FILM: R1a runt världen

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
och ni sporthojs åkare som klagar på lite grus på asfalten :rolleyes: :tuttar
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
sharpedge skrev:
Mycket imponerad... Det krävs nog rätt bra viljestyrka att komma ut ur lerbaden och sanddynerna... Lär ju inte vara för kallt där :gnissla

En sak jag undrar bara. Dom måste ju vart 2 st som åkte tillsammans. Hur kul är det att som i tex sista ökenscenen att vända efter all den distansen :p

Hehe, tänkte också på det, tänk istället om hojen går sönder när han är längst bort... :hihi
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Grymt impad! Vilket äventyr, damn! :yoparty

Helt sjukt fina naturbilder, måste varit en riktig höjdare det där. Får min egen tur till Venedig på hoj att lika en utflykt till sitt lokala centrum :3freak

Nått sånt där kanske man skulle försöka hinna med innan man grävs ner för gott.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
955i skrev:
Grymt impad! Vilket äventyr, damn! :yoparty

Helt sjukt fina naturbilder, måste varit en riktig höjdare det där. Får min egen tur till Venedig på hoj att lika en utflykt till sitt lokala centrum :3freak

Nått sånt där kanske man skulle försöka hinna med innan man grävs ner för gott.
:tummenupp jag är på
 

iuridae

www.veteranstallet.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 900RR Fireblade
sharpedge skrev:
Mycket imponerad... Det krävs nog rätt bra viljestyrka att komma ut ur lerbaden och sanddynerna... Lär ju inte vara för kallt där :gnissla

En sak jag undrar bara. Dom måste ju vart 2 st som åkte tillsammans. Hur kul är det att som i tex sista ökenscenen att vända efter all den distansen :p

Känns ungefär som dom 200-300 metrarna kvittar ganska bra om man kör ett varv runt jorden =)

Men grymt att orka köra en dylik hoj mitt inne i skog o dy! :Bugar
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Oj, och jag som gnäller för att Gotland grand national är jobbigt :3freak
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Skulle va intressant o se hur många ras han hann med eller om spisen höll långt
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Quick-fits

Sjaak made a list of repairs that were necessary in the first 8 months


14-04-2001
Exchange rear tyre in Laayoune, Morocco.

18-04-2001 12,358 km
Strengthening the frame in Laayoune, Morocco.

25-04-2001 13,848 km
Glue headlight after a fall. Nouakchott, Mauritania.

26-05-2001 15,821 km
Tighten clutch cable one turn.

15-06-2001 18,352 km
Solder wire on to the 12 volt supply switch.

26-06-2001 19,771 km
Fix tires, 13x front, 7x rear (due to my trip through Sahel –
Timbuktu).
28-06-2001 19,771 km
Cut off melted fairing parts, so that the two parts fit together again. Replace the right winker which caught a tree or bush and was only dangling on its wires.
Replace lost bolt of the collector exhaust pipe.

03-08-2001 23,355 km
Change oil and filter in Ghana.

14-08-2001 24,786 km
Lubricate ignition switch.

15-08-2001 25,179 km
Repair front tyre (after effect of my trip to Timbuktu).
Clean brake callipers -pads and –pistons.

17-08-2001 27,244 km
Change front tyre although it has still enough tread. (again 5
punctures, after effect of my trip to Timbuktu)
03-09-2001 27,526 km
Strengthen the trunks because of little cracks.

11-09-2001 31,797 km
Repair left mirror (was already broken since France)
Change first set of sparking plugs.

27-09-2001 31,797 km
I notice a small dump in the rear rim.

02-10-2001 32,285 km
The right front winker says good-bye to us as I lay down the R1 in the mud.
Tighten clutch cable one turn.

03-10-2001 32,352 km
Clean brake callipers and brake pads after Camel Trophy like circumstances.
Replace, for the second time, the lost bolt of the collector exhaust pipe by a longer one, so that I can apply a self lock. After 21,203 km I replace the Metzeler rear tyre in Buea, Cameroon. Tighten (for the first time) the drive chain. (one turn)

08-10-2001 32,352 km
Magnet of the trunk protection is broken.
04-11-2001 36,093 km
Change broken brake lever after a fall on a dirt road between Tibati and Banyo, Cameroon.

09-11-2001 36,724 km
At a shipyard in Douala, Cameroon they argon weld a small crack in the strengthening of the frame (applied in Morocco).

28-11-2001 38,629 km
Fix front tyre. One puncture caused by a splinter of steel and two minuscule punctures.

30-11-2001 38,736 km
Tighten screws of the reparation on the left mirror.

31-11-2001 38,809 km
Tighten screws of the reparation on the left mirror.
Remove teared part of the lower fairing.

01-12-2001 38,870 km
Change brake pads on the road from Kinkala-Brazzaville, Congo.

08-12-2001 38,912 km
Tighten screws of the reparation on the left mirror. Kinshasa, Dem. rep. Congo.
Exchange chain and cog wheel.
Set in motion the jammed valve of the exup-system.
Exchange front and rear brake pads for the old ones which have been newly padded.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Modification of the motorcycle

Adapted and strengthened the sub frame to attach the top and two side trunks, consisting of 1,5 mm thick aluminium.

Placed an aluminium box in the space below the tank for a spare chain.

Placed a small rack on the steering stem. While driving that’s the storage for the 4 trunk locks and the GPS.

Van Wylick strengthened the aluminium stay fairing on both sides with 3 mm thick aluminium plates.

Joined the mirror supports underneath the fairing screen with a thick strip of aluminium to prevent breaking from vibrations.

Placed a Laser exhaust pipe because the original was too long. Even shortened this one 5 cm and provided it with a bent end so the hot air wont blow against the spare Metzeler tires.

Placed a Cyclelok alarm with trunk protection, so I don’t have to lay awake!

Placed a Hyperpro steering damper so I’ll keep stability even though I’ve got much weight at the back. Also to prevent shaking if I drive with a front tyre which is far over the ‘police limit’.

(In the Sahara it turned out to be a great benefit)

Used fully synthetic Putoline oil.

Placed a K&N air filter.

Placed an Osco chainoiler to extend the life span of the chain and sprockets.

Also because it’s almost impossible to lubricate by hand due to the placing of the trunks.

Placed a Fuel star between the fuel pipe. It adds tin to the fuel and extra lubricates the valves, so that I can drive with a lower (6 points) octane number.

Placed a cigarette lighter plug. The 12 volt from this I use to charge the batteries of my video camera and laptop.

Built in an adaptor for GPS supply.

Built in an adaptor for mini disc player supply.

Placed an on/off switch between the supply of the right headlight. In this way I can save current and still drive with light on.

Placed a relay for the extra brake lights in the side trunks.

Glued dead angle mirrors in the original ones.

Had a jerry can made of 9 litres (on top) and 2 jerry cans of 3.5 litres (at the back).

Filled every empty space with spare parts.
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
LÄS på sidan fanskapet är ju original det enda killen har ändrat på är yttre saker och diverse praktiska detaljer,

Edit: För sent :huvet
 

Salig

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2006 KTM 950 SM
En mycket intressant och tuff upplevelse fick han :yoparty

Jag tvivlar dock på att han åkte ensam, kanske hade han till och med en servicebil bakom sig. Vem hade annars filmat? Det var någon mycket duktig person bakom kameran i alla fall.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
2100 mil per bakdäck.. :näsblod undrar vad rossi hade sagt..

"jea aftere de fajvhundrede elap maj tajer starts skidding, is no possible toe controlle"

hård kille.. helt klart, fast åka R1a i öknen såg inte värst kul ut asså..
haha han jobbade som potatishandlare innan han va upptäckare, innebär att stå på torget från 6-6 varje dag.. gaaanska trist, kanske va dte som sporrade honom ;)

hehe va ju kul läsning.. hundratusen kilometer med en spricka i bakfälgen är inte att leka med heller.. :gnissla
 
Last edited:

tobbe

Varför blir det höst?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norr om Sth
Hoj
Diverse...
sharpedge skrev:
Placed an Osco chainoiler to extend the life span of the chain and sprockets.

Vad är detta? Skulle det även kunna va nått vid en längre (500-1000mil) tur genom Europa?
 

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Ktm 660-04 , Honda crf250-04 samt en gul bögpulka
tobbe skrev:
Vad är detta? Skulle det även kunna va nått vid en längre (500-1000mil) tur genom Europa?



finns väl på varenda mc affär ! :va "Scottoiler" heter väl de jag sett

(köpte ett system till farsan i 40-års present)
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top