Filma hojen från lägenheten - Lagligt?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
För några år sen hade jag en liten Aprilia SR-125 jag pendlade med till jobbet. Den fick aldrig vara ifred, och det var galet många mopedstölder där jag bodde då.

Efter jag polisanmält det tredje stöldförsöket så ringde en kvinnlig polis upp mig och berättade att man hade mycket starka indicier mot en adress i närheten av där jag bodde, MEN de hade inte den tekniska bevisningen fullt ut, så hon bad mig faktiskt filma min skoter från balkongen om jag kunde.

Jag frågade givetvis om det var lagligt verkligen, och hon sa lugnt att, "du filmar ju inte din skoter, du filmar utsikten", och på det viset menade hon att filmen inte var olaglig. Syftet får inte vara övervakning är det viktiga.

Så filma på! Säg att du är konstnär på Konstfack så ska du se att allt funkar.:tummenupp

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
det kan ju inte vara olagligt att t.ex. filma ditt smutsiga fönster, eller trädet bredvid med alla småfåglar så att hojjen råkade komma med i bild vid en eventuell stöld/stöldförsök?

go for it!:tummenupp

/J

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Det är visst olagligt att filma ut på allmän plats med fast kamera.
Men håller du i kameran är det helt lagligt att filma i princip allt du ser.

Man får alltså inte rigga en kamera och filma småfåglarna i trädet utanför huset om man bor i stan utan tillstånd. Men är man lite smidig så säger man ju såklart att man höll i kameran om det skulle bli rättegång och tjafs. Men troligtvis inte i det här fallet då TS bara skulle banka skiten ur ungarna.

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Hårfin skillnad vad som är fast monterad eller inte. Kamera på stativ = inte fast monterad. Kamera monterad på därför avsedd hållare som kläms över balkongräcke eller annan placering = ej fast monterad. Kamerafäste som skruvas fast i fasaden = fast monterad och inte laglig utan tillstånd.

Det är helt OK att filma vad som helst så länge du inte monterar din kamera i en fast installation.

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
Man får inte filma shit om inte du har tillstånd från länstyrelsen där du bor. arbetar,

Man får inte filma shit om inte du har tillstånd från länstyrelsen där du bor. arbetar,

du kan få fet stryk själv av åklagare osv

men det finns nån regel tror ja så att man kan få mer rätt tror ja....osäker

Last edited:

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
ZX10R 2009
Bara en undran . Använder ni mc kapell/ överdrag eller vad det kallas? Jag använder det på alla mina bågar och det gör iallafall bågen mindre iögonfallande.

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
fortfarande dit allmänheten är varande....så kan inte filma mig lr nån annan

JohanG

Livsnjutare
Gick med
17 Dec 2007
Hoj
DragStar 1100-03 + Ducati Hypermotard 950 SP -19. Föredettingar: Street Triple R-14, Street Triple -08, FZR 1000 -90
Jo jag har redan installerat larm på hojen men syftet med kameran är rätt och slätt för att kunna identifiera skitungarna som vart och förstört min tidigare hoj för att därefter kunna slå skiten ur dem... Ungefär så är väll tanken.... Jag har vart på väg ett par ggr men hindrat mig då jag inte har konkreta bevis.

Jag vet mer eller mindre redan vilka (speciellt en av dem) dem är men vill få bevis för mitt egna rättfärdigande.

Rätt eller fel? Ja.. det är ju upp till varje enskilda att bedöma.

Så vad är problemet? Om syftet är som du beskriver ovan så ska ju inte filmen användas som bevis vid en rättegång utan endast för ditt eget syfte, dvs. att snällt och vänligt tala ungdomarna tillrätta:hördu , så att de inte gör om samma sak igen. Filma på!

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Du får inte lov att övervaka din hoj men som andra sagt så kan du hävda att du hörde något fuffens utanför och att din MC varit utsatt för stöldförsök förut, och då tog du kameran och filmade vad som hände utanför.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA