Fina vägar, boråstrakten?

Masterlord

Det man inte vet har man ingen aning om!
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
hojlös
R400 skrev:
Då kör du Töllsjövägen mellan rv 180 och Bollebygd. Den är riktigt fin!

Parallellt med denna går en väg via Ödenäs, den är också fin. Förmodligen är den skyltad med Hindås eller Ödenäs (eller kanske Hemsjö i början).

Åt andra hållet finns det gott om småvägar runt Vegby och Gällstad. Tänk bara på dem som bor utmed vägarna... tag det lugnt.

Kartlänk: http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html, sök på ortsnamn.
Via ödenäs till Hindås e det ganska krokigt och härligt, men vägbeläggningen e under all kritik, fullt av gupp och hålor, stötdämparna får sig en rejäl omgång här, men när man kommer till Hindås finns det två hääääärliga böjar mitt inne i samhället. Töllsjövägen e i lite bättre skick, och den svänger härligt i början när man svänger av från rv 180.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Forkman skrev:
Vart har Seizure Later tagit vägen egentligen?

Sist jag pratade med honom så var han sjukskriven, och eftersom han inte har något annat än modem ute i Nitta så spenderar han inte så mycket tid på SH som han borde. Dessutom har han sålt sina hojar.

MrDaniel

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -00
Chille skrev:
skönt det då. det var bara en känsla jag fick.

Ingen fara gubbar, I'm with you... Har precis köpt nya däck och ska jag bara spara ihop till försäkringen oxå så är man snart aktiv på allvar. :yoparty

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
MrDaniel skrev:
Ingen fara gubbar, I'm with you... Har precis köpt nya däck och ska jag bara spara ihop till försäkringen oxå så är man snart aktiv på allvar. :yoparty

När man talar om trollen... :hej

Jag tar bort spekulationsinläggen.

Chille

Ibland för fort. Ibland en idiot.
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
Zeebeeärr600 01
McB skrev:
När man talar om trollen... :hej

Jag tar bort spekulationsinläggen.

Ja fyfan. det där var otäckt. inte varit aktiv på ett halvår.. sen återuppstår du bara sådär... :hej

välkommen in i gänget

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
lord skrev:
...Töllsjövägen e i lite bättre skick, och den svänger härligt i början när man svänger av från rv 180.

Töllsjövägen e farlig :gnissla

Speciellt den däringa vänsterkurvan, om man kommer från Bollebygd. Precis när man kommer in i töllsjö. Där det däringa huset ligger på vänstersida...

Där har jag klotat :död :( Och många med mig...

Annars en grym väg!

/h

MrDaniel

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -00
Chille skrev:
Ja fyfan. det där var otäckt. inte varit aktiv på ett halvår.. sen återuppstår du bara sådär... :hej

välkommen in i gänget

(Läser har ganska ofta men skriver sällan)

Tack grabbar, vi ses på vägarna i sommar. :tummenupp

Zattam

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
Honda CBF600SA
Helt ny här på forumet, och nygammal MC-ägare. Hämtade min CBX750F -84 idag, och har redan avverkat 12 mil. Det är nio år sen jag körde hoj sist, men det är som att cykla: har man lärt sig en gång....

Jag vill gärna tipsa om ett par sköna rundor:

Kör till Borgstena, tag där höger mot Od, och därifrån vidare mot Öra. Helt underbara, kurviga vägar, fin asfalt och många öppna kurvor. [EDIT:] När man kommer fram till första korsningen efter Od, ta höger. Sen rakt fram vid nästa korsning, mot Öra. När man kommer fram till Öra blir det grusväg, för info.

Om man ska åka ner mot Anderstorp, Gnosjö, så ta inte 27:an, vad ni gör. Ta vägen "innanför" så att säga: Dannike-Gällstad-Dalstorp-Nittorp-Grimsås. Mycket roligare, och knappt nån trafik.

Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
tj akan väl tippa med min favvorunda då med..

börja i borås då.. kör gamla varbergsvägen till kinna, sen örby och sen ända ut i skogen till öxabäck..när du står i korset i öxabäck kör du höger (fina vägar åt alla håll iof) över torestorp och tillslut hamnar du i örby igen, bara att ta gamla boråsvägen baklänges då ;)

grymt fin väg med mycket kurvor.. sådär lagom lång.. kanske en 15-20mil ungefär.. aldeles lagom en fin eftermiddag..

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
sven666 skrev:
tj akan väl tippa med min favvorunda då med..

börja i borås då.. kör gamla varbergsvägen till kinna, sen örby och sen ända ut i skogen till öxabäck..när du står i korset i öxabäck kör du höger (fina vägar åt alla håll iof) över torestorp och tillslut hamnar du i örby igen, bara att ta gamla boråsvägen baklänges då ;)

grymt fin väg med mycket kurvor.. sådär lagom lång.. kanske en 15-20mil ungefär.. aldeles lagom en fin eftermiddag..

Dom vägarna till Torestorp svänger ju F*N så man kan slicka gummirester från bak-kutsen i kurvorna....!! :skrämd

GSX-R Micke

ADHD member
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
GSX-R 1000 -03 TRE
ja får väl dra ut å kolla vägarna då!! har en hel del å slita ut på sidorna så ja får nog ta å utnyttja de me innan ja kör in den för å byta däck...

Magoo

Guest
Ang öxabäcks turen

D finns en ännu bättre sväng att åka från torestorp och ner till varberg, du blir garanterat omkörd av ditt bakhjul :hihi l!! Man kan ta flera olika stickspår på den vägen antingen till varberg som jag skrev eller åka till Mjöbäck. Där finns (fanns iaf) en mustig vägsnutt med ett hopp som man lätt råkar komma upp i över 200 å då brassar man en bra bit på slangen :yoparty ....

Zattam

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
Honda CBF600SA
En tyvärr kort, men kul sträcka är från kyrkan i Dalsjöfors ut till R 40. Eller åt andra hållet, ta av mot Dalsjöfors på R 40. Ett par tre öppna fina kurvor, bra beläggning. Jag brukar köra sträckan fram och tillbaka några gånger när man ändå är där. :)

Dock finns det några kurvor med blind utgång, och i värsta fall möter man en bil som skär lite väl mycket. En skräckupplevelse har jag haft här (färdades då i bil): Kom över ett krön (krönet efter den långa vänsterkurvan vid busskuren om man kommer från R 40-hållet), och där, mitt på vägen står en älg. I mitt körfält. Hinner bara stampa till på bromsen och vräka bilen vänster-höger. Missar älgen precis, tror jag. Stannar en bit bort och väntar tills jag slutar skaka innan jag åker vidare. Bytte kallingar när jag kom hem.... :D

Zattam

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
Honda CBF600SA
Vägen mellan Bollebygd och Hyssna är inte dum, heller. Åkte där igår. Lite för få kurvor kanske, men fin beläggning och ingen trafik.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha