Fimpa halsmandlarna :/

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KLE 500
Jag ska demontera halsmandrarna nu på tisdag, och undrar därför om det finns någon här som kan dela med sig av sina erfarenheter. Typ: lämplig föda, hur ont gör det på en skala, effektiva smärtdödare osv. Man blir tydligen sjukskriven i två veckor :skrämd och får tillbringa ett helt dygn efter operationen på sjukhuset :eek:

Mvh
Chrille, snart utan kronisk halsfluss :öl

Therudeboy

Guest
Men dom tar väl dom med laser idag? ont gör det om dom gör på det gammla hedliga viset,inom föda så är glass viktigt,yoggi funkar utmärkt och soppa,andra saker ska du nog helst låta bli att testa,har opererat mig i munnen och näsan 1000ggr och jag vet att det gör ont dom första dagarna/veckan att äta fast föda.

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
ok, jag gjorde det med old school metoden.. dvs skalpel... så lämlig föda var... puré, kraftigt mosad mat, knäckebröd var inte bra föda de närmaste veckorna..
Doktorn gav mig order om att äta glass. :D

Samt att du ska inte harkla dig och försöka spotta snorloskor... risken finns att det börjar blöda ihalsen då.

Annars så är det bara att bita ihop och käka glass.

edit: stavfel

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
chrilleus skrev:
Hade varit fett med laser, men det verkar bli kniven ;(
Kan man leva på glass? Hehe, här skall handlas glass i stora lass =D

jag vet inte om man har så mycket val... allt kallt går att käka med fördel om det är i flytande form som tex yoghurt... (hmm osäker på stavningen)

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
chrilleus skrev:
Får man inte nysa? Fan, då kanske man ska rota fram dammsugarn innan tisdag då :p

visst får du nysa men det gör förbannat ont och det kan börja blöda igen...

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Men va e ni för fjollor??? Jag åkte till donken 15 min efter att jag vaknat upp från operationsbordet! Man får ju inte äta 12 tim före operationen!!! (Man blir hungrig)

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Inte kul sånt där... jag hade halsböld(mandlarna blir lagom överdimensionerade) och då så ville dom sticka hål på skiten för att allt jävla snusk-var skulle rinna ut. men så fick det bara inte bli! så jag fick inta maximala dosen atibiotika via dropp (sen att jag har så djupa blodkärl att dom var tvunga att sticka mig 10 gånger över hela kroppen men den jävla kanylen)

Min kusin hade det dock värst efter en operation då dom sågade av över- och underkäke för att hennes bett var åt helsike... hennes käke var ihop surrad så att hon bet ihop i två veckor. Snacka om ångest att inte kunna öppna munnen på två veckor. Och dessutom allt jävla torkat blod i munnen... :zpy

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
en blå önskas
Therudeboy skrev:
Men dom tar väl dom med laser idag? ont gör det om dom gör på det gammla hedliga viset,inom föda så är glass viktigt,yoggi funkar utmärkt och soppa,andra saker ska du nog helst låta bli att testa,har opererat mig i munnen och näsan 1000ggr och jag vet att det gör ont dom första dagarna/veckan att äta fast föda.

1000 gånger :skrämd

du imponerar mig :tummenupp

//M

Therudeboy

Guest
Vad alla säger olika saker,min läkare har alltid sakt att jag inte får nysa anstränga mig osv.

Så du gick upp och åt efter 15 min? då har du inte sovit länge,för man rlör knappast på sig direkt med den värken och den tröttheten,visst är man hungrig men det är bara att tjata ihärdigt så får man som man vill,iallafall i jkpg :crash

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KLE 500
Therudeboy skrev:
Vad alla säger olika saker,min läkare har alltid sakt att jag inte får nysa anstränga mig osv.

Hmm... Såhär står det i kallelsen från Sophiahemmet: "Under 30 minuters narkos uttages halsmandlarna och blödningen stillas. Uppvaknandet sker under övervakning och smärtstillande mediciner, liksom vätska i dropp, erhålles. Ett dygn tillbringas på sjukhuset."

Åka till McDonalds efter en kvart? :p

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Fick var med om den äldre modellen och fick alltså låta en kniv skära bort dom.

Eftersom man ofta sväljer blod så brukar man spy upp det. 15 minuter efter uppvak är man inte fit for MacD. Inte efter en kniv i alla fall, laser vet jag inte. Glass lindra med kyla och gjorde inte ont när man svalde

Det kliade och gjorde ont när det läkte och lukta typ apa ur halsen när såret läkte.
Idag har jag inga problem med att som är borta. Det jag fick höra var att man lätt fick problem med magen då mandlarna var borta, för som brukat tydligen ta hand om baciler innan dom kommer till magen. Om det stämmer vet jag inte.

Lycka till i alla fall :hej

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Biifer skrev:
Men va e ni för fjollor??? Jag åkte till donken 15 min efter att jag vaknat upp från operationsbordet! Man får ju inte äta 12 tim före operationen!!! (Man blir hungrig)
är det sant så Respekt!! :rock

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Sprit botar det mesta! Om inte annat så glömmer man att det gör ont för en stund och så renar det kroppen på mask och baciller (som inte tål att lagras i alkohol). Lätt att intaga som föda, är det också. Kan med fördel varvas med en matig öl. :D

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KLE 500
Liwa1 skrev:
Fick var med om den äldre modellen och fick alltså låta en kniv skära bort dom.

Eftersom man ofta sväljer blod så brukar man spy upp det. 15 minuter efter uppvak är man inte fit for MacD. Inte efter en kniv i alla fall, laser vet jag inte. Glass lindra med kyla och gjorde inte ont när man svalde

Det kliade och gjorde ont när det läkte och lukta typ apa ur halsen när såret läkte.
Idag har jag inga problem med att som är borta. Det jag fick höra var att man lätt fick problem med magen då mandlarna var borta, för som brukat tydligen ta hand om baciler innan dom kommer till magen. Om det stämmer vet jag inte.

Lycka till i alla fall :hej

I häftet jag fick står det att ökade mag och lungproblem är en ganska vanlig missuppfattning :cool:

Tackar! :hej

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
gjorde ont som fan i början på mig, hostade blod och så vidare. Jag körde ner citodon i mixern tillsammans med glass och mjölk och gjorde roliga milkshakes :) Man somnar fort av dem iaf.....

Och gör inte som jag, käka kebab som den första riktiga föda du gör efter operation :( Inget vidare....

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...