Finland förbjuder onödig och störande körning

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Däremot tre vändor fram och tillbaka på Slingerbulten (om man bor i södra delarna av Sthlm, lär finnas motsvarande 1-2mil långa "sköna vägar" i andra delar av landet) kan nog vara i farozonen...

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
ja jisses europa börjar mer å mer likna nordkorea:fakta:zpy:zpy:zpy

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Klart det är en bra lag att drämma till med nu, vem ska klaga liksom?
Sen är det ju svårt att stanna en hojåkare längs vägen och be föraren redogöra för syftet med resan.. Ska polisen lägga resurser på att kolla upp att allt stämmer?

Men ser man LINDSTRÖM med raka rör för femte gången runt torget så...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Perfekt. Vi ska vara så livegna som möjligt, jobba, betala skatt och sedan sitta hemma och bli matade med nyheter från statstelevisionen.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Finland har ett mera fungerande polisväsende än Sverige, så ja....

Ja det går säkert att få det att fungera i viss mån map polisresurser men jag kan ju tycka att de resurserna bör läggas på annat i första hand.

Thomas H.

Medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
Kawa ZX-9R 2002
Som sagt, den här lagen har funnits förr här i Finland, då enbart i tätort, nu även utanför tätort, och enkelt sagt så gäller det sk buskörning, samma som hos er. Bara att medier hakar på eftersom just nu förekommer det ovanligt mycket "buskörning" när kidsen samlas i stora mängder å kör runt, så pass mycket på somliga orter att det tagits upp i media.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är inte all trafik onödig? Och störande för någon? Till jobbet är det väl onödigt att köra sitt fordon. Samma sak med resan till affären, man kan ju köra lådcykel. För att inte nämna gymmet, hur onödigt kan det bli? Lyfta tunga vikter för att sedan ställa ner dom på exakt samma ställe som man tog dom ifrån.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Precis. Onödig/störande för vem?

Paragraf 54 lyder:

"Förbud mot onödig och störande körning

Onödig och störande körning med fordon är förbjuden."

Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Litet OT:

Hamnade häromåret på en middag med en aktiv miljöpartist (Boende på söder och inte bilägare.) vid samma bord. Denne ondgjorde sig över min körning utan särskild färdplan annat än att komma hem igen med motorcykel. Körning på bana var inte heller populärt. För miljöns skull då...

Att miljöpartisten då och då företog sig flygresor till Japan för kulturen och Mangaseriers skull var däremot inte konstigt alls i vederbörandes ögon. :va

Som jag ser det så skulle det bli ett långt fall från en hög häst. Visst är det enkelt att ha skygglappar för sin egen påverkan när man utövar sin passion och mår bra av det. Men att låta bli att döma andras för att man inte förstår den är svårare.

PS. Sedan 1989 (Det hette Jugoslavien då dit jag reste.) har jag flugit på semester två gånger internationellt. Det är utan miljöskam jag kör motorcykel för mitt välmåendes skull!

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Den här lagen finns sedan 2006 i Australien, kallas för "The Hoon legislation" och handlar om just buskörning.
Om man kollar på Viafree/Viasat så finns det en dokuserie som heter "Highway Patrol", där så får ni se hur den tillämpas i verkligheten.

Där har ju även polisen rätt att beslagta fordonet i 30 dagar eller mer, vilket de också gör direkt efter däcksskrik i en rondell eller om någon kör på bakhjulet på hojen. Man får böter för själva tilltaget, ofta vårdslöshet eller fortkörning. Sen måste man ofta genomgå en utbildning om riskbeteende och som lök på laxen får man dessutom lösa ut sitt fordon efter 30 dagar.
Så, en bakhjulsköning med fortkörning kan då kosta 350 + 500 Australiska dollar, plus 799 dollar för att lösa ut fordonet. Det blir ganska mycket pengar. Förutom detta så får man "points" på körkortet och efter ett visst antal "points" så dras kortet in.

Det är extremt vanligt i många länder (Australien, England, USA) att man kör oregistrerade fordon och utan körkort, och när polisen stoppar dessa personer så blir det kostnader på 15-25 000 svenska kronor...

Allt detta ovanstående har vi i Sverige också men med betydligt mer återhållsamhet från polisen som sällan tillämpar detta...men det kommer. Polisen får ju också pålagor från högre ort att göra fler flygande besiktningar, att stävja buller, ja och såklart fortkörning...

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Den här lagen finns sedan 2006 i Australien, kallas för "The Hoon legislation" och handlar om just buskörning.
Om man kollar på Viafree/Viasat så finns det en dokuserie som heter "Highway Patrol", där så får ni se hur den tillämpas i verkligheten.

Där har ju även polisen rätt att beslagta fordonet i 30 dagar eller mer, vilket de också gör direkt efter däcksskrik i en rondell eller om någon kör på bakhjulet på hojen. Man får böter för själva tilltaget, ofta vårdslöshet eller fortkörning. Sen måste man ofta genomgå en utbildning om riskbeteende och som lök på laxen får man dessutom lösa ut sitt fordon efter 30 dagar.
Så, en bakhjulsköning med fortkörning kan då kosta 350 + 500 Australiska dollar, plus 799 dollar för att lösa ut fordonet. Det blir ganska mycket pengar. Förutom detta så får man "points" på körkortet och efter ett visst antal "points" så dras kortet in.

Det är extremt vanligt i många länder (Australien, England, USA) att man kör oregistrerade fordon och utan körkort, och när polisen stoppar dessa personer så blir det kostnader på 15-25 000 svenska kronor...

Allt detta ovanstående har vi i Sverige också men med betydligt mer återhållsamhet från polisen som sällan tillämpar detta...men det kommer. Polisen får ju också pålagor från högre ort att göra fler flygande besiktningar, att stävja buller, ja och såklart fortkörning...

Frågan är bara om polisen i Sverige verkligen vill ha det uppdraget med tanke på resursbristen. Vet inte hur många år sedan det var jag blev stoppad i en nykterhets/körkortskontroll. Det är ju knappt någon polis ute på svenska vägar annat än i tjänsteärende.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Frågan är bara om polisen i Sverige verkligen vill ha det uppdraget med tanke på resursbristen. Vet inte hur många år sedan det var jag blev stoppad i en nykterhets/körkortskontroll. Det är ju knappt någon polis ute på svenska vägar annat än i tjänsteärende.

Så är det såklart men den allmänna politiska viljan nu, efter påtryckningar från allmänheten, är ju att öka resurserna och även minska ner administrationen med appar där de kan bötfälla folk på plats. Ge det lite tid så har vi ovanstående verklighet här också...:gnissla

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Är inte all trafik onödig? Och störande för någon? Till jobbet är det väl onödigt att köra sitt fordon. Samma sak med resan till affären, man kan ju köra lådcykel. För att inte nämna gymmet, hur onödigt kan det bli? Lyfta tunga vikter för att sedan ställa ner dom på exakt samma ställe som man tog dom ifrån.
På mitt förrförra gym kom det då och då in herrar på helgmornarna och gick 15-30 minuter på löpband, sen tog dom bilen hem igen :huvet Och ja, dom parkerade självklart på området med P-förbud precis utanför för att slippa gå så långt :4skrika

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
På mitt förrförra gym kom det då och då in herrar på helgmornarna och gick 15-30 minuter på löpband, sen tog dom bilen hem igen :huvet Och ja, dom parkerade självklart på området med P-förbud precis utanför för att slippa gå så långt :4skrika
A person may be smart but people are stupid...
Känt djungelordspråk.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Har man ingen cykel och inte gillar promenader i naturen....

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är väl bara en motsvarighet till vår "raggarlag". Den tillämpas ganska sällan, men runt torg i glesbygden har folk en tendens att inte parkera efter bara ett eller två varv.

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...