Finhoj på bana o gata, kinakåpor?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag vill ha tips:
Om jag nu vill bli snabb och åker halvförsäkrat på bana och gata:

Ska jag åka med originalplast och köpa kinakåpor OM jag går omkull eller ska jag pilla dit kinakåpor nu och ha plasten i malpåse?

Jag vill inte ha fler hojar, jag tänker inte ägna mig åt gökputs för att försöka maxa andrahandsvärdet utan bara använda hojen till det den är byggd för PLUS åka gata.

Ge mig lite tankar är ni snälla.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Går ju att hitta orginalplast nu för nästan samma pengar som kina kostar om man har en vanlig modell så jag skulle nog bara fortsatt på det som satt på.

Tejpat och lappat efter krasch och om hojen inte ser allt för jävlig ut förutom plasten, letat upp ett annat set när det var dags för försäljning.

Det eller bara bana och då på racekåpor, färre delar-lättare att laga. :tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Härligt, skönt att få tanken bekräftad även om ämnet inte direkt verkar vara en kioskvältare.
Puckar har jag frågat om förr, alla är inte överens om dess förträfflighet men majoriteten verkar anse att de troligen hjälper oftare än de stjälper.

Och nej, en ren banhoj är inte aktuellt. Än. Däremot skiter jag i om det blir silvertejp edition så länge den klarar lagkraven.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Beroende lite på vad du har för hoj så finns det kraschkåpor med gjutmönster för lampor(lätt att kapa ut för) eller färdigkapat vilket är det bästa alternativet. Det är även extremt mkt enklare att ta av kåporna och göra ngt.

Om du vill ha ett riktigt bra komplement till puckarna så skaffa fasta fotpinnar!
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
På bana i licensgrupper och på raceträningar måste man ha en kåpunderdel som rymmer det motorn kan tänkas vilja kräkas ur sig vid ett ev haveri.
Jag gjorde såhär: Köpte komplett racekåpset och sågade upp hål för lysena, både gatlegalt och godkänt på bana och mycket lätta att få bort med dzusar. Oginalkåporna satte jag på när hojen skulle säljas, såg ut som ny!

Kinakåpor funkar bra så länge du inte tänker ge dig ut på raceträningar. Bra att du tänker till innan du har sönder de dyra orginalkåporna (eller hur RRRRR?)!





Edit: För långsam igen...
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
kör du bana så kommer du bara vilja köra det så valet kommer bli lätt sen ;)
Ånä. Jag har kört massa bana sen 2001 men gatåkning har fortfarande sin tjusning, så jag har köpt ett billigt, omlackat originalkåpset och har originalkåporna på hyllan.

En hoj med kinakåpor skulle jag betala 8000 kr mindre för vid köp. Hellre att den är lagad med fräscha kåpor då...
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag bestämde mig tidigt för att köra kinakåpor på heltid. Men eftersom jag inte fick tummen ur så gick dagarna och jag sneglade lite annonser och rätt som det var så dök orginalkåpor upp för i stort sett samma peng så jag slog till.
Dvs jag hade lagt kåporna i malpåse och skaffat något annat som går att välta runt utan att gråta blod.

//KaliZ
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Aha, tror jag lärt mig något idag: kraschkåpor och kinakåpor är inte riktigt samma sak?
Google hittade det här: http://www.polidom.se/webshop/product.php?id_product=767

Hittade också denna tråd, jag identifierar mig med Peter1980 där (fast helst inte såklart).

Alla är inte riktigt överens ser jag men laidback och aryery tycker kåporna ska läggas undan.
Dzus verkar vara något övernaturligt fästsystem?

Är vitsen med fasta fotpinnar att cykeln ska glida på pinnen för att hålla höjd?
GB-puckar tänkte jag önska mig till nästa födelsedag, får väl se vad Chefen säger men det ska tydligen vara bra skit.

Som vanligt i den här svängen drar det snabbt iväg men hojen kom med puckar på.
Ska man ha en priolista kanske den här blir vettig?:
1: GB-bitar
2: Fasta pinnar kanske?
3: Andra kåpor i mån av tid/pengar

Polidoms prylar verkar schyssta och inte alltför dyrt om jag inte hittar beg original?
Vad är tankkåpan till för? Är det ett skydd man sätter utanpå? Nåt att ha?
Typiskt. Inget kan vara enkelt. Hoppas jag inte vurpar under tiden.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Beroende lite på vad du har för hoj så finns det kraschkåpor med gjutmönster för lampor(lätt att kapa ut för) eller färdigkapat vilket är det bästa alternativet. Det är även extremt mkt enklare att ta av kåporna och göra ngt.

Om du vill ha ett riktigt bra komplement till puckarna så skaffa fasta fotpinnar!

Gissar att du menar att det är enklare att pilla av kraschkåpor än original? Vad beror det på?
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Kommer köra med halvförsäkring, puckar och kinakåpor på bana och gata under 2013. Orginalkåporna packar jag ned och slänger på när hojen skall säljas.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kör med dina orginal på, har sett orginalset för typ 3000:- på blocket.

En riktig vurpa så behöver du ju byta massa annat skit också. Det är ju inte bara kåpset som ryker och hojen ser okrashad ut efter byte om vurpan är lite större. =)
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Kinakåpor är dessutom spröda som cornflakes och kan lika gärna spricka av fartvinden som av en krasch. Det där med fartvinden har faktiskt hänt en kompis, inte kul om toppkåpan exploderar i småbitar vid 200 km/h på rakan. Hade nog köpt glasfiber, speciellt om du ska lasta hojen på släp.

Köpte själv ett KOMPLETT kraschkåpset från slovenien på eBay, kostade 2500 ink frakt. Handgjort, gelcoat med något sånär finish.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Gissar att du menar att det är enklare att pilla av kraschkåpor än original? Vad beror det på?

Race (krasch) kåpor sitter skruvade fast i hojen precis som vanliga kåpor, men är fästa i varandra med dzusar istället för vanliga skruvar: http://www.southco.com/landingpages/dzus/ Dessa behövs inga verktyg till, man vrider bara "bågen" ett kvarts varv.

Racekåpor är (nästan alltid) gjorda i glasfiber och hänger -med hjälp av silvertejp- ändå ihop hyfsat efter en enklare vurpa. Orginal- och kinakåpor (gkorda i ABS) blir det mest smulor av. Ett racekåpset består ofta av en över- och en underdel, dvs sidokåporna sitter ihop med över-eller underdelen. Mycket snabbare med färre kåpdelar att skruva bort.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag är så trist att jag säger köp en bancykel. Vips så kraschar du din fina gatcykel lite mer än repiga kåpor och det börjar kosta svin att återställa den till gatskick. Köp en billig men frisk bancykel istället, större kapitalkostnad men du har igen pengarna på sikt. Att börja kitta sin gatcykel må vara kul men du får aldrig igen pengarna när du säljer....

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=67709
(nej jag känner inte säljaren men det verkar vara en vettig cykel för den som skall åka mycket bana itan ambitionen att vinna SM)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag är så trist att jag säger köp en bancykel. Vips så kraschar du din fina gatcykel lite mer än repiga kåpor och det börjar kosta svin att återställa den till gatskick. Köp en billig men frisk bancykel istället, större kapitalkostnad men du har igen pengarna på sikt. Att börja kitta sin gatcykel må vara kul men du får aldrig igen pengarna när du säljer....

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=67709
(nej jag känner inte säljaren men det verkar vara en vettig cykel för den som skall åka mycket bana itan ambitionen att vinna SM)

Jag hör vad du säger men är inte riktigt med, vad är det som kostar fläsk att laga på gathoj som inte gör det på en banpreppad?
Inget flame, bara nyfiken.
Knäcka en ram eller motor på den är väl typ lika dyrt som på en gathoj?
Eller kostar lyktor o.dyl så bedrövligt att jag kan ha 350000 ståendes gratis?

Edit: jag har inga illusioner om andrahandsvärde, förra hojen tappade 50 grand och den var ganska fin och ovurpad.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag hör vad du säger men är inte riktigt med, vad är det som kostar fläsk att laga på gathoj som inte gör det på en banpreppad?
Inget flame, bara nyfiken.
Knäcka en ram eller motor på den är väl typ lika dyrt som på en gathoj?
Eller kostar lyktor o.dyl så bedrövligt att jag kan ha 350000 ståendes gratis?

Edit: jag har inga illusioner om andrahandsvärde, förra hojen tappade 50 grand och den var ganska fin och ovurpad.

Cykeln voltar ett varv och du kröker bakramen, bular tanken och slår sönder instrumentering och belysning. Vips är du 35kkr fattigare.

På en banhoj riktar du bakramen med spännband och spett vilket inte går om man skall ha originalplast att passa. Tanken bular du ut så att den inte ser för jäklig ut och blir tät. Instrumentkluster med pixelfel men fungerande varvräknare kostar 20€ på ebay. Framförallt så har åtminstone jag betydligt lägre finishkrav på en racehoj, att kåporna passar halvtaskigt efter att alla fästen är riktade och saker är småsnett och skrapat är en del av dealen som är ganska jobbig att leva med på sin ögonsten till gathoj.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Cykeln voltar ett varv och du kröker bakramen, bular tanken och slår sönder instrumentering och belysning. Vips är du 35kkr fattigare.

På en banhoj riktar du bakramen med spännband och spett vilket inte går om man skall ha originalplast att passa. Tanken bular du ut så att den inte ser för jäklig ut och blir tät. Instrumentkluster med pixelfel men fungerande varvräknare kostar 20€ på ebay. Framförallt så har åtminstone jag betydligt lägre finishkrav på en racehoj, att kåporna passar halvtaskigt efter att alla fästen är riktade och saker är småsnett och skrapat är en del av dealen som är ganska jobbig att leva med på sin ögonsten till gathoj.

Bra synpunkt. Jag tror jag gör så att jag utrustar den efter förmåga och chansar.
Skrotas det illa får den bli banhoj i efterhand, man kan inte försäkra sig mot allt.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Cykeln voltar ett varv och du kröker bakramen, bular tanken och slår sönder instrumentering och belysning. Vips är du 35kkr fattigare.

På en banhoj riktar du bakramen med spännband och spett vilket inte går om man skall ha originalplast att passa. Tanken bular du ut så att den inte ser för jäklig ut och blir tät. Instrumentkluster med pixelfel men fungerande varvräknare kostar 20€ på ebay. Framförallt så har åtminstone jag betydligt lägre finishkrav på en racehoj, att kåporna passar halvtaskigt efter att alla fästen är riktade och saker är småsnett och skrapat är en del av dealen som är ganska jobbig att leva med på sin ögonsten till gathoj.

Det värsta är att man blir så sugen på att ha en "badboy-racehoj" just för att få slabba med den! Jag har alltid haft nån förkärlek till dom där lite buckliga åken man ser folk ha! :yoparty
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Gissar att du menar att det är enklare att pilla av kraschkåpor än original? Vad beror det på?

Mina kåpor består av 5 delar underkåpan(båten), överdel, tankkåpa, bakkåpa och undertail vilket säkert är 20 färre än original! Ska du göra något så är det oftast en max två kåpor att ta bort!

Behöver du sen en ny kåpa så finns dom att köpa för sig och det hittar du inte med kina-grejer! Jag blir lite fundersam över alla som säger att originalkåpor är skitlätt att hitta samt billigt? Min erfarenhet är att en vanlig kåpdel till en nyare hoj går på 300-1000kr och några sådana så har du snart ett nytt kraschset!

De fasta fotpinnarna för att hojen glider på pinnen och pucken och sparar en jävla massa saker vid moderata marksyningar. Vid en större så är plasten minsta problemet....
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top