Poängen är landet och den efterfrågade valutan.
Vad hade det med trådämnet att göra?
Eller inflationen, eller valutor, eller nåt annat gränsområde till ovan öht?
(Och nej, du behöver inte svara.. Slutar läsa dig igen nu )
Poängen är landet och den efterfrågade valutan.
Haha..
Ursäkta????
Jag har bara hört det där en gång förut, från en 20-årig vänsterpartist som samtidigt ville avskaffa kön om jag minns rätt.
Förklara gärna lite kort vad som är fel med inflation, vad alternativet skulle vara och framförallt hur en förändring skulle uppnås.
"Fördefinierad inflation"???
Den som påstår det har nog inte riktigt koll på hur inflation fungerar och vad det innebär.
En konstant och fördefinierad ökning av den monetära basen är fullt rimligt, inte direkt eller nödvändigtvis önskvärd, men rimlig. En konstant och fördefinierad inflation däremot???
Jag tror du forstar vad jag menar, fast den kanske inte stammer in i dina skolboks termer.
En valuta dar enskilda personer inte godtyckligt kan printa pengar efter personligt behov ger naturligtvis en stabilare grund for det finansiella systemet.
Det ar min teroi iaf.
Comprende?
Jag är ganska säker på att jag tidigare svarat just dig med lite av mina egna tankar och filosofier angående om inflation resp nollinflation.
Din fråga kan även vändas, vad är bra med inflation?
Det är väl ganska rimligt att saker och ting faller i värde efter att de köpts in och blir äldre? Det brukar snackas om att konsumtionen skulle försvinna utan inflation men kolla på tv-apparater och datorer vars priser har fallet rejält. Men ändå fortsätter folket att konsumera dessa produkter.
Kul att du dissar "skolboksdefinitionen", vi kan ju hitta på helt egna SH.com-definitioner här annars så att vi är överens här "där det gäller".
Med det sagt, nej jag förstår inte vad du menar. Säger du inflation så utgår jag ifrån att du menar inflation, hänvisar du till den monetära basen/penningmängden så utgår jag ifrån att du menar det. Ganska tydligt tycker jag
Vill du marka ord...
Varför frågar du när du redan vet?
Har du aldrig ägnat en tanke på var det styrs ifrån eller hur?Vad hade det med trådämnet att göra?
Eller inflationen, eller valutor, eller nåt annat gränsområde till ovan öht?
(Och nej, du behöver inte svara.. Slutar läsa dig igen nu )
Har det gått inflation i användandet av ordet?
Inte blir komplexiteten mindre av att tillföra onödiga parametrar.
Haller med om allt forutom en sak.Det som är mest spännande (eller skrämmande kanske) idag är hur hela europa fyller sina beslutsled med mandat från missnöjesröster. Detta i en tid där den här diskussionen om den finansiella krisen i en icke nyhetsorienterad prioriteringslista torde komma rätt högt upp.
Ekologiskt lattedrickande Hornstulls-muppar födda i Eskilstuna men som bestämt numer är "äkta" Stockholmare röstar för 6-timmars arbetsdagar och höjd drivmedelsskatt med en miljon procent, "för alla kan ju åka tunnelbana". Numera kavajprydda (men ändå) bönder driver sin närapå anti-islamistiska tes och slåss för att driva ut eller bromsa invandrare från/vid gränsen. Allt medan Socialdemokraterna och alliansen förvirrat står i mitten och undrar varför ingen bryr sig om de frågor som (med all rätt) var allra viktigast för 4 år sen.
Kanske är svaret att de flesta av oss har det alldeles för bra. Representativ demokrati (vilkets nackdelar jag skulle kunna skriva en bok om) kanske helt enkelt inte fungerar i en förvaltande fas. För det är trots allt där vi är, förvaltning. Vi har en av världens stabilaste och bästa ekonomier just nu, vilket på intet sätt betyder att den är bra. Bara att den är mindre trasigt än alla andras. Då behöver vi sannolikt (nu är jag utanför mitt område så feel free to criticize) jobba för att stärka den positionen så att vi bättre står fast när USA och/eller EU i stort tappar fotfästet (igen).
Min kritik mot demokrati grundar sig i att "folket" inte har kunskap att se det, och har ett alldeles för kort tidsperspektiv. Vilket i sin tur leder till att extrempartier som SD, F! och VPK vinner så mkt mark och riskerar kunna köra över de 5 seriösa partier vi har (varav ett sedan 8 år saknar vettig ledning och ett par fumlar lite i det ideologiska mörkret) med förslag och partiprogram så verklighetsfrånkopplade att det känns som att läsa Tintin när man rökt på. #HADDOCK #RIVMINARÅSEGEL
Så vänta och se.. EU kan komma att bli en spännande dokusåpa av vansinniga beslut de kommande åren. Nu gäller det bara att hoppas på att medias (tack och lov) ganska vakna rapporteringar om vad dessa uppstickare egentligen står för bär frukt och att folket kammar sig lite till hösten och röstar med nån form av eftertanke.
Jag forstar inte denna radsla for smapartierna? Visst bade I Sverige och har i England har dom en minst sagt suspekt bakgrund, men jag tror inte pa medias (som iaf har ar valdigt politiskt drivet) och de etablerade partiernas skramsel propaganda.
Det ar ju inte som att vara nuvarande politiker ar direkt felfria(!), sa att dessa mindre partier skulle gora ett samre jobb tror jag inte pa.
Men som sagt, jag tror inte det nuvaranda systemet blir valdigt langlivat om 30ars tid har vi en mycket MER direkt demokrati dar folket faktisk far bestamma.
Sen kan det ju vara som Agile sager att det nodvandigtvis inte ar sa bra.
Tillbaka till huvudfragan sa tror jag krisen faktiskt ar mycket varre idag an den var nar allt begav sig. Inget har egentligen forandrats forutom att nu har det printats javlar med pengar och det finns mycket mer kredit pa marknaden, ja det som var problemet fran borjan om ni kommer ihag
Hoppas jag nu inte har anvant felaktiga uttryck igen..
Om den grafen stämmer är det ganska skrämmande. Hur länge till kommer USA och västvärlden för den delen att kunna försvara sin livs, konsumtions och skuldstil?
Förr eller senare kommer bubblan att smälla och då smäller detn nog som bara faaan...
Jag har en bekant som jobbar i Irak, han behöver 1500-2000$ för att ta sig hem, och det behöver ske snart.
Vilken tjänst skall jag använda?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |