i lördags. Fina snökanter, men tyvärr något ostabilt väder. Innan vi var nere i dalen på andra sidan hade vi kört igenom regn, snö och hagel på toppen, och under 2 grader som minst enligt någon med touringhoj. Det var dock inte mer än några få kilometer med dåligt väder, innan vi kom ut i solen igen.

F31_1902_800.jpg

Last edited:

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
HÄR är förresten en en liten filmsnutt från sista turen. Är väl egentligen ganska lik den förra, berget ändrar sig inte så mycket. :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati