Finanskriserna, vad hände sedan?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
US-debt-iceberg.png

Det går bättre än någonsin, ingen finanskris här inte! :näsblod

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
US-debt-iceberg.png

Det går bättre än någonsin, ingen finanskris här inte! :näsblod

Om den grafen stämmer är det ganska skrämmande. Hur länge till kommer USA och västvärlden för den delen att kunna försvara sin livs, konsumtions och skuldstil?

Förr eller senare kommer bubblan att smälla och då smäller detn nog som bara faaan...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kan du glömma.
USA kommer att hålla uppe dollarns värde genom våldshot.
Vilket de redan gör.

Förutom våldshot så kommer ju de länderna med stor exponering mot USA (Vilket i princip är alla) att få se den egna ekonomin gå i putten tillsammans med USAs när den rasar. Så det finns flera incitament att hålla liv i det sjuka systemets sjukaste patient.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Självklart är det så, frågan är som sagt inte om, men när. Inflation är i min mening inte en hållbar ekonomisk modell.

Haha..

Ursäkta????

Jag har bara hört det där en gång förut, från en 20-årig vänsterpartist som samtidigt ville avskaffa kön om jag minns rätt.

Förklara gärna lite kort vad som är fel med inflation, vad alternativet skulle vara och framförallt hur en förändring skulle uppnås.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Haha..

Ursäkta????

Jag har bara hört det där en gång förut, från en 20-årig vänsterpartist som samtidigt ville avskaffa kön om jag minns rätt.

Förklara gärna lite kort vad som är fel med inflation, vad alternativet skulle vara och framförallt hur en förändring skulle uppnås.

Alternativet, kanske en valuta utanför statlig kontroll?

Gärna en universell, gärna en som går att överföra digitalt från alla världens hörn på sekunden.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Haha..

Ursäkta????

Och du later som du precis lagt ner skolboken..

Jag gissar det kommer forandring av typ bitcoin modellen, och blockchains kommer bli en stor del av vart samhalle.

Forandring kommer bli succesiv, pa samma satt som internet har forandrat samhallet. Alltsa ingen chockforandring over natt.
Fordelarna ar uppenbara, mindre stater och en stabilare ekonomisk modell dar vi slipper avdankade politiker som andrar spelreglerna vecka till vecka efter vad som personligen passar dom.

Edit: Skaggot hann in nar jag plitade ner mitt svar :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Skäggot:
Valutan ÄR utanför statlig kontroll i Sverige liksom större delarna av västvärlden.

Den går också att handla fritt från världens alla hörn på sekunden som du skriver.

Iden om en enhetlig världsvaluta presenteras också relativt ofta. Det finns uppenbara hinder för det, men den utläggningen är för lång för att dra nu.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och du later som du precis lagt ner skolboken..

Jag gissar det kommer forandring av typ bitcoin modellen, och blockchains kommer bli en stor del av vart samhalle.

För bitcoin har inte haft nån inflation?

Läs på lite om mekanismerna kring både inflation och deflation och svara på frågan istället. Nu bytte du liksom ämne.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
För bitcoin har inte haft nån inflation?

Läs på lite om mekanismerna kring både inflation och deflation och svara på frågan istället. Nu bytte du liksom ämne.

Bitcoin har en redan definerad inflation. Man vet vad som vantar. Ganska stor skillnad mot nu nar dom bara maler ut pengar godtyckligt, och skickar det till delar av samhallet som passar politikerna just da.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Skäggot:
Valutan ÄR utanför statlig kontroll i Sverige liksom större delarna av västvärlden.

Den går också att handla fritt från världens alla hörn på sekunden som du skriver.

Iden om en enhetlig världsvaluta presenteras också relativt ofta. Det finns uppenbara hinder för det, men den utläggningen är för lång för att dra nu.

Jag har en bekant som jobbar i Irak, han behöver 1500-2000$ för att ta sig hem, och det behöver ske snart.

Vilken tjänst skall jag använda?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Bitcoin har en redan definerad inflation. Man vet vad som vantar. Ganska stor skillnad mot nu nar dom bara maler ut pengar godtyckligt, och skickar det till delar av samhallet som passar politikerna just da.

"Fördefinierad inflation"???

Den som påstår det har nog inte riktigt koll på hur inflation fungerar och vad det innebär.

En konstant och fördefinierad ökning av den monetära basen är fullt rimligt, inte direkt eller nödvändigtvis önskvärd, men rimlig. En konstant och fördefinierad inflation däremot???

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Som du inte kan avslöja?

Jag skulle rekommendera en banköverföring. Om det pga det politiska läget i Irak inte är möjligt så har det absolut ingenting med diskussionen om valutor, inflation och finansiella kriser att göra.

Även om vi hade haft en gemensam världsvaluta så hade Irak kunnat ta över bankerna och stänga kapitalexport/-import. Så vad är din poäng?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag skulle rekommendera en banköverföring. Om det pga det politiska läget i Irak inte är möjligt så har det absolut ingenting med diskussionen om valutor, inflation och finansiella kriser att göra.

Även om vi hade haft en gemensam världsvaluta så hade Irak kunnat ta över bankerna och stänga kapitalexport/-import. Så vad är din poäng?
Poängen är landet och den efterfrågade valutan.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning