Filmnostalgi - Laserdisc (LD)

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Hade inte mindre än 16st hemma förut, från tidigt 50-tal till sent 70.

Tog mycket plats och var väl inte så där värst kul men snöar man in på något så gör man...

:yoparty: 16st!?!? :näsblod

Körde faktiskt idag ett gammalt band på jobbet, fifan va klumpigt, menmen, det känns mycket mera "äkta" måste jag säga!

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Snacka inte skit om Nirvana. Dom är bra. Var det inte du som hade sett dom live förresten? Du gillar dom.
Att han nämner dem bevisar väll det? Men det passar ju inte direkt med hans image.

Själv köpte jag en md spelare 2 månader innan Jens of sweden mp3orna börja ploppa upp..

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
V

Hade inte mindre än 16st hemma förut, från tidigt 50-tal till sent 70.

Tog mycket plats och var väl inte så där värst kul men snöar man in på något så gör man...

Jag trodde minidisc skivorna skulle så igenom. Men det gjorde dom ju aldrig riktigt. Det sämsta med dom vanliga skivorna är ju att dom blir repiga och det löste dom ju med minidisc.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag trodde minidisc skivorna skulle så igenom. Men det gjorde dom ju aldrig riktigt. Det sämsta med dom vanliga skivorna är ju att dom blir repiga och det löste dom ju med minidisc.
En nackdel med MD är att ljudet är hårdare komprimerat än på CD. Har för mig att en MD har 170mb lagringsutrymme eller något sånt. Vilket iofs fortfarande är mindre komprimerat än mp3. Det fanns även MD-spelare som man kunde lagra och spela upp mp3 på skivorna med.

Om man varit sugen på optisk lagringsmedia i skyddande plastfodral så fanns ju ett tag DVD-RAM med just det.

Dessutom så hade jag en tidig Blaupunkt bilstereo med CD-spelare. Där var man tvungen att stoppa skivorna i plastkasetter innan man stoppade de i spelaren. :gnissla

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Fördelen med minidisc var ju att de har coolheten av ett kasettband och funktionerna från en cd.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Dessutom så hade jag en tidig Blaupunkt bilstereo med CD-spelare. Där var man tvungen att stoppa skivorna i plastkasetter innan man stoppade de i spelaren. :gnissla

De där kassetterna fanns för datorbruk också (de lite dyrare systemen som SGI, HP och Sun).

Jag har en cd-växlare för hemmabruk (JVC) med en kassett som rymmer ett gäng skivor. Samma kassett kunde stoppas in i bilversioner av växlaren, som pga sin storlek skulle monteras i bagageutrymmet el.dyl. Bra tänkt för den som ville ha hela systemlösningar, men dyrt som attan.

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
MD och atrac3! <3
Jag älskade MD och det formatet kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. Jag hade en riktigt dyr och fin Sony med komprimeringssystemet atrac3. Jag kunde få plats med upp till 4 CD på en disk, har jag för mig.
Kommer ihåg dom sena kvällarna när jag satt i datorprogrammets blåa sken och komponerade blandband som jag idag fortfarande kan sakna. Oh ljuva minnen från en bekymmerslös tid. :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Trådspelare FTW!!!!

På två kilometer ståltråd kunde man lagra en timmes tal/musik i kvalitet som en dålig AM utsändning ungefär!

wupe

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2010
Hoj
........
Om någon har nån laser disc med iron maiden till salu så är ja intresserad.
Och även vinyler är av intresse.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...